Status
Tråden går ej att kommentera.
Nimajneb skrev:
Viktigt att jämföra rätt saker här.
Pratar vi 30m FK kabel så ska det räcka med 10-20% pålägg Max, men talar vi om skrymmande eller specialgrejer som måste hämtas så är det väl inköpspris plus frakt och tid som räknas.

Den enda gång som jag har haft en snickare som även köpt o fraktat hem material till mig i större mängder så fick jag hans rabatt, fakturan gick direkt från brädgården till mig och jag betalade tid o milpengar till snickaren.. Helt OK i mina ögon.
Handlar det om mindre volymer så brukar snickarn svänga förbi brädgården på morgonen innan han kommer då det blir billigare för mig, alternativt ber han mig att åka handla.
Jaha du... nu e du för rolig igen Nimajneb :p

Tillåt mig sitta och asgarva så här mitt i natten... :wow: :wow: :wow:

Är det till kundens fördel så ska det faktureras för frakt och tid men annars ska det bara faktureras påslag... !!

NU får du fan ta mig ge dig i denna diskussionen för detta var det löjligaste jag läst i denna tråden tror jag !! ;)


Självklart handlar man med sig saker på morgonen men då har också arbetstiden börjat ticka och då kommer nästa fråga... inom samma ämne i princip...
OM hantverkaren då räknat att det borde gå 6st gipsskivor hos dig under dagen så köper han med sig dessa.
MEN, sen visar det sig under dagen att det fan behövdes 7st så han måste snabbt få fram en till.

VAD skulle han gjort anser du ???

1. Köpt 7st direkt på morgonen för säkerhets skull. (Då skulle du säkert inte betalt den 7e om den aldrig behövdes)
2. Köpt 6st men fått köra en extra runda för att skaffa den 7e. (Då hade du säkert gnällt för han fick köra en extrarunda)

Hur faaaaan man än gör så blir vissa aldrig nöjda vet du... speciellt inte om de redan innan skaffat sig ett hantverkarförakt genom att t.ex sitta för mycket på internetforum. ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
cjnilsson skrev:
Exemplet du tar förklarar också varför man som konsument kan känna sig lurad, att hämta en gipsskivor eller att transportera annat material är en lätt sak för de flesta villaägare och att man då får betala 500 kr i timmen plus pålägg för mil och ytterligare påslagen på materialet känns väldigt fånigt framför allt om man som jag inte tjänar särskilt mycket och det hade varit billigare att ta ledigt i två timmar och utfört sådant skingra själv och låtit hantverkaren göra det som man inte får eller anser sig klara

Sent from my MB526 using Byggahus
Jag har full förståelse för att det är mycket pengar för en normalavlönad Svensson men tänk också på i den diskussionen att hantverkaren inte TJÄNAR de 500:- ;)
Det är inte bara en gång jag har haft kunder som inbillat sig att vi tjänar snuskiga pengar då de inbillat sig att de ska jobba 4-5 timmar för det vi bara behöver jobba 1 timme för att tjäna ihop. Hhmm... :x
(Det var OT men ändå viktigt att nämna.) ;)

Men vi har flera ggr sagt att kunderna gärna får släpa hem material så vi slipper men då var här någon kvicktänkt debattör som kom på att det var ju nog ändå ganska skönt om hantverkaren släpade hem otympliga gipsskivor och annat...så de slapp själva... för det är ju jobbigt... Herrejisses !! :rolleyes:

...och... hur många av våra kunder tror du har möjlighet att lämna sitt arbete mitt på dagen för att t.ex köra och låna en bil med dragkrok, hyra ett släp och köra för att handla material och leverera det till sitt hem för det visar sig att de köpt hem för lite material innan arbetet skulle utföras...
Ska hantverkaren sitta och rulla tummarna medan han väntar på att kunden ska leverera materialet...för i så fall gör han ju knappast det gratis än om säkerligen ni önskar det också... ;)

Med rotavdraget så blir det nog billigare ändå att hantverkaren fixar fram sakerna... ;)

NÄ MEN VISST... sådana arbetsuppgifter är där ju inte rotavdrag på så det får vi nog börja se över inom hantverkarkåren, för jag tror nog de flesta låter denna typ av arbete halka med på ett bananskal bland allt annat arbete som är berättigat rotavdrag... och där begår vi ju ett allvarligt fel...
...TILL VEMS FÖRDEL ???????????????????????? :rolleyes:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul är rätt på det.

