Kan mögelhundar markera fel? Vi har haft en mögelhund hemma hos oss för jag har tyckt att det luktar konstigt i ett av rummen på övervåningen ( i en 1,5plans villa). När den var här markerade den mögel i det rummet, men den markerade också i barnens sovrum, vilket ju såklart känns jobbigt. Markeringen har tydligen varit på flera ställen så i princip känns det som vi måste skala hela rummet, snedtak, golv och väggar, för att upptäcka något. Själva känner vi ingen direkt mögeldoft även fast jag nu efteråt är väldigt känslig för doften i det rummet och tycker mig ana någon typ av instängd lukt, dock ej typiskt mögel. Tidigare har jag tyckt det luktade lite gammal rök med tanke på att tidigare ägare var rökare.

Så hur säkert är det egentligen med mögelhund. Kan den ha uppfattat något från rummet brevid, eller kanske vinden där det finns lite mögel, som vi nu ska försöka åtgärda. Eller kan den rentav ha markerat på annan lukt? Mitt ena barn svettas kopiöst när hon sover och kanske kan det påverka hennes sängkläder?
Vad finns det för erfarenheter?

Det var något ståhej runt nån mögelhundsutbildning för ett tag sen. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad det var för företag. Men kontentan var att hundarna egentligen inte lärde sig att markera mögel alls, de gjorde bara en markering på kommando.

Men en riktigt utbildad mögelhund markerar inte fel.

Precis, en riktigt utbildad mögelhund markerar inte där det i te finns något mögel. Jag har hört sägas att ett "problem" är att de kan markera på mycket små mängder mögel, som inte nödvändigtvis är ett problem. Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte, men en sak är helt säker, hundarnas luktsinne är så sofistikerat att det är knappt att vi människor kan förstå.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Kan inget direkt om mögelhundar eller hur de jobbar, men kan mycket om hundar så jag försöker dela med av min erfarenhet på den fronten.

1. En hund är en levande varelse, alltså kan den såklart göra fel bedömning ibland. Dvs. markera på fel doft eller liknande.
2. Mögelmarkering har lärts in som något positivt för hunden, dvs. när den hittar och markerar mögel har den fått belöning. Det finns alltså en viss "risk" att en hund i en viss situation markerar där det inte finns något därför att den uppfattar att det är ett beteende som leder till något positivt.
3. Båda ovanstående punkter kan man nog komma runt om man göra flera "sök" på samma ställe. Markerar hunden upprepade gånger på samma ställe är det troligt att det är en korrekt markering.

Hundens luktsinne är fantastiskt och kan urskilja mycket små mängder av specifika dofter bland andra vilken gör den till ett grymt "instrument" (kanske oöverträffat?) för doftidentifiering. Vilket såklart bekräftas av förekomsten av spårhundar, narkotikasökhundar, bombhundar, minhundar etc.

Att hunden misstagit svettdoft för mögel anser jag inte vara troligt. Däremot, beroende på hur och var den markerar doftkällan, så visst, har du mögel på vinden kan hunden givetvis känna av det.

Summa summarum, markerar en mögelhund på flera ställen i mitt hus skulle jag ta det som en stark indikering på att jag hade problem. Hade man vetat hundens bakgrund, rutin etc. kan man givetvis värdera dess "fynd" närmare. Olika hundar är olika bra tränade, har olika bra nos osv. Känner man hunden som dess dressör/förare kan man vara relativt säker på resultatet. Jag menar, annars hade inte en minröjare gått bakom en minhund om jag säger så.

andersmc skrev:
Det var något ståhej runt nån mögelhundsutbildning för ett tag sen. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad det var för företag. Men kontentan var att hundarna egentligen inte lärde sig att markera mögel alls, de gjorde bara en markering på kommando.

Men en riktigt utbildad mögelhund markerar inte fel.
Ståhejet var för en hel del år sedan.

Kan det ha varit det här?

http://www.mikaelfunke.se/wp-content/uploads/PDF/De slar och sparkar.pdf

Det är nog extremt viktigt att kolla upp referenserna när det gäller mögelhundar.
Hunden själv säger ju inget och gör väl bara som matte/husse säger.
Jämför med hästen som kan räkna http://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans :D

Mögel i mindre mängder finns överallt. Att kontrollera sjuka hus eller leta efter skador med mögelhund är inte seriöst.

Öppna upp och sniffa själv istället!

