2 293 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Panela innertak hårdbetong
Håller på att Renovera köket hemma. Sänkt lite mer än halva taket med 45 reglar som sen ska panelas och in med led-spottar. Men resten av taket kan jag tyvärr inte regla ner för då går det inte öppna köksluckor osv. Har bara 40mm till godo då. Så hade tänkt mig att man bara kan Panela rakt på betongtaket men vet inte redigt vad som är bäst och fästa upp det. Betongspik? Borra och plugga är Lite svettigt! Så har ni några tips så dela med er
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Spikplugg är snabbare och bättre tycker jag, du bara lägger glespanelen mot taket och kör en borrhammare genom regeln och in i betongen. Sedan spikar du in spikpluggen i hålet. Köper du spikplugg av bra kvalitet (Wurth, Fischer, Hilti) och rätt längd (se datablad men förmodligen 60-80mm för 28mm gles) så är det inga problem att använda i taket.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
En liten fundering, hur blir det i skarven då mellan din 45:a och 28:a? Hade det inte varit bättre att satt 28x70 på hela taket? För Leden behöver väl inte mer än 28:a ändå?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Innertak på garage till kedjehus, vad behöver jag tänka på?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gipsskivor innertak tjocklek
Tak & Vind -
Hur tvätta olja från innertak
Färg, Måla & Tapetsera -
Slät yta på innertak av masonit
Tak & Vind -
Hur borde jag regla för innertak?
Byggmaterial & Byggteknik