Hur man än gör, speciellt här har jag märkt, så är ingen nöjd.
 
sj6 skrev:
Hur man än gör, speciellt här har jag märkt, så är ingen nöjd.
Äh, lägg av, den där martyrmentaliteten blir bara tröttsamt patetisk.


sj6 skrev:
Och att ens tro att man tar ett företag som har dyrare offert/timpeng för att man visar allt som ingår etc. Det händer inte.
Och här har du faktiskt fel och det är ju det många i tråden försöker säga dig. Man vill anlita den hantverkare som utför arbetet bäst, men man måste, precis som allt annat man köper, kunna ställa denna kvalitet i relation till kostnaden. Utan tydlig prissättning är det helt omöjligt och därför blir man som kund irriterad på extrakostnader som dyker upp först på fakturan och som över huvud taget inte nämnts under upphandlingen. Att man som kund ska behöva ställa frågor om enskilda möjliga och omöjliga extrakostnader ingår, inklusive om jag som kund ska betala ersättning för resor till och från lunchservering, är ju helt orimligt. Att du inte förstår och inser nyttan av en sådan pristransparens, och att du nöjer dig med att "det är så det fungerar", är trist.
 
  • Gilla
pe35ha och 1 till
  • Laddar…
Prins Daniel skrev:
Äh, lägg av, den där martyrmentaliteten blir bara tröttsamt patetisk.

Och här har du faktiskt fel och det är ju det många i tråden försöker säga dig. Man vill anlita den hantverkare som utför arbetet bäst, men man måste, precis som allt annat man köper, kunna ställa denna kvalitet i relation till kostnaden. Utan tydlig prissättning är det helt omöjligt och därför blir man som kund irriterad på extrakostnader som dyker upp först på fakturan och som över huvud taget inte nämnts under upphandlingen. Att man som kund ska behöva ställa frågor om enskilda möjliga och omöjliga extrakostnader ingår, inklusive om jag som kund ska betala ersättning för resor till och från lunchservering, är ju helt orimligt. Att du inte förstår och inser nyttan av en sådan pristransparens, och att du nöjer dig med att "det är så det fungerar", är trist.
Det är ingen martyrmentalitet för det är bara fakta taget ur diverse människors inlägg här på forumet !!
Men det är lättast att kalla hantverkarna patetiska när det inte längre finns vettiga motargument så klart... ;)

Står inte dessa poster som du och många andra pratar om, upptagna i offerten så är det ju bara att bestrida och låta bli och betala dem... hur svårt kan det vara... :x


Om det ska vara som vissa vill ha det så skulle ju en offert på ett litet miniprojekt bestå av en hel uppsats...
Sunt förnuft får väl för fan råda också från båda håll... :cool:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul, det är ju ingen vidare reklam du gör för ditt eget företag när du gång på gång visar upp en attityd som av väldigt många uppfattas som kundförakt.
Om det nu är så att du heter Paul, bor i Staffanstorp och jobbar med köks och badrumsrenoveringar så är det nog inte allt för svårt för den intresserade att luska ut vad din firma heter........

Att tycka att det är för jobbigt att tala om vilka kostnadsposter som kommer att dyka upp på fakturan i förväg inger ju inget större förtroende.
Enda anledningen som jag ser att man inte vill göra det, är att man har för avsikt att lura kunden och hoppas att kunden betalar.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Står inte den här tråden och stampar på samma fläck som den gjorde redan på sidan 2? Jag förstår behovet av att få ventilera en frågeställning men som det är nu så verkar det mest vara pajkastning.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nja egentligen tycker jag att det är rätt relevant. Alltså konsumenter ställer frågor till yrkesutövare. Högst intressant för alla som skall renovera kök, badrum eller dylikt. Alla konsumenter borde ju läsa den här tråden innan de betalar sin faktura eller beslutar sig för en offert. :)
 
Det kanske är dags för hantverkaren att skriva upp kostnad kontra livslängd på sin faktura.

ett badrum för 100 000 som håller i ett år är ju bara runt 11 kr timmen. 10 år borde bli ca 1 kr timmen?
och då ska ju ett badrum stå mellan 20 -30 år vilket är löjligt billigt

det låter ju som om hantverkare tar för lite betalt? :)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Att tycka att det är för jobbigt att tala om vilka kostnadsposter som kommer att dyka upp på fakturan i förväg inger ju inget större förtroende.
Enda anledningen som jag ser att man inte vill göra det, är att man har för avsikt att lura kunden och hoppas att kunden betalar.
Säkert inte jobbigt alls, men med det resultatet att hantisen får ett telsamtal där kunden förklarar att nån annan är billigare, med följd att man har lagt ner tid och energi på att räkna på ett jobb man inte får. (fanns ett inlägg innan om detta)

För hundrafemtioelfte gången, så länge det stirras på timpriset så kommer det se ut så här. (och åter igen JAG säger inte att det är rätt eller fel utan konstaterar bara fakta!)