Är det inte seriöst för att hunden är för känslig och markerar för ofta eller bara att du inte tror på metoden? I det första fallet så är det väl inte fel att hunden pekar ut var du själv i så fall ska försöka lukta dig till mögel. Då slipper man öppna upp överallt om hunden bara markerar markerar på vissa ställen. I andra fallet kan det bli en hel del rivande och sniffande och förhoppningsvis känner man igen lukten av mögel och råkar man vara förkyld kanske hela huset ryker.:D

Problemet är ju att vi inte vet var vi ska börja då det är mycket svårt att lokalisera lukten, och som jag skrev avseende barnens rum så har vi ju inte ens känt en doft som vi kopplat till mögel tidigare där.
Är det någon som använt sig av mögelhund o kan dela med sig av sina erfarenheter avseende hur tydliga, precisa markeringen varit och om ni hittat något när ni brutit upp.

Låt mig säga så här, en väl tränad spårhunds nos är så känslig att om en människa promenerar igenom en skog, och hunden två veckor senare korsar människans spår, så känner hunden inte bara att det gått en människa där, genom att sniffa någon meter åt vardera hållet kan hunden dessutom avgöra åt vilket håll människan gick, ty, det luktar lite mer åt det håll han/hon gick. Som jag skrev tidigare, det är svårt för oss "vanliga" människor att faktiskt förstå hur känslig en hundnos är.

När det gäller mögellukt är det nog inget tvivel om att hunden kan känna denna och med stor noggrannhet avgöra var det luktar mest, dvs. i någon mening avgöra varifrån lukten kommer. Problemet är kanske snarare just var källan finns, hur lukten sprids från källan och in i rummet. En väl spacklad gipsvägg med ångspärr bakom vilken källan finns, där det drar igenom isoleringen från ytterväggen och sedan längs insidan av ångspärren till skarvar i densamma och mot golv. Ja, då kommer kanske de starkaste dofterna just från där dessa skarvar finns och är som mest otäta, där kommer hunden rimligen helt korrekt att markera, för det är därifrån lukten kommer, in i rummet.

Det är oändligt mycket mer seriöst att leta mögel med en vältränad hund än med en otränad människosnok.
Hundarna själva säger en hel del, bara man lär upp dom och frågar. Det finns det miljontals exempel på över hela världen, inte minst som sagt min- och räddningshundar.
Det ligger en hund här på golvet och värmer mina fötter, som på en av sina första bruks-tävlingar som knapp två-åring fick bedömningen, av en av sveriges mer meriterade domare, "av SM-Kvalitét".
Den som tränat hund vet mycket väl att det inte bara är belöning i form av godis som driver många hundar, Ofta är de så ivriga och tycker det är så roligt att få jobba att de varken kan sitta still eller vara tysta i väntan på att få genomföra sitt uppdrag. Att bestämt hävda motsatsen vore som att säga att enda anledningen till att vi människor idrottar är för att få käka choklad efteråt.
Belöningen är ett sätt att lära hunden spelreglerna, så här får man och så här får man inte göra. Många som tränar hund använder inte godis i sin träning utan kör istället med en så kallad klicker. Varje gång hunden gör något "rätt" så hör den ett klick, det blir bekräftelse på att den gjort rätt.

Kort och gott, med en väl tränad hund och förare kan man vara mycket säker på att markeringarna är träffsäkra, dvs hunden markerar där det luktar som mest mögel. Det innebär inte med säkerhet att källan till lukten är exakt på motsvarande punkt på andra sidan väggen, eftersom lukten kan ha kanaliserats och färdats på andra sidan väggen innan den läcker ut genom väggen. Jag har själv ingen erfarenhet av just mögelhundar så hur vanligt eller ovanligt detta är kan jag inte svara på, jag kan bara konstatera att det rent fysiskt är en möjlighet och troligen inte helt osannolik heller. Hundföraren däremot borde ha kunskap om detta och borde ha informerat er om hur det fungerar i praktiken. Så vad säger den hundförare som var hos er om de frågor du ställer, TS? Vem var det eller vilket företag kom han/hon ifrån?

thomasx skrev:
Som jag skrev tidigare, det är svårt för oss "vanliga" människor att faktiskt förstå hur känslig en hundnos är.
Rent konkret med känsligheten; hundens nos kan registrera näst intill enskilda molekyler av ett ämne. Jag har hört nånstans (troligen National Geographic) att det handlar om ett tiotal molekyler för att hunden ska reagera. Med andra ord, det går inte att bygga något som är känsligare.

