Mitt hus från 1957 ventileras med självdrag, och nu när det börjar bli lite kyligare ute så är det ganska bra drag på självdraget. Däremot så fungerar det nog inte som det är tänkt.

Huset har egentligen bara en tillluftsventil som verkligen fungerar, och den sitter i tvättstugan som är det gamla pannrummet. Normalt har man ju frånluft i tvättstugan men här är det i praktiken tvärtom - luft kommer in genom en ventil på taket. Den sitter dessutom precis nedanför rökröret från braskaminen - kan det verkligen vara bra eller drar man in rök? Dessutom finns en tillluftsventil i skafferiet i köket och en i matkällaren under trappan. Båda dessa utrymmen är normalt stängda, så dessa ventiler tillför ingen större luftmängd till huset.

Tillluftsventilerna är markerade med gröna pilar i bilden och skissen.

Frånluft finns i:
  • Badrummet på nedre plan. Denna ventil är dock blockerad av ett kallrasskydd och en fuktstyrd fläkt. Tar jag bort kallrasskyddet så fungerar den som tillluft.
  • Ett stängt skåp i klädskrubben på bottenvåningen.
  • Hallen på övervåningen
  • Badrummet på övervåningen
All frånluft går ut via gamla skorstenen.

Ett igenbommat skorstensrör finns i tvättstugan och går upp i gamla skorstenen. All frånluft och rökröret är utmarkerat med röda pilar (ej köksfläkten).

Jag funderar på hur man ska hantera situationen. Det är inte katastrof nu - det har säkert varit så här sen fjärrvärmen kom in omkring 2000 någongång och verkar ju fungera hyfsat men det drar kallt på undervåningen eftersom tillluften inte värms när den kommer in, och förråd/snickarbod är riktigt kalla.

Borde man flytta tillluften längre från rökröret?
Kan man förvärma tillluften med en luftsolfångare innan man tar in den i huset, eller förstör man självdraget isåfall?
Eller borde man sätta kallrasskydd + fuktstyrd fläkt i tvättstugan och sätta in fönsterventiler?
Eller borde man göra något annat?

Alla tips, idéer och tanker mottages tacksamt.

• DSC_0011 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventilationsskiss-bv.png
    Skapa konto
  • ventilationsskiss-öv.png
    Skapa konto
Den största orsaken till att det går bakvägen till tvättstugan är de olika höjderna på takhuvarna. självdragsproblem.jpg
Skapa konto
F.ö var det heller inte mycket som var enl regelboken. Förr sattes det frånluft i stort sett i alla rum vilket gjorde att det blev dåligt med sug där det borde vara som bäst (där fukt o lukt bildas) och friskluft in i sovrum o vardagsrum.Men å andra sidan brukar de äldre husen vara ganska förlåtande med hur ventilationslösningen är utförd, men räkna med att alla hål utifrån som är lägre än toppen på skorstenen kommer att fungera som luftintag om de inte förses med fläkt som går alltid.

Jo jag har märkt att det funkar på det sättet. Suget i badrummet på övre våningen är dåligt. Kanske blir det bättre om man stänger igen ventilen i hallen på övre våningen. Då gäller det bara att badrumsdörren har tillräcklig glipa.

Prova, själv är jag skeptisk till att det räcker, men....Och se till att spjället i öppna spisen är ordentligt stängt. Därefter gläntar du lite på ett fönster och då känner du efter hur plötsligt det fungerar som det är tänkt. mao du minskar undertrycket i huset. En fläkt på lagom hastighet, så att inte luften sugs bakåt i nån annan kanal, löser så klart baksuget i tvättstugan men huvudorsaken är för lite uteluftsintag.

En del byter ut sina fönster mot dito utan tilluftsventiler - då kan man också få problem.

Jag hade bra glipa under övre badrumsdörren så det verkar fungera att stänga igen ventilen i övre hallen utan. Luften i badrummet blir bättre också.

En idé som jag har är att sätta ta in tillluft till huset via en luftsolfångare på sydvästsidan på vinter-vår-höst så att den förvärms, och på nordöstsidan på sommaren så att man får in svalare luft i huset. Vilket intag som används kan man reglera med ett spjäll. Isåfall skulle man kunna få tillluft i inre hallen, förrådet och bakom braskaminen. Ventilen i tvättstugan som går åt fel håll skulle man kunna förse med en fuktstyrd fläkt + kallrasskydd, så att den bara skickar ut luft i rätt riktning när det behövs. Man skulle också få bort luftintaget från rökröret. Taket som jag kan lägga luftsolfångeren sluttar i kanske 20 grader i sydvästlig riktning så det blir mest kvällssol och inte så effektivt men det borde man kunna hantera med en större solfångare.

ventilationsskiss med luftsol.png
Skapa konto

Frågan är dock om det här är smart? Kommer jag att förstöra självdraget om jag skickar in 40-gradig luft under vår och höst? Och kommer jag att få en massa kalldrag på vintern eftersom luften inte passerar någon radiator?

Efter att ha kört en 2 kW värmefläkt i tvättstugan så verkar det som inflödet av kall luft upphört. Det verkar alltså som att en luftsolfångare skulle störa det nuvarande luftflödet.

Kommentarer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.