4 188 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Regler för kablage till konstantströms-LEDar?
Sida 1 av 2
Funderar på att installera ett större antal 350mA och 700mA konstantströms LED-spottar i huset och undrar om det finns några regler map kablage till dylika. Jag kommer inte komma över 50V per slinga.
Sen undrar jag om det vid längre slingor/avstånd till den dimbara drivern är något ytterligare man bör tänka på, som t ex om det kan vara idé att köra med skärmat kablage, feriter eller annat för att minimera risken för att störningar uppkommer?
Sen undrar jag om det vid längre slingor/avstånd till den dimbara drivern är något ytterligare man bör tänka på, som t ex om det kan vara idé att köra med skärmat kablage, feriter eller annat för att minimera risken för att störningar uppkommer?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Nja, enkardeliga ledare till LED är inte så lyckat. Ska vara RK. RKUB 0.75mm2 (högtalarkabel) är kabeln för LED-installationer.
//Patrik
//Patrik
OK, tackar. Grejen är den att i princip alla innertak och innerväggar i huset är utrivna (pga brandsanering) så rördragning och komplettering av dosor är nemas problemas.
Det jag funderar på är att i helt enkelt gå "all-in" på LED/lågvolt som belysningssystem. Visserligen tänker jag nog behålla befintliga 220V uttag för "traditionella taklampor" men att komplettera med ett "lågvoltsnät" för LED-belysning och kontroll (DALI, KNX eller liknande) dvs ett helt separat rör- och dossystem för LED/lågvolt och automation.
Dels känns det som att det är lågvolt som kommer gälla i framtiden (i alla fall vara mest ekonomiskt) för belysning, men sen så öppnar ju lågvolt upp för att jag faktiskt får rodda i princip hela systemet själv.
Det jag funderar på är att i helt enkelt gå "all-in" på LED/lågvolt som belysningssystem. Visserligen tänker jag nog behålla befintliga 220V uttag för "traditionella taklampor" men att komplettera med ett "lågvoltsnät" för LED-belysning och kontroll (DALI, KNX eller liknande) dvs ett helt separat rör- och dossystem för LED/lågvolt och automation.
Dels känns det som att det är lågvolt som kommer gälla i framtiden (i alla fall vara mest ekonomiskt) för belysning, men sen så öppnar ju lågvolt upp för att jag faktiskt får rodda i princip hela systemet själv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ska du göra rätt som Patrik menar ska du använda RK inte FK. Det finns som sagt även tekniska skäl pga dåliga drivdon och skineffekten.hevi skrev:
Det är dumheter i detta sammanhang.
Effekten är i korthet att strömmen bara går i ledarens yta, därav namnet. Hur djupt strömmen når in i ledaren beror på frekvensen. Ju högre frekvens, desto sämre utnyttjas ledaren. För vanlig 50 Hz växelström är det ett reellt fenomen för grova ledningar och för exempelvis en 400 kV ledning är den viktig. Den är också ett faktum i en radiosändare, p.g.a. den höga frekvensen.
Men påstår någon på fullaste allvar att man driver lysdioder med högfrekvent växelström (i radiobandet) helt utan konsekvenser för EMC etc.?
Effekten är i korthet att strömmen bara går i ledarens yta, därav namnet. Hur djupt strömmen når in i ledaren beror på frekvensen. Ju högre frekvens, desto sämre utnyttjas ledaren. För vanlig 50 Hz växelström är det ett reellt fenomen för grova ledningar och för exempelvis en 400 kV ledning är den viktig. Den är också ett faktum i en radiosändare, p.g.a. den höga frekvensen.
Men påstår någon på fullaste allvar att man driver lysdioder med högfrekvent växelström (i radiobandet) helt utan konsekvenser för EMC etc.?
Patrik och elmont hänvisar till vad vissa leverantörer och tillverkare anger i sina anvisningar och via tex sina säljare. En huvudregel är ju som ofta nämns här på BH att följa dessa regler och montageanvisningar.
Själv angav jag bara vad som brukar hävdas som förklaring, dvs skineffekt och frekvenskomponenter i häradet några 10-tal kHz pga enkla drivdon utan större försök till filtrering. Och visst gör sig effekten till dels gällande även då, så rena dumheter är kanske lite väl starkt uttryckt.
Själv angav jag bara vad som brukar hävdas som förklaring, dvs skineffekt och frekvenskomponenter i häradet några 10-tal kHz pga enkla drivdon utan större försök till filtrering. Och visst gör sig effekten till dels gällande även då, så rena dumheter är kanske lite väl starkt uttryckt.
Som jag förstått det hela är precis det man gör. Många drivdon arbetar med högfrekvent pulsbreddsmodulering. Framför allt när det finns dimmerfunktion. Det är även en av anledningarna tillverkarna anger en maximal längd på ledningarna för att undvika radiostörningar.HenrikHuslöse skrev:
Vad jag kommenterade var enbart EMC. Det är därför jag bara har citerat text som handlar om just det. Att kommentera på skinneffekten överlåter jag åt andra. Att dimmbara LED-drivare avger störningar på grund av sin PWM-konstruktion är knappast något går att förneka. Många tillverkare, t.ex. Hide-A-Lite, rekommenderar därför utöver vad Patrik skrivet även att man använder skärmade och gärna partvinnade kablar i sådana applikationer.hevi skrev: