Hejsan
Behöver lite råd och tips. Har lite svårt att få mitt värmesystem att funka som det ska.
Shunten på pannan (Euronom från 73) är extremt trög och svårställd. en liten justering
gör stor skillnad på vatten ut till elementen. sen skiftar trycket i pannan från 0 mvp när pannan
är "kall" dvs ca 60grader innan den eldar igång, när den kommer till ca 80 grader är trycket upp
på drygt 10 på skalan. skalan är från 0-15 mvp? trycket på mitt expansionskärl är alltid uppe på
ca 1,5 bar på skalan 0-4 bar. Har även märkt att det i vissa element är bra tryck och i vissa är
det väldigt lågt tryck trots att mätaren på pannan visar 1 mvp.. (vad står mvp för?)
Jag kör pellets med en Pellx brännare som har funkat sen vi flyttade in för 4 år sedan. problemen
startade förra året då brännaren fick tokspel och "eldade ur" pannan...
tråd om det : http://www.byggahus.se/forum/biobransle/149391-problem-med-pellx-brannare-pa-euronom-a25b.html
Allt elektronik byttes då och brännaren uppdaterades till nyaste som fanns då, och har funkat perfekt sedan dess.
Vad kan vara problemet? pannan slut? trasigt expansionskärl? nått annat?
Tanken är att byta pannan, har en annan står men har inte fått tummen ur och
gjort bytet och tänkte nu låta det gamla funka denna vinter och byta till sommaren....
Vad tror expertisen? Vad kan jag göra?
Behöver lite råd och tips. Har lite svårt att få mitt värmesystem att funka som det ska.
Shunten på pannan (Euronom från 73) är extremt trög och svårställd. en liten justering
gör stor skillnad på vatten ut till elementen. sen skiftar trycket i pannan från 0 mvp när pannan
är "kall" dvs ca 60grader innan den eldar igång, när den kommer till ca 80 grader är trycket upp
på drygt 10 på skalan. skalan är från 0-15 mvp? trycket på mitt expansionskärl är alltid uppe på
ca 1,5 bar på skalan 0-4 bar. Har även märkt att det i vissa element är bra tryck och i vissa är
det väldigt lågt tryck trots att mätaren på pannan visar 1 mvp.. (vad står mvp för?)
Jag kör pellets med en Pellx brännare som har funkat sen vi flyttade in för 4 år sedan. problemen
tråd om det : http://www.byggahus.se/forum/biobransle/149391-problem-med-pellx-brannare-pa-euronom-a25b.html
Allt elektronik byttes då och brännaren uppdaterades till nyaste som fanns då, och har funkat perfekt sedan dess.
gjort bytet och tänkte nu låta det gamla funka denna vinter och byta till sommaren....
Skulle kunna vara luft i systemet, utifrån din tidigare tråd så verkar ju systemet gått i kok rätt ordentligt. Försök också att smörja upp shunten innann den ger upp det helt och du måste byta. Du kanske ska se om du kan montera en shuntstyrning också när du ändå är igång?
Hej och tack för input, alla element är luftade till förbannelse kan man lufta nått mer?
har tänkt smörja den men vet inte hur.. får inte av vredet från axeln.. men man kanske behöver mer våld..
shuntstyrning med utegivare och sånt godis finns till "nya" pannan. kommer lägga upp en tråd till om den/bytet
inom en snar framtid.
har tänkt smörja den men vet inte hur.. får inte av vredet från axeln.. men man kanske behöver mer våld..
shuntstyrning med utegivare och sånt godis finns till "nya" pannan. kommer lägga upp en tråd till om den/bytet
inom en snar framtid.
Jo, jag har luftat ur ett par, tre, fyra förbannelser här också men ändå är det luft kvar .
Vad du kan lufta beror ju på hur förutseende installatören var, du får leta efter fler luftskruvar vid pannan, normalt går det att lufta cirkulationspumpen också om man skruvar upp den lilla skruven i centrum av pumpen. Öppnade säkerhetsventilen när det kokade? Du kanske behöver fylla på lite vatten i systemet också?
