Eriksgatan
silva skrev:
Vi har även ett annat problem. Just nu går roboten bara på vår baksida (kabeln räckte inte längre) och mot vår framsida har vi ett staket med en vanlig enkelgrind i. Hur ska man dra kabeln där för att det ska fungera? Grinden får ju såklart stå öppen, men vi måste ju dra kabeln både fram och tillbaka vid det här staketet/grinden.
Montera en kattlucka i den stängda grinden och sätt luckans kodnyckelhalsband på roboten så kan enbart roboten öppna luckan. :D
Du kan t o m tidsprogrammera luckan så att roboten inte får vara ute och svira om kvällarna och bara kan gå in men inte ut efter ett visst klockslag. Se bara till att dottern inte får loss kodnyckeln... :eek:

Haken är att få robotens krocksensor att ignorera luckan Ev. fungerar det om man byter luckan mot transparent plast men det kan du ju testa innan luckinköp.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Nu har jag kört Bosch i en vecka och är riktigt besviken. Hade stora förväntningar med den nya coola "intelligensen" samt kvalitet som man förväntar sig av Bosch, men det mesta blev grusat:
1. Ljudet. Hjulmotorerna låter som en billig leksaksbil. Långt ifrån premiumkänsla man förväntat sig. Och ljudnivån är som de flesta skriver irriterande högt. Speciellt jämfört med grannens Automower
2. Den s.k mönsterklippningen ser mest ut som ett rörigt lapptäcke. Inte den lugna, välklippta intryck som "vanliga" robotklippare ger. Dessutom är precisionen i överlappet mellan raderna för dåligt så den lämnar oklippta strängar. När den sedan klipper på andra hållet blir det tussar kvar i "korsningarna" som den ännu efter en vecka inte lyckats renklippa (jag har ca 7-800kvm gräs)
3. Grannen har en liknande tomt som mig och efter att han sätter ut sin Automower på våren är hans matta renklippt inom 3-4 dagar. Bosch har nu alltså hållt på en vecka och den är inte i närheten av att ha klippt rent. Och då växer inte ens gräset nu...Anledning är den dåliga kapaciteten:se punkt 2 ovan samt det faktum att den står still så ofta för att tänka. Så att det skulle vara OK att den låter högre eftersom den kommer att klippa mattan fortare är bara nys.
4. Det har inte gått en dag utan att den stannat ett antal gånger; Kört flera meter utanför slingan och stannat. Hängt sig vid laddning så man måste ta ut den och sätta tillbaka för att få igång den igen. Stått och slirat mot fast hinder utan att fatta att den kört emot...
5. Det är redan kraftiga spår utefter slingan. Slingan skulle ju bara användas som referens men den letar upp slingan och följer den massor av gånger, så fort den blir lite vilsen under klippningen. Ser riktigt tråkigt ut
6. När det är blött ute så halkar den utför slänter där grannens robot går utan problem
7. Den s.k kvaliteten är ett stort frågetecken. Framhjulen är lagrade direkt i plasten. Det är öppningar rätt in till elektroniken. Smäckig plast i karossen. Känns mer leksak än 15.000kr kapitalinvestering. Tveksam om den kommer att hålla garantin ut. Grannens Automower har gått 5år och han har bara bytt batteri och knivar och verkar mer genomarbetad i alla detaljer man ser....

Varumärket Bosch har fått sig en törn tyvärr. Jag har alltid älskat deras handverktyg, därför satsade jag på deras robotklippare. Hoppas denna trend inte kommer att smitta av sig på handverktygen.

Så där ja, nu känns det bättre när man fått skriva av sig lite... ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte allt för bra.
 
Lämna tillbaka den på öppet köp utan att tveka!
 
mortimer skrev:
Lämna tillbaka den på öppet köp utan att tveka!
Öppet köp är något som en handlare inte behöver lämna alls, såvida varan är köpt över disk. Över nätet gäller andra regler. Och öppet köp torde endast gälla om varan är oanvänd. Handlaren kan ju inte sälja en vara som använts och det är få handlare som skulle ha råd att bränna nettot på kanske 10 000:- bara för att vara hygglig.

Däremot så låter detta som mer eller mindre ett klockrent fall där tillverkaren/distributören skall plocka tillbaka varan och ordna så att återförsäljaren kan betala tillbaka. Med beskrivningen i de 7 punkterna ovan, borde Kung_Klas kunna hävda att varan inte motsvarar reklamen. Bosch Indego tycks helt enkelt inte vara en färdig produkt och skulle aldrig ha lämnat fabriken i år. Om alla kunder upplever samma eller liknande problem som Kung_Klas så är detta en ren skandal. Just snyggt att på slutet av säsongen släppa ut en halvfärdig produkt och låta 100-tals svenskar betala 15 000:- för att agera testkaniner åt Bosch inför den stora introduktionen 2013 i Tyskland och övriga Europa.

