Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sj6 skrev:
Chefen sa rakt ut:
-" Det är fan inte konstigt att folk tror vi lurar de med dessa inköpspriser, och dessa utan moms!!
Om det är så illa, är det en helt otänkbar tanke att skippa grossisterna om de har oskäligt höga priser och i alla fall köpa in bulkvaror från en billigare inköpskanal för att pressa priserna(maximera vinsten)?
 
mr_bygg skrev:
Om det är så illa, är det en helt otänkbar tanke att skippa grossisterna om de har oskäligt höga priser och i alla fall köpa in bulkvaror från en billigare inköpskanal för att pressa priserna(maximera vinsten)?
Det är inte så illa utan oftast rent skitsnack.

Jag med mitt kundnummer köper delarna avsevärt billigare på Ahlsell och Dahl än på Sigro eller Rinkaby. Visst jag har lyckats förhandla bra av vissa anledningar men en firma med lite omsättning har definitivt inte sämre priser hos grossisterna än internetbutikerna erbjuder.
 
cecar33 skrev:
Vem bestämmer om någon annans arbete är mer komplicerat en andras? Vem besitter rätten att av göra vems kostnad per timma som är relevant. De flesta arbeten är väl komplicerade på sitt sätt, men många arbeten är av den "gamla" sorten. Men som IT konsult eller något annat modernare yrke då skall det vara dyrt 1000-2000kr/tim då är det helt Ok.Men att det är dyrt när priset ligger på 400-500 kr /tim för hantverkare när moderna yrken kan kosta precis hur mycket som helst. Däremot så brukar det vara dessa högavlönade som köper flest tjänster och då klagas det på hur dyrt det är med hantisen som gör det som de högavlönade inte kan eller vill göra själva.
Jag försöker inte rättfärdiga prisnivån för olika specialister utan konstaterar att det är marknadspris som gäller. Hade jag kunnat ta 5000 kr/h och fortfarande ha god debiteringsgrad hade jag gjort det. Det är kunderna som avgör vad en konsult är värd i pengar (och det har inget med deras människovärde eller liknande att göra).

Sedan blir det också en äpplen-och-päron-jämförelse men en IT-konsult som riktar sig mot PC/hemmamarknaden kostar 475:- (IT-hantverkarna) dvs ungefär samma som en rörmokare. En kommunikationsspecialist, active-directory-expert eller liknande ska snarare jämföras med någon som projekterar VVS-installationer i större kommersiella fastigheter och de kostar mer än IT-hantverkarna.

Sedan finns det också en priskänslighetskomponent. Privatpersoner är priskänsliga på ett helt annat sätt än ett företag, och särskilt när det gäller en specialist som man behöver kanske två veckor om året.

Frågar du mig så tycker jag inte att hantverkare är "dyra" då jag vet hur företagsekonomi fungerar. Och kollar man på hur det ser ut i slutändan så har en hantverkare inte mer semester, dyrare bil eller snyggare fru än de flesta andra medelinkomsttagare. Kanske lite snyggare hus dock :cool:.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Det är inte så illa utan oftast rent skitsnack.

Jag med mitt kundnummer köper delarna avsevärt billigare på Ahlsell och Dahl än på Sigro eller Rinkaby. Visst jag har lyckats förhandla bra av vissa anledningar men en firma med lite omsättning har definitivt inte sämre priser hos grossisterna än internetbutikerna erbjuder.
Jaja, jag snackar skit. Jag går ut på ett forum och delger min sida av en diskussion och jag har ju själv sett vad grejer kostar.

En rörmockare förhåller sig, som jag uppfattat det, oftast till "sina märken" som han vet funkar och har ett företag i ryggen som ställer upp utan krångel när det är något fel på produkterna. Dessa märken producerar oftast fler än en produkt och vissa produkter inom deras märke har man mer rabatt på för de köper man ofta, andra mindre rabatt på för de köper man mer sällan. Vissa grejer är dyra för de behövs kanske endast på service-sidan när man väl stöter på gammalt skit där just den övergången behövs.

Du får gärna ha en hård ton när jag har fel etc men säg aldrig att jag snackar skit är du snäll.
 
När man läser trådar som denna, blir man fullständigt klar över varför man som seriös hantverkare hellre jobbar åt företag än privatkunder. Man slipper gnäl, tidtagarur och man tjänar mer.

Jag rättfärdigar inte påslag med hundratalsprocent, eller att avrunda några timmar till heldag, men jag jobbar för att tjäna pengar inte för att vara snäll... Man måste ju få ta betalt för det arbete man lägger ner på kunden.

Tyvärr så blir privatkunderna dragandes med en hel del oseriösa hantverkare, vilket leder till än mer gnällande...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Jaja, jag snackar skit. Jag går ut på ett forum och delger min sida av en diskussion och jag har ju själv sett vad grejer kostar.

