claust skrev:
:) Det er det jeg mener - Robomow står