Okej är det någon som kan ge beskrivningar på vad dessa facktermer inom grusområdet betyder? Ex vad är singel, till vad används singel... Makadam, Stenmjöl... osv.

Åh vad bra.
En ytterligare fråga, vad är det för skillnad mellan singel och makadam? Sättet att krossa eller...

• Gilla
Alkabane
  • Laddar…
Skillnaden mellan makadam och singel, bortsett från stenens geologiska sammansättning, är att makadam har en ojämn kornform medan singel har en rundad form. Det innebär att makadam är betydligt mer stabilt när det packas, eftersom makadamkornen låser varandra till skillnad från singelkornen som tenderar att glida.

Typiska användningsområden för makadam:

* I betong och asfalt.
* Som dränering runt och under hus. För detta ändamål har Sydsten utvecklat MakDrain, en specialprodukt med unika egenskaper. MakDrain är makadam behandlad så att den effektivt stöter ifrån sig vatten och fukt.
* Till slitlager på grusvägar. Grusvägar lever då trafiken sliter och flyttar på materialet. Makadam är en bättre lösning än grus eftersom kornen fäster bättre och ligger kvar under längre tid.
* Som ytbeläggning på gångvägar eller planer där en viss karaktär önskas. Till exempel kan en ljus kvartsitmakadam 4-8 vara ett attraktivt alternativ i trädgården.

Jag blir litet förvirrad av det här med singel. Jag är klar över att singel och makadam är grus som sållats till homogen fraktion (alltså att kornen håller sig inom ett visst angivet storleksintervall) och att makadam alltid är en krossprodukt.

Men singel? "Natursingel" är ju sållat naturgrus. Men finns det också singel som är kross och vad skiljer det i det fallet från makadam? Hos Skånegrus som Chinaski länkade till hade de både makadam och "singelkross" på produktlistan. Men om man jämför deras specifikationer för Singelkross 16-25 och Makadam 16-25 så var den enda skillnaden att de kom från olika stenbrott!? (Singelkross verkar f ö vara ett rätt ovanligt begrepp, man får bara en handfull träffar om man söker det på Google.)
Nån som kan upplysa mig?

Piece, du säger i en bisats att stenens geologiska sammansättning är en skillnad mellan makadam och singel...hur menar du då?

Inte mitt område, men om man tumlar makadam borde man få singelmakadam, eller var det en korkad kommentar?
/CC

Som sagt råder det en hel del språkförbistring när det gäller framförallt ordet "singel". Makadam är ju det ingen direkt tvekan om vad det är, en sorterad krossprodukt helt enkelt mellan 2-65 mm oftast. Större än så kallas skärv. Singel är enligt definition naturligt rundad naturgrus som kommer från våra grusåsar och är ibland färdigsorterad av isälvarna.

Problemet är att singel har någonstans blivit ett lite slarvigt uttryck för all sorterad sten i mindre fraktioner, oavsett härkomst. Detta är dock fel ur teknisk synpunkt.

Några av de viktigaste termerna i mitt tycka att komma ihåg:
Krosskärv: sorterad krossprodukt, oftast över 65mm, ex: 90-120, 100-150
Makadam: sorterad krossprodukt, ca 2-65 mm, ex: 11-16, 32-64, etc...
Samkross: "grovsorterad" krossprodukt med "nollan" kvar, ex 0-45, 0-90 )
Singel: naturligt rundat naturgrus, mellan 6-20 mm, ex: 8-12, 12-18

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Kalleman skrev:
Som sagt råder det en hel del språkförbistring när det gäller framförallt ordet "singel". Makadam är ju det ingen direkt tvekan om vad det är, en sorterad krossprodukt helt enkelt mellan 2-65 mm oftast. Större än så kallas skärv. Singel är enligt definition naturligt rundad naturgrus som kommer från våra grusåsar och är ibland färdigsorterad av isälvarna.

Problemet är att singel har någonstans blivit ett lite slarvigt uttryck för all sorterad sten i mindre fraktioner, oavsett härkomst. Detta är dock fel ur teknisk synpunkt.

Några av de viktigaste termerna i mitt tycka att komma ihåg:
Krosskärv: sorterad krossprodukt, oftast över 65mm, ex: 90-120, 100-150
Makadam: sorterad krossprodukt, ca 2-65 mm, ex: 11-16, 32-64, etc...
Samkross: "grovsorterad" krossprodukt med "nollan" kvar, ex 0-45, 0-90 )
Singel: naturligt rundat naturgrus, mellan 6-20 mm, ex: 8-12, 12-18
Tack Kalleman, kunde inte sagt det bättre själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.