En rörmockare förhåller sig, som jag uppfattat det, oftast till "sina märken" som han vet funkar och har ett företag i ryggen som ställer upp utan krångel när det är något fel på produkterna. Dessa märken producerar oftast fler än en produkt och vissa produkter inom deras märke har man mer rabatt på för de köper man ofta, andra mindre rabatt på för de köper man mer sällan. Vissa grejer är dyra för de behövs kanske endast på service-sidan när man väl stöter på gammalt skit där just den övergången behövs.

Du får gärna ha en hård ton när jag har fel etc men säg aldrig att jag snackar skit är du snäll.
Men om det är så illa så finns det inte alternativa inköpskanaler som ert företag kan använda er av?
 
sj6 skrev:
Jaja, jag snackar skit. Jag går ut på ett forum och delger min sida av en diskussion och jag har ju själv sett vad grejer kostar.

En rörmockare förhåller sig, som jag uppfattat det, oftast till "sina märken" som han vet funkar och har ett företag i ryggen som ställer upp utan krångel när det är något fel på produkterna. Dessa märken producerar oftast fler än en produkt och vissa produkter inom deras märke har man mer rabatt på för de köper man ofta, andra mindre rabatt på för de köper man mer sällan. Vissa grejer är dyra för de behövs kanske endast på service-sidan när man väl stöter på gammalt skit där just den övergången behövs.

Du får gärna ha en hård ton när jag har fel etc men säg aldrig att jag snackar skit är du snäll.
Jag tror du missuppfattar mig?

Jag skrev ingenstans att du snackar skit, jag citerade inte dig heller medvetet.

Det som är skitsnack är att många av de firmor som har höga påslag också hävdar att deras priser hos grossist är högre än vad Sigro eller Rinkaby Rör har. Jag har rätt många år inom våtrumskontraktering och har också väldigt djupa kontakter inom branschen och var med i den eran när det klagades rätt högljutt på hur internetleverantörerna öppnar för en pristransparens som är jobbig och skapar konflikter.

Nu har jag tillgång till prislista hos två av grossisterna men även annars kan man enkelt gissa att det vore fler firmor som köpte från internetbutikerna
 
Skandalöst beteende. Man måste ju vara tydlig med hur man fakturerar. Att ta flera 100 % kommission på material är ju under all kritik. Alla borde köpa sina egna material så man får en korrekt bild av hur mycket det kostar med installation. Alternativt är att man får ett fast påslag utifrån listpriser. Det borde ju någon ta tag i. Som vanligt kan hantverkargillet inte reglera sånt här själva ...
 
Freddy_kruger skrev:
Jag rättfärdigar inte påslag med hundratalsprocent, eller att avrunda några timmar till heldag, men jag jobbar för att tjäna pengar inte för att vara snäll... Man måste ju få ta betalt för det arbete man lägger ner på kunden.
Så länge man som hantverkare är tydlig och öppen med sin prissättning så har man troligen väldig lite problem med kunder kring slutpriset vilket också jag tycker bevisas av att vissa hantverkare här på byggahus verkar ha väldigt nöjda kunder och knappt några diskussioner kring detta. Har kunden informerats om vad som gäller innan och är medveten om förutsättningarna innan och hantverkaren har gjort ett bra jobb så har jag svårt att se att det skulle bli några problem.

Visst finns det rabiata kunder, men någonstans så får man ändå känslan av att det allt för ofta har funnits brister i kommunikationen kring priset innan arbetet påbörjades och vill man som hantverkare slippa undan onödiga diskussioner och problem så bör man vara tydlig och försäkra sig om att kunden förstått vad som gäller innan man sätter igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Skandalöst beteende. Man måste ju vara tydlig med hur man fakturerar. Att ta flera 100 % kommission på material är ju under all kritik. Alla borde köpa sina egna material så man får en korrekt bild av hur mycket det kostar med installation. Alternativt är att man får ett fast påslag utifrån listpriser. Det borde ju någon ta tag i. Som vanligt kan hantverkargillet inte reglera sånt här själva ...
Men varför tar inte du tag i den briljanta idén som kommer lösa mängder med knutar?
Du kan "konsultera" inom rör, lås och el kanske några år till men sen är det nog färdigpressat.

Ett tips från verkligheten är att det kommer att gå åt helvete i längden om du försöker då det inte kommer att finnas någon slutlig vinst med idén utan bara bekymmer. Teoretiker som tror sig kunna pressa priser på papperet brukar vara dom största utgifterna på ett bygge.
Enstaka tillfällen kan det kanske lyckas liksom det gör på stryktipset efter tusen försök
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Jag tror du missuppfattar mig?

