1 744 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Dimensionering av tryckkärl vid ved eldning
Hej har nyss installerat 3st 500l acc tankar, pannan ligger på 240l.Min fundering har nu ett expansionskärl på 50l, så nu när ja eldar på fullt kryper trycket upp till 1,5bar ganska fort och säkerhetsvntilen öppnar till och från.Har ju precis fyllt systemet med färskvatten är det så att det är för mycket syre i vattnet eller är mitt kärl helt enkelt för litet för den vatten volymen?
Mvh Per
Mvh Per
Har man slutet system som du har så bör man ha 5% av den totala vattenvolymen som expansion. Dvs 90-100 liter i ditt fall.
Ursäkta. Blandade ihop det på nåt sätt... Minst 5% vid öppet system och minst 10% vid slutet system är det ju.
Så 200-250 liter alltså.
Så 200-250 liter alltså.
Redigerat:
Spelar ingen roll var du ställer expansionskärlet, det är ett tryckkärl.
noone70>Öppet kärl bör placeras t.ex på vinden, för att kunna hålla/bygga upp tryck i systemet. Har själv slutet 200lit på ca 1800lit vedvärmesystem från 40gr upp till 80gr så ökar mitt tryck från 0.6 till 1.0.
mvh
mvh
Har faktiskt ett öppet kärl sitter på vinden sen långt tillbaka, finns dock ingen rörörbindelse mellan vind och pannrum längre, pga div ombyggnationer satte in de där 50l tryckkärlet när jag endast körde pellets mot en tank!
mvh
mvh
Liknande trådar
-
Hjälp med spännvidberäkning/dimensionering
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur räknar man in snölast från snöficka vid takdimensionering?
Byggnadsfysik -
Dimensionering av nolla vid flera faser/avsäkringar
El -
Upplagsvillkor vid dimensionering av hammarband
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering stigare vid Elbilsladdning
El