Jag lämnar väl ut mitt supertips igen: Ta fastpris!! Men nä det är klart att då får ni ju betala för den höjd som entreprenören tar för ev. strul och det vill man ju inte........ Men man vet vad det kommer stå på fakturan i alla fall.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Fliken skrev:
Det kanske är dags för hantverkaren att skriva upp kostnad kontra livslängd på sin faktura.

ett badrum för 100 000 som håller i ett år är ju bara runt 11 kr timmen. 10 år borde bli ca 1 kr timmen?
och då ska ju ett badrum stå mellan 20 -30 år vilket är löjligt billigt

det låter ju som om hantverkare tar för lite betalt? :)
Läser man tråden så är nog den allmänna uppfattningen att hantverkarna kan höja lönen. Det man inte gillar är att man subventionerar låg timlön med dimmiga priser på andra områden. Det gör det omöjligt att jämföra den seriösa från den oseriösa för alla helt enkelt är mer eller mindre oseriösa när det gäller att sätta en offert.
 
  • Gilla
pe35ha och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Paul, det är ju ingen vidare reklam du gör för ditt eget företag när du gång på gång visar upp en attityd som av väldigt många uppfattas som kundförakt.
Om det nu är så att du heter Paul, bor i Staffanstorp och jobbar med köks och badrumsrenoveringar så är det nog inte allt för svårt för den intresserade att luska ut vad din firma heter........

Att tycka att det är för jobbigt att tala om vilka kostnadsposter som kommer att dyka upp på fakturan i förväg inger ju inget större förtroende.
Enda anledningen som jag ser att man inte vill göra det, är att man har för avsikt att lura kunden och hoppas att kunden betalar.
Ha ha ha... du e som sagt för rolig... :p

Svara på det jag skrev iställlet, men det klarar du inte kompis ;)

Jag är ABSOLUT INTE ute efter att göra reklam för mig men sitter inte heller och gömmer mig bakom en datorskärm utan står för mina åsikter som jag anser korrekta utifårn min synvinkel och som jag så många ggr förr upprepat så har jag ALDRIG på 8år råkat ut för dessa problem som ni drar upp gång efter gång så det känns ju som att jag inte alls besitter något kundförakt utan hanterar mina kunder ytterst ordentligt då de återkommer gång efter gång... ;)

Det handlar inte om att det är jobbigt utan precis som pappskallen skriver finns där inte ekonomi i att skriva romaner och uppsatser när man skriver offerter så länge det ändå stirras blint på timpriserna och folk ändå jämför detta men undviker att kolla vad som ingår... :(

Men som sagt... svara gärna på det jag skrev tidigare om du får ihop något vettigt ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Folk kan köpa en platt tv för 15 000. En bil för 300 000. Utespa för 60 000.
men när hantverkaren för kundens skull åker och köper det material som saknas för en helhets slutprodukt, och tar några kronor betalt, då tycker kunden att hantverkaren ockrar.

konsumenter tycker hantverkare är oseriösa för att de tar betalt, konsumenter tycker hantverkare är oseriösa när det tar för lite betalt.
En kund har alltid valmöjligheten att avböja en offert.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Säkert inte jobbigt alls, men med det resultatet att hantisen får ett telsamtal där kunden förklarar att nån annan är billigare, med följd att man har lagt ner tid och energi på att räkna på ett jobb man inte får. (fanns ett inlägg innan om detta)

För hundrafemtioelfte gången, så länge det stirras på timpriset så kommer det se ut så här. (och åter igen JAG säger inte att det är rätt eller fel utan konstaterar bara fakta!)


Jag lämnar väl ut mitt supertips igen: Ta fastpris!! Men nä det är klart att då får ni ju betala för den höjd som entreprenören tar för ev. strul och det vill man ju inte........ Men man vet vad det kommer stå på fakturan i alla fall.
För hundrafemtitolvte gången... Om offerten inkluderar både timkostnad och övriga smygavgifter så kan ju kunden bilda sig sin egen uppfattning.
Men det framgår ju klart i tråden att hantverkarna är inte intresserade av att tala om vilka kostnader som tillkommer förutom timpenningen för att på så sätt kunna marknadsföra sig med en låg timpenning och sedan komma med andra avgifter för att kompensera.

Har man som hantverkare en viss prispolicy så kan man ju ha detta förtryckt.

Timpris 100kr/ mantimme
Servicebil 4000kr/dag
Milavgift 300kr/mil
Lunchavgift 500kr
Materialpåslag +300%
Osv
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
25% av dom som köpt hantverkartjänster verkar iaf nöjda........resten.......

Nätfrågan
Har du råkat ut för dåliga hantverkare?
Ja - 62,8 procent
Nej - 17,9 procent
Har inte anlitat någon - 19,3 procent
Antal röster: 18 164 st

Ingen källa jag är stolt över men iaf...
http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article12650628.ab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.