Hej har nyss installerat 3st 500l acc tankar, pannan ligger på 240l.Min fundering har nu ett expansionskärl på 50l, så nu när ja eldar på fullt kryper trycket upp till 1,5bar ganska fort och säkerhetsvntilen öppnar till och från.Har ju precis fyllt systemet med färskvatten är det så att det är för mycket syre i vattnet eller är mitt kärl helt enkelt för litet för den vatten volymen?

Mvh Per

Har man slutet system som du har så bör man ha 5% av den totala vattenvolymen som expansion. Dvs 90-100 liter i ditt fall.

5% är för lite vid slutet. 5-10% vid öppet och 15% vid slutet

Ursäkta. Blandade ihop det på nåt sätt... Minst 5% vid öppet system och minst 10% vid slutet system är det ju.
Så 200-250 liter alltså.

Redigerat:
Jasså det är så pass, då har ju ja alldeles för litet!Lär man ju köpa ett som står på golvet :confused: Hur fungerar det då?Hamnar ju under pannans högsta punkt!?

Mvh

Spelar ingen roll var du ställer expansionskärlet, det är ett tryckkärl.

Om det är ett öppet kärl har väl placeringen betydelse?

noone70>Öppet kärl bör placeras t.ex på vinden, för att kunna hålla/bygga upp tryck i systemet. Har själv slutet 200lit på ca 1800lit vedvärmesystem från 40gr upp till 80gr så ökar mitt tryck från 0.6 till 1.0.

mvh

spekerök skrev:
noone70>Öppet kärl bör placeras t.ex på vinden, för att kunna hålla/bygga upp tryck i systemet. Har själv slutet 200lit på ca 1800lit vedvärmesystem från 40gr upp till 80gr så ökar mitt tryck från 0.6 till 1.0.

mvh
Bra då köper jag ett sådant och hoppas det blir bra!

mvh

spekerök skrev:

mvh
Bra då vart jag inte lurad av rörmokaren ;)

Paytax skrev:
Bra då köper jag ett sådant och hoppas det blir bra!

mvh
Har du vägarna förbi Stockholm så har jag ett 125liters öppet kärl som du kan få köpa om du vill :)

Har faktiskt ett öppet kärl sitter på vinden sen långt tillbaka, finns dock ingen rörörbindelse mellan vind och pannrum längre, pga div ombyggnationer satte in de där 50l tryckkärlet när jag endast körde pellets mot en tank!

mvh

Drömhus2012 skrev:
Spelar ingen roll var du ställer expansionskärlet, det är ett tryckkärl.
Mitt nya kärl som kommer i morgon är lite lägre än pannan, tänkte förlänga benen så det står högre än pannan för att underlätta rördragning.För-Nackdelar med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.