9 058 läst · 31 svar
9k läst
31 svar
Välja ut hustillverkare
Jag tycker också att termen "arkitektritat" är lite rolig. Men vad man menar är förstås "inte ett kataloghus". Jag tror det var David Batra som stå-upp-skämtade om det hela och ville ha ett alkoholistritat hus...
Det hus som vi bygger är inte ett kataloghus och inte arkitektritat, det är framtaget av en "husdesigner" på Trivselhus, utifrån våra egna tankar och idéer och förslag på planlösningar. Undrar vad det ska kallas?
Det hus som vi bygger är inte ett kataloghus och inte arkitektritat, det är framtaget av en "husdesigner" på Trivselhus, utifrån våra egna tankar och idéer och förslag på planlösningar. Undrar vad det ska kallas?
Jag får lite känslan av att de flesta hus som säljs idag är "arkitektritat". Pratade med en säljare på Fiskarhedenvillan. Hon hade sålt ett hus som var enligt deras katalog. Resten hade alla varit ganska mycket förändrade. Bredd, höjd, planlösning, utseende, etc.
Alla "kataloghus" är arkitektritade.
Ska du välja ut två till och jämföra mot Götenehus och A-Hus skulle jag föreslå Trivselhus och Eksjöhus. De ligger alla i samma prisklass, standardklass och du kommer finna mycket små skillnader på det stora hela.rightnow skrev:Hejsan alla glada människor!
Var på Hem och Villamässan igår. Funderar på att bygga hus i Örebro-län och letar efter en bra hustillverkare. Vi är intresserade av en hustillverkare som har hög kvalité på väggkonstruktion, bra standard, FTX, KNX etc. Många har tipsat om att man ska välja ut en 4 st hustillverkare och jämföra dessa mot varandra.
Just nu funderar vi på dessa:
Götenehus (känns som ganska given att de borde få vara med och räkna)
A-hus (känns också ganska givna)
Sedan blir det svårare. Jag vill verkligen jämföra Äpplen med Äpplen.
Vilka mer tycker ni ligger på samma nivå som dessa av:
Trivselhus (lägre nivå än de andra två?)
Myresjöhus (ja, jag har läst allt negativt som skrivits, och som jag sa till säljaren på mässan är jag väldigt skrämd av dem. frågan är om de är så dåliga som det skrivs, eller om alla som är nöjda blir sopade under mattan?)
Ekeforshus (lägre nivå än de andra två?)
Eksjöhus (lägre nivå än de andra två?)
Fiskarhedenvillan (lägre nivå än de andra två?)
Jag skulle snarare lägga Trivselhus överst av de som angetts (tillsammans med icke nämnda Sävsjöhus) högst upp, A-Hus, Götenehus, Eksjöhus och Ekeforshus i klassen "väldigt bra" och Fiskarhetenvillan som "Bra."
Sävsjöhus hade jag glömt bort. De kanske också förtjänar en chans. Vet några som byggt med dem.dhanjel skrev:
Har kollat in er blogg sen tidigare och även huset live på lite promenader i grannskapet, det är ett riktigt schysst hus Vi har också haft N&C Bygg och JEV-Eltjänst och är som sagt också grymt nöjda!matsa79 skrev:
Appropå standard så låg nog Ekeforshus något under Trivselhus och Eksjöhus som vi också tittade på men vi valde till mycket av de sakerna så i slutändan känns det inte som det blev någon större skillnad varken standard- eller prismässigt. (Tittade dock inte i detalj på väggkonstruktionen specifikt)
Jag skulle kolla med Vårgårdahus också . Värsåsvillan (nu förvärvade av Götenehus) har sin charm.
C4-hus kanske. (Deras arkitekt var tidigare på LB-hus och har ritat många av Ekeforshus också - man ser att formerna går igen. )
C4-hus kanske. (Deras arkitekt var tidigare på LB-hus och har ritat många av Ekeforshus också - man ser att formerna går igen. )
För att jämföra olika hustillverkare så måste man utgå från "vad får man från början?" vad får man som standard. Vad jag vet har Fiskarhedenvillan Elit fönster, Dooria innerdörrar och ett Ballingslövkök som jag tycker är helt ok standard. Vad man skulle vilja ha mer av är isolering i ytterväggar 170 mm stomme med 45+45 mm på insidan skulle kunna tänka mig en 45 mm på utsidan oxå så hade jag varit nöjd.
hejsan, tycker det är väldigt viktigt att kolla vad det har för grundkonstruktion i väggar etc och
vad som ingår som standard i priset. Tex har Myressjöhus och andra fuktspärren bakom gipsplattan och om du då sätter upp en tv på vägen kommer du att skruva igenom denna . Har kollat igenom många alt och man får begära in kompletterande uppgifter/priser så att man får samma standard så att man jmfr äpple och äpple. Efter vi hade gjort det så valde vi Eksjöhus och vi är nöjda
Lycka till
vad som ingår som standard i priset. Tex har Myressjöhus och andra fuktspärren bakom gipsplattan och om du då sätter upp en tv på vägen kommer du att skruva igenom denna . Har kollat igenom många alt och man får begära in kompletterande uppgifter/priser så att man får samma standard så att man jmfr äpple och äpple. Efter vi hade gjort det så valde vi Eksjöhus och vi är nöjda
Lycka till
Hej.
Jag tycker det verkar som att du/ni har hittat bra tillverkare utifrån den enorma flora som finns på marknaden. Själva har vi flyttat hem till Norrbotten från Åkersberga och har byggt nytt. Vi valde så klart en lokal tillverkare, men som också reser hus runt iom i Sverige - Vittjärvshus. Tycker man att man vill ha ett hus med en stomme av långsamväxande kärnfura så varför inte kontakta dom. Nu har vi ju haft lokal arbetskraft/enderentreprenörer som går att lita på i vått och torrt (litet område, alla känner alla) som har gjort ett fantastiskt jobb och vi är supernöjda både med färdig produkt och hela byggtiden. Kan varmt rekommenderas. Min tro är att dom hamnar i klassen med G-hus, Eksjöhus, A-hus.
Lycka till med planerna och framtida byggnation
Jag tycker det verkar som att du/ni har hittat bra tillverkare utifrån den enorma flora som finns på marknaden. Själva har vi flyttat hem till Norrbotten från Åkersberga och har byggt nytt. Vi valde så klart en lokal tillverkare, men som också reser hus runt iom i Sverige - Vittjärvshus. Tycker man att man vill ha ett hus med en stomme av långsamväxande kärnfura så varför inte kontakta dom. Nu har vi ju haft lokal arbetskraft/enderentreprenörer som går att lita på i vått och torrt (litet område, alla känner alla) som har gjort ett fantastiskt jobb och vi är supernöjda både med färdig produkt och hela byggtiden. Kan varmt rekommenderas. Min tro är att dom hamnar i klassen med G-hus, Eksjöhus, A-hus.
Lycka till med planerna och framtida byggnation