Har fjärrvärme i huset och har lagt in vattenburen golvvärme i badrummet när vi renoverade.
Rören till slingorna för golvet samt rör från FV system går alla in i ett skåp i badrummet.
Vad behövs ytterligare för att det ska fungera? Vill ha komfortvärme på sommaren när inte FV går på elementen.

Behöver jag shunt, push, cirkulationspump, termostat, givare etc.? Vad är allting?

Jag antar att om värmesystemet är avstängt på sommaren så behöver jag en egen cirkpump i badrummet som snurtrar vattnet som ska värmas av elpatronen?
Är det elpatronen som kallas push?

Om någon kan förklara de olika delarna och vad de gör skulle jag vara tacksam!

• Gilla
Fuskbyggar'n
  • Laddar…
Krilleman
Vilken slang har du köpt?

Man ska alltid hålla sig till samma leverantör!

Jag tänkte låta samma rörmokare som la in golvvärmen sätta upp resten men jag skulle vilja bilda mig en uppfattning av vad det är för delar man behöver samt vad det kostar innan han kommer in med sina delar och jag får betala det han begär. Kanske mest elpatronen jag undrar över hur det fungerar och vad det heter.

Krilleman
Ja, men det beror ju fortfarande på vilken tillverkare du har på slangen!

Thermotech har sin variant, LK har en annan osv

Du måste ju inte ha elpatron bara för att du har fjärrvärme, Beroende var badrummet befinner sig i förhållande till fjärrvärmen kan det vara lönt skippa elpatronen

Tack för svaren. Jag förstår att det ska vara rätt grejer var mer intresserad av hur det fungerar rent tekniskt och vilka olika saker man behöver och vad de heter.

Plutus, måste jag inte ha elpatron för att få lite värme på golvet när FV är "avslagen" på sommaren?

peternicklas
Jo det måste du ha. Uponor har t.ex.elpush som är en pump, shunt och har även en elpatron i samma enhet.

Fjärrvärmen är aldrig avslagen, den gör varmvatten hela sommaren, om golvvärmen kopplas in i stället för ett gammalt element behövs en elpatron eftersom värmen i huset stängs av. Men om badrummet ligger vägg i vägg med pannrummet så kan golvvärmen få en egen shuntgrupp som styrs helt på sitt eget sätt

OK då förstår jag vad ni menar.
Badrummet ligger två våningar ifrån FV centralen i källaren.

Hittade två modeller på Sigro och rinkaby. Ca 6000-7000kr med el. Rörmokaren sa material för ca 8000 med el och ca 4000 utan. Antar att han räknar alla kopplingar och allt annat. Verkar lika bra att köpa via honom så att det blir rätt grejer.

Tycker ni att man borde ha el på eller räcker det med att strunta i el och endera ha kallt golv på sommaren eller stänga av alla elementen och höja kurvan på sommaren om man vill ha varmt?

Att höja kurvan är nog ingen bra idé, det är alltid något element man glömmer, (eller termostat som inte fungerar) och golvet i duschen blir ju snabbt varmt av duschvattnet. Å andra sidan har jag inte golvvärme alls, så min erfarenhet är begränsad :)

Jag har klinkersgolv och skulle vilja ha el ett tag nu på hösten, och ett tag på våren, när jag har eldningen avstängd.
Hade jag våtrumsmatta skulle jag nog hoppa elen.

Jag tror som dig plutus att man kommer att glömma kurvan eller inte få tilld et bra igen varje höst. Å andra sidan måste man väl se till att stänga av elvärmen på slingan på vintern så inte den ligger och drar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.