Jag skrev ingenstans att du snackar skit, jag citerade inte dig heller medvetet.

Det som är skitsnack är att många av de firmor som har höga påslag också hävdar att deras priser hos grossist är högre än vad Sigro eller Rinkaby Rör har. Jag har rätt många år inom våtrumskontraktering och har också väldigt djupa kontakter inom branschen och var med i den eran när det klagades rätt högljutt på hur internetleverantörerna öppnar för en pristransparens som är jobbig och skapar konflikter.

Nu har jag tillgång till prislista hos två av grossisterna men även annars kan man enkelt gissa att det vore fler firmor som köpte från internetbutikerna
OK, ber om ursäkt trodde den var mer riktad till mig än som en allmän fras i sammanhanget.

En pristransparens är bra för alla parter och jag kan hålla med om vi som företag kanske ska ifrågasätta våra grossister/leverantörer mer ang. priser men sen har man också ett jobb att sköta.

Nu är jag den lägsta stående varelsen i rang i min och våra samarbetande firmor så det överlåter jag till chefen men ska luska lite i priser m.m.

Samtidigt, man ska inte dra alla över en kant och som vi märkt i denna tråd så är det inte alltid svart eller vitt tror jag ;)
 
mr_bygg skrev:
Så länge man som hantverkare är tydlig och öppen med sin prissättning så har man troligen väldig lite problem med kunder kring slutpriset vilket också jag tycker bevisas av att vissa hantverkare här på byggahus verkar ha väldigt nöjda kunder och knappt några diskussioner kring detta. Har kunden informerats om vad som gäller innan och är medveten om förutsättningarna innan och hantverkaren har gjort ett bra jobb så har jag svårt att se att det skulle bli några problem.

Visst finns det rabiata kunder, men någonstans så får man ändå känslan av att det allt för ofta har funnits brister i kommunikationen kring priset innan arbetet påbörjades och vill man som hantverkare slippa undan onödiga diskussioner och problem så bör man vara tydlig och försäkra sig om att kunden förstått vad som gäller innan man sätter igång.
Visst är det så...

Jag har inga problem med privatkunder, men företagskunder är ändå lättare att jobba med.

Enligt många här på forumet så ska hantverkstjänster och material som levereras vara mer eller mindre gratis.
Men rötägg finns på båda sidor, det gäller bara att undvika dem...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Tror du missförstår min text. Vad jag säger är att man får väl får upprätta ett transparent system iom att det tydligen finns oseriösa aktörer inom hantverksgillet som lägger på oskäligt påslag. Övriga aktörer inom den branschen kan ju inte rycka på axlarna. De kan ju införa en rekommenderad standard att man lägger på 10 % och kommunicera det tydligt. Men branschen verkar ju minst sagt modest intresserad av att städa upp och sätta upp något sånt system.
 
Thomas Lundquist skrev:
Men varför tar inte du tag i den briljanta idén som kommer lösa mängder med knutar?
Du kan "konsultera" inom rör, lås och el kanske några år till men sen är det nog färdigpressat.

Ett tips från verkligheten är att det kommer att gå åt helvete i längden om du försöker då det inte kommer att finnas någon slutlig vinst med idén utan bara bekymmer. Teoretiker som tror sig kunna pressa priser på papperet brukar vara dom största utgifterna på ett bygge.
Enstaka tillfällen kan det kanske lyckas liksom det gör på stryktipset efter tusen försök
Det handlar inte primärt om att pressa priserna utan att vara tydlig med vad tjänsten man köper kostar. Företag som köper den här typen av tjänster dagligen har en större medvetenhet och ser till att reglera både timpriser och materialpriser så de har kontroll.

Privatkunder har inte samma koll och om inte hantverkaren är tydlig kring prissättningen så får man den här typen av diskussion. Uppenbart är det så att vissa lyckas bättre än andra och det är väl knappast konstigt att om en privatperson som beställt ett jobb och i efterhand känner sig blåst när fakturan kommer inte fått tillräckligt med information om prissättningen.

Jag lämnar regelbundet in bilarna på service och en sak som jag alltid vet är att det kommer att bli dyrt, men jag får alltid en prisuppgift innan och tillkommer något så ringer de alltid och kollar. Så hur skruvat den än kan låta så är jag nöjd även om det är dyrt och jag vet att jag skulle kunna valt ett billigare alternativ för jag har hela tiden haft en öppen diskussion om priset och så länge jag godkänt det innan och resultatet är vad jag förväntat mig så är det OK.
 
Thomas Lundquist
Vad är byggbranschen för dig?
Som jag förklarade tydligt så är det vvs, lås och el som har ett fett påslag.

Bygg, målare och även plattsättare kan inte vara i närheten av flera 100% som du ältar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.