Jag tycker det är lite känsligt att skriva namn på ett sånt här forum ( pga att det kan nog lätt låta lite negativt och då jag är anonym, så känns det inte riktigt som rent spel). Men efter att ha fått utförliga svar från er kan jag säga att vi nog är lite besvikna med tydligheten från hundföraren. Bla pga att vi inte fick gå med och se hundens markeringar och därmed är det svårt för oss att bedömma var markeringarna gjordes. På protokollet vi fått är det mer markerat ett par punkter jämnt utspridda längs golvet jämsmed en yttervägg, och eftersom vi haft både insidan och utsidan skalad, vi har gjort både fasadbyte och bytt inre gipsvägg, så har jag svårt att se att allt detta skulle vara skadat eftersom vi inte såg någon fuktpåverkan då. Mer troligt känns det då att lukten kommer från taket (kallvinden) eller finns på ett lokalt ställe i ytterväggen och sedan sprider sig, men då ville vi ju gärna ha en vink om var den kraftigaste markeringen varit. Vi frågade om detta, men fick till svar att hen inte ville svara på det eftersom "det blir rena spekulationer då hunden inte är tränad att markera olika starkt på lukten utan den ska markera så fort den känner av något" och givetvis kunde hundföraren ha en känsla för var markeringen varit ivrigast men det var som sagt inget som vi behövde få reda på utan alla markeringar borde undersökas.

Vad jag ville framföra var att när man kom på att hundar gick att träna upp till mögelhundar, så trodde alla att detta skulle bli en perfekt lösning på problemet med att hitta mögel i hus. Men allt eftersom så har man kommit fram till att hundarna känner mögel FÖR bra, alltså de hittar mögeläven i friska hus.

Därav har de flesta aktörer slutat att använda mögelhundar över huvud taget.

Visste faktiskt inte att det fortfarande användes, men som TS beskriver det, så verkar ju problemen vara de jag också hört om. Hunden markerar här och där, och det är inte säkert att alla ställen behöver åtgärdas...

Man ska ju tänka på att mögelsporer finns överallt. De bara avvaktar rätt omständigheter att sätta igång och växa. Så iom att hunden är så känslig så är det tänkbart att han markerar även mögel som inte är aktivt.

Jo, det nämndes redan i inlägg #3 om "problemet" med att hundar känner även så små mängder mögel som nödvändigtvis inte är ett problem. Men det är där den korrekta träningen kommer in.

Ge en hund en aktivitetsleksak med ett gäng lock där det ligger en godis under ett av locken, men ingen under de andra, men som har varit använd tidigare och där det har legat godis under alla de andra. Var så säker på två saker, 1. det luktar godis om alla luckor, 2. hunden öppnar bara den där det faktiskt finns godis.

Samma sak med mögel, det torde inte vara några problem att träna en hund att ignorera lukten av "vardagsmögel" och koncentrera sig på eventuella härdar.

Jag såg en gång en liten hund på flygplatsen i Chicago, den sprang omkring bland resenärerna vid bagagebanden i ankomsthallen. Rätt som det var satte den sig ner vid en gammal gubbe.
Inte fasiken är det där en knarksmugglare tänkte jag.
Mycket riktigt, gubben var ingen knarksmugglare, däremot hade han ett äpple i en påse.
Tänk så mycket frukt och grönt folk äter och hanterar, inte minst när de är på resande fot då frukt är ett ypperligt mellanmål., jag har det själv ofta med mig senast i förrgår faktiskt ett päron på flighten hem från Brasilien.
Ändå är hundarna så träffsäkra att det funkar att använda dem att markera "fruktsmugglare" :)

Jag tvivlar inte på att det är/varit ett problem med hundar som markerat på för små mängder mögel, men det tror jag är/var ett "uppstartsproblem".

Det låter verkligen underligt att ni inte fick vara med vid undersökningen, vad hade hundföraren för argument till det? Att ni skulle störa hunden? Illa utbildad hund i så fall.

TS, du kanske ska läsa den länkade artikeln nedan och kolla upp var "din" mögelhund är skolad, förhoppningsvis inte där. Men jag kan inte låta bli att notera att det verkar finnas företag aktiva idag med hundar "utbildade" på den skolan redan innan artikeln skrevs.

Åsså då för att undvika eventuella förhastade slutsatser - Dåligt utbildade hundar förtar inte väl utbildade hundar dess förmågor... ;)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=1025447

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.