Skulle behöva lite tips inför isolering av vår sadelkammare.
Vi har byggt ett oisolerat stall från Uteboxen. Alla väggar inklusive ytterväggarna består av ca 5 cm grovt spontat virke som är monterat stående i ett ramverk av stålbalkar. Sadelkammaren behöver bara hålla några grader varmt på vintern.
Kan man ha endast vertikala 120 reglar och ett lager isolering eller bör man ha både vertikala och horisontella tunnare reglar istället och isolera bort eventuella köldbryggor?
Skall det vara ångspärr på insidan på de 2 ytterväggarna men inte på de 2 väggarna in emot det oisolerade stallet (fuktig miljö stallet).
Skall det vara vindpapp emot ytterväggarna. Hur fixar men i så fall luftspalten? Ytterväggen är helt plan på insidan.
Vi har byggt ett oisolerat stall från Uteboxen. Alla väggar inklusive ytterväggarna består av ca 5 cm grovt spontat virke som är monterat stående i ett ramverk av stålbalkar. Sadelkammaren behöver bara hålla några grader varmt på vintern.
Kan man ha endast vertikala 120 reglar och ett lager isolering eller bör man ha både vertikala och horisontella tunnare reglar istället och isolera bort eventuella köldbryggor?
Skall det vara ångspärr på insidan på de 2 ytterväggarna men inte på de 2 väggarna in emot det oisolerade stallet (fuktig miljö stallet).
Skall det vara vindpapp emot ytterväggarna. Hur fixar men i så fall luftspalten? Ytterväggen är helt plan på insidan.
Det blev ett lager 120 isolering i väggar, skulle räcka enligt bygghandeln sedan 195 reglar i tak och lika mycket isolering med CC60 avstånd. Golvspånskiva högst upp så blir det ett bra förvaringsutrymme också. OSBskivapå väggarna rekommenderades för bra hållbarhet om man skall hänga tungt på väggen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det låter bra med 120 mm isolering.
Jag har själv ett halvfärdigt litet stall där alla väggar är 120 mm.
Även väggarna mellan sadelkammaren och övriga stallet, så jag kan få ett "varmt" rum.
Jag har satt vanlig 22 mm råspont, sådan som man har på yttertak, på alla innerväggar.
Det blir stabilt och bra. Lite dyrare än bara 11 mm OSB, men den skall du väl komplettera med något annat?
74 kr/m2 mot 45 kr/m2.
Jag har själv ett halvfärdigt litet stall där alla väggar är 120 mm.
Även väggarna mellan sadelkammaren och övriga stallet, så jag kan få ett "varmt" rum.
Jag har satt vanlig 22 mm råspont, sådan som man har på yttertak, på alla innerväggar.
Det blir stabilt och bra. Lite dyrare än bara 11 mm OSB, men den skall du väl komplettera med något annat?
74 kr/m2 mot 45 kr/m2.
Nja tänkte inte komplettera med något annat än målning men väggen mot stallet är hela 45 mm spontat virke sedan 120 isolering och OSB:n på insidan av sadelkammaren. Funderar just nu på hur man skall lösa ventilationen i sadelkammaren så den blir riktigt bra och förhoppningsvis utan att behöva sätta in avfuktare... Eftersom det kommer att kunna vara minusgrader i stallet så lär man väl behöva frånluft med fläkt och kallrasskydd (typ badrum?) oavsett om man ventilerar ut luften direkt utomhus eller ut i stallet. Alternativt bara ett vanligt frånluftsdon men då borde det väl finna risk för kallras? Klarar man sig utan tilluftsdon, man springer ju i dörren ett antal ggr om dagen?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja nån sorts ventilering tror jag behövs, finns inga fönster i sadelkammaren och sadlar är känsliga för fukt (läder). Tror jag satsar på en vanlig ventil som går att skruva och stänga om det blir kallras sen kanske en kattlucka i dörren, de brukar ju dra lite ;-)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Låter rejält, klarar väl nästan en sparkande Ardenner.Vroom skrev:Nja tänkte inte komplettera med något annat än målning men väggen mot stallet är hela 45 mm spontat virke sedan 120 isolering och OSB:n på insidan av sadelkammaren. Funderar just nu på hur man skall lösa ventilationen i sadelkammaren så den blir riktigt bra och förhoppningsvis utan att behöva sätta in avfuktare... Eftersom det kommer att kunna vara minusgrader i stallet så lär man väl behöva frånluft med fläkt och kallrasskydd (typ badrum?) oavsett om man ventilerar ut luften direkt utomhus eller ut i stallet. Alternativt bara ett vanligt frånluftsdon men då borde det väl finna risk för kallras? Klarar man sig utan tilluftsdon, man springer ju i dörren ett antal ggr om dagen?
Men är det en standarddimension (var?) eller specialbeställt?