Ring Euronom och fråga efter hur man får upp den trilskande shunten.
Vad du kan lufta beror ju på hur förutseende installatören var, du får leta efter fler luftskruvar vid pannan, normalt går det att lufta cirkulationspumpen också om man skruvar upp den lilla skruven i centrum av pumpen. Öppnade säkerhetsventilen när det kokade? Du kanske behöver fylla på lite vatten i systemet också?
Hur kollar man det? har bara en mätare på expkärlet..spekerök skrev:
bifogar bild på det, kärlet är från 1993.
Får slänga ett öga på det imorgon, ska höra med en vän som hade en likadan panna som jag om han vetmexitegel skrev:Jo, jag har luftat ur ett par, tre, fyra förbannelser här också men ändå är det luft kvar .
hur man får bort vredet. Inga ventiler öppnade när det kokade. Hann ner innan det gick så långt. pannan
var uppe strax under 100 grader men jag lyckades ventilera ur den innan det blev för varmt. det enda som
märktes var droppandet under pannan efter, kan det finnas interna säkerhetsventiler i pannan? Kan man
kontrollera nivår på vattnet i pannan på nått sått tro?
Nu läste jag kanske inte din andra tråd så noga, men upphörde läckaget av sig självt? Jag fick uppfattningen av att pelletsbrännaren bränt hål på pannan? Tror inte det finns interna säkerhetsventiler..
Det slutade droppa efter en dag ca. Har varit torrt sen dess och alla tryck finns så pannan lär inte ha spruckit..
Nä, det har den ju inte gjort då. Men som sagt så se om du kan stressa ur någon luft. Det kan ju vara så att rördragningen är lite dumt gjord så det kan bildas luftfickor någonstans.
Förtrycket kollas i botten av exp kärl med trycklöst värmesystem.Förtrycket står angivet på infoskylten på kärlet, brukar sitta ett täcklock på kärlet och där sitter en däckventil, pyser du på piggen och det kommer vatten är blåsan defekt.
mvh
mvh
Det låter som om du har två skilda slingor med var sitt exp.kärl. Det ena sitter nere vid pannan, tar vissa element, reagerar minimalt på tempändring. Den andra slingan har antagligen ett öppet exp.kärl uppe på vinden, tar dom element med dåligt tryck, antagligen är det inget vatten i det exp.kärlet utan vattnet står strax över pannan och när vattnet blir varmt expanderar det så mycket att vattenytan hamnar tio-tolv meter över pannan, strax under där det öppna exp.kärlet sitter. 1 mvp är väldigt dåligt tryck (vattenytan i öppet system är en meter över manometern). 1,5 bar är ungefär 15 mvp, så manometern på pannan ska visa ca 15 mvp för att motsvarar trycket i det slutna exp.kärlet.Mr Eastman skrev:Hejsan
tråd om det : [länk]
Det är bara ett exp.kärl i mitt system, några av elementen går på gamla järnrör men dom är det bra tryck i så det
borde inte vara skit i systemet heller, dom som strular är 2 på övervåningen som är "nydragna" kopparrör till.
Funderar på att tömma systemet totalt för att fylla upp det igen för att se om det kan vara luft eller skit som satt sig nånstans? är det en dum ide eller?
borde inte vara skit i systemet heller, dom som strular är 2 på övervåningen som är "nydragna" kopparrör till.
Funderar på att tömma systemet totalt för att fylla upp det igen för att se om det kan vara luft eller skit som satt sig nånstans? är det en dum ide eller?
Vad shuntar du ut för värme i raddarna?...om du shuntar ut alldeles för kallt vatten så är det svårt att få ur luften...Försök att shunta ut typ en minst 70 C under en period så får du nog ut luften i dina nya raddar på övervåningen
Mvh
Mvh