Det KAN ju vara så att Kung_Klas har fått ett måndagsexemplar. Men om det är fler som är missnöjda med sin Bosch Indego, kanske ni skulle skriva det här i forumet och lika tydligt rada upp vad ni är missnöjda med. Om man googlar "Bosch Indego" är det första som kommer upp denna diskussionstråd på byggahus.se. Den som överväger att skaffa en Bosch Indego och vill veta mer hamnar med stor sannolikhet i denna tråd. Jag är säker på att Bosch inte är nöjd med mottagandet av roboten i Sverige. Om det är så att många eller de flesta Indego strular och det framgår på en så här publik plats - en plats med användarerfarenheter som torde ha stor betydelse för Bosch möjlighet att sälja fler klippare och andra gröna varor nästa säsong - kommer de säkert att handla snabbt, effektivt och kundvänligt.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Bara för att svara lite kort på mobilen så tycker jag att det låter som om Kung_hans har fått ett måndagsexemplar. Vår Indego har aldrig gått utanför slingan, och när den stannat så har det varit rimliga skäl. (En eller två gånger har den hängt upp sig på en stubbe som borde avgränsas, två gånger har den misslyckats med att komma in i laddstationen och kört slut på batteriet, och en gång kilat in sig under en buske så att stoppknappen aktiverats.) Laddstationen är mitt fel då jag inte följt instruktionerna helt. Och den har klippt hela gräsmattan i omgångar under den veckan vi haft den. Jag är nöjd med den, även om det finns saker att önska.

Ska försöka svara lite bättre när jag sitter framför datorn.
 
Granfot skrev:
Bara för att svara lite kort på mobilen så tycker jag att det låter som om Kung_hans har fått ett måndagsexemplar. Vår Indego har aldrig gått utanför slingan, och när den stannat så har det varit rimliga skäl. (En eller två gånger har den hängt upp sig på en stubbe som borde avgränsas, två gånger har den misslyckats med att komma in i laddstationen och kört slut på batteriet, och en gång kilat in sig under en buske så att stoppknappen aktiverats.) Laddstationen är mitt fel då jag inte följt instruktionerna helt. Och den har klippt hela gräsmattan i omgångar under den veckan vi haft den. Jag är nöjd med den, även om det finns saker att önska.

Ska försöka svara lite bättre när jag sitter framför datorn.
Det låter ju bra. Blev ledsen för Kung_Klas räkning. Tycker att det skulle kännas väldigt dystert att lägga 15 000:- och sedan inte få vad som kan förväntas av en gräsklipparrobot i den prisklassen. Det är ju trots allt nästan vad man får betala för mer eller mindre referensmaskinen Automower 220 (med säsongsnedsättning av priset). Om det är så att Kung_Klas' Indego verkligen är ett måndagsexemplar, så torde möjligheten att häva köpet öka (även om handlaren kanske har juridiskt rätt att inte göra det).
 
När vi beställde Indegon så fick vi veta att det var 30 dagars återlämningsrätt (eller vad det nu heter), som jag förstod det så fick man alltså prova maskinen och var man inte nöjd fick man lämna tillbaka den inom 30 dagar.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Kan det vara som så att det leverats Indego maskiner med olika mjukvara? Därav olika beteende?

Indegon skulle ju vara uppgraderingsbar av ägaren via ett SD-minneskort. Hur hanteras denna funktion? Har ni fått en web url & inlogg till någon Bosch-websida där ni reggat er maskin & på så sätt framöver kan ladda hem ny mjukvara, när det det släpts nya versioner?
 
frav skrev:
Kan det vara som så att det leverats Indego maskiner med olika mjukvara? Därav olika beteende?

Indegon skulle ju vara uppgraderingsbar av ägaren via ett SD-minneskort. Hur hanteras denna funktion? Har ni fått en web url & inlogg till någon Bosch-websida där ni reggat er maskin & på så sätt framöver kan ladda hem ny mjukvara, när det det släpts nya versioner?
Jag funderade faktiskt lite på det där, och försökte hitta nåt, men i bruksanvisningen står det i stort sett bara: "Maskinen levereras med en sd-kortplats så att servicepersonal kan felsöka enklare." (Citat ur minnet, andemeningen finns där.) Så om de inte väljer att lämna ut adressen till uppdateringar så är man nog utlämnad till kundtjänst för uppdateringar.

Jag ska skriva upp mjukvaruversionen sen, så kan Kung_Klas jämföra. (jag vet, jag skrev fel i förra inlägget, men det verkar inte gå att ändra på mobilen.)
 
God teori med softwaren.
SW5.7 04435 her....

Jeg genkender ikke alle de problemer der beskrives ovenfor.

1. Lyden er lidt plasticagtigt ja, men prøv at lytte til en Robomow RL, så er Bosch'en ikke så slem i sammenligning :) Synes ikke maskinen larmer meget, som tidligere omtalt.

2. Indstilling af overlapning kan ændres i menuen. Min står til auto og har bemærket enkelte små problemer med at den ikke overlapper, synes dog at det bliver mindre efter hver klipning.

3. Min Indego har klippet 2 gange nu, og plænen er klippet ren.

4. Har ikke oplevet at den har standset, andet end for at synkronisere (GPS?), i 10-20 sek. Dette sker dog jævnligt, men synes også dette bliver mindre efter flere klip. Jeg har aldrig oplevet at den er kørt udenfor tråden.

Hvis jeg var dig ville jeg returnere maskinen, enten er der noget galt med den eller du har monteret den forkert ;-) Håber du finder en løsning..
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Funderar på om det är något som skiljer i trädgårdarna, tex höga hus runt om, eller tät skog kontra öppen ängsmark. Idealiskt vore antagligen en platt gräsmatta utan träd på en kulle omgiven av ängsmark eller vatten. GPS-mottagningen är ju beroende av att se som mycket himmel som möjligt.
 
Tack för ert engagemang och goda råd! Anledningen till att jag vågade satsa på ett nytt osäkert kort som Indego var att Bosch lämnade en månads "Nöjd Kund Garanti". Den kommer jag definitivt att utnyttja.
Sedan tror jag inte att jag fått något måndagsexemplar. Jag håller själv på med produktutveckling av elektronik och mjukvara. Kvalitetsbristerna jag nämnde avseende konstruktionen är helt enkelt dålig konstruktion.
Det dåliga klippresultatet och stilleståndsproblemen är däremot buggar i system, programvara och elektronik stabilitet. Jag har en tomt med relativt mycket träd, buskar och olika byggnader som ger GPS-skugga. Med största sannolikhet gör detta att dess effektivitet och precision går ned. Därmed blir klippresultatet föremål för slumpen, dvs när den nästa gång råkar ha ett positioneringsfel som får den att träffa de tovor som den tidigare missat pga oprecis omlottklippning. Att den slirar utanför slänter och inte känner krock beror på att de testat för lite i olika miljöer, en omogen produkt helt enkelt.

Jag håller med Gudahov att Skandinavien fått agera testkaniner. Förhoppningsvis blir det en stabilare version de släpper till våren, men om de ska få längre mekanisk livslängd så krävs omfattande omkonstruktion...

Jag lämnar tillbaka min nu och ser vad deras budskap blir till våren. Om de adresserar mina problem som lösta då så kanske jag köper igen (om de har kvar "Nöjd Kund Garantin"... ;-) Annars blir det nog Honda eller HQ
 
Glömde skriva att jag har SW5.7 Build 04435, dvs samma som Claust.
Har även provat olika inställningar ang omlottklippning men utan resultat

Vill också förtydliga att den med största sannolikhet går stabilare i mer öppna trädgårdar med liten komplexitet. Men det är inte lätt som kund att veta var den gränsen går...
Och framförallt: Den ska inte marknadsföras som mer effektiv än vanliga robotklippare. Det är på gränsen till fals marknadsföring. Kanske den är det i vissa specifika trädgårdar men inte generellt. Så avser ni att köpa en utifrån det argumentet, så tänk igenom en gång till vad som för övrigt är viktigt för er när ni ska göra en sådan här dyr investering.
 
claust skrev:
God teori med softwaren.
SW5.7 04435 her....

Jeg genkender ikke alle de problemer der beskrives ovenfor.

1. Lyden er lidt plasticagtigt ja, men prøv at lytte til en Robomow RL, så er Bosch'en ikke så slem i sammenligning :) Synes ikke maskinen larmer meget, som tidligere omtalt.

2. Indstilling af overlapning kan ændres i menuen. Min står til auto og har bemærket enkelte små problemer med at den ikke overlapper, synes dog at det bliver mindre efter hver klipning.

3. Min Indego har klippet 2 gange nu, og plænen er klippet ren.

4. Har ikke oplevet at den har standset, andet end for at synkronisere (GPS?), i 10-20 sek. Dette sker dog jævnligt, men synes også dette bliver mindre efter flere klip. Jeg har aldrig oplevet at den er kørt udenfor tråden.

Hvis jeg var dig ville jeg returnere maskinen, enten er der noget galt med den eller du har monteret den forkert ;-) Håber du finder en løsning..
Att jämföra ljudnivån med en av de ljudligaste robotarna på marknaden är ju ingen referens som håller särskilt bra. Robomowägare får ju t.o.m. klagomål från grannar över ljudet har jag läst. Nej, oftast brukar man ju jämföra egenskaper med de som är bäst på marknaden, eller hur?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.