O
Det är inte hunden det är fel på... utan utbildningen eller föraren...
Jag är inte förvånad över att det finns rötägg även i mögelbranschen, det finns det överallt...
Du kan lita på hunden, men kan du lita på föraren? Hunden gör inte fel... om den inte lärt sig fel.

Läste artikeln. Jisses säger jag bara. Det finns alltför många lycksökare i hundbranschen.

Odjuret skrev:
Det är inte hunden det är fel på... utan utbildningen eller föraren...
Jag är inte förvånad över att det finns rötägg även i mögelbranschen, det finns det överallt...
Du kan lita på hunden, men kan du lita på föraren? Hunden gör inte fel... om den inte lärt sig fel.
Nja, håller inte med dig. Hundar är givetvis aldrig oärliga som vi människor kan vara, det är de för ointelligenta för om inte annat. Men de är lika mycket individer som vi. Alla är inte bra på allt och det har framförallt inte med luktsinnet att göra som med andra mer mentala egenskaper som t ex "arbetsmotor".

Mögelhund A och mögelhund B kan absolut vara olika duktiga på att söka och markera mögel. Det är t o m så att en av dem kan vara rent dålig, trots bra träning. Men det vet ju givetvis hundföraren om i det fall han/hon är seriös (i det senare fallet arbetar hunden troligtvis inte ens som mögelhund). Ta exemplet med hundar i myndighetstjänst där de har mycket höga krav på vilka djur de ens påbörjar utbildning av, och sedan har de givetvis kvalitetssäkring av utbildade djur.

Jag är helt säker på att vissa ("korrekt" dresserade) hundar kan markera på fel plats, eller rentav markera trots total avsaknad av mögelkälla, av en vilja att tillfredsställa sin förare och få "göra rätt". Det skulle t ex kunna hända om en hund gör ett sök i ett hus och sedan inte hittar någon doft, och ser detta som ett "misslyckande" inför sin förare. Likaväl som en hund kan "missa" (att markera) en mögeldoft pga. en störning som den fann mer intressant, t ex annan doftkälla. Men seriösa hundförare/dressörer gör givetvis en kvalitetssäkring av hunden och känner sin hund och eventuella brister och kan kompensera för dessa. Det är inte minhundar vi pratar om så det finns utrymme för felmarginaler. :)

Med detta sagt, nog kan en hundnos skilja på en mögelkälla i huset och "alltid förekommande mögelsporer i luften" alla dagar i veckan och en bra och välutbildad sökhund (oavsett vad den söker) kommer att överträffa alla era förväntningar. Tyvärr saknas någon form av certifiering vilket gör att vem som helst kan utge sig för att vara kunnig och ha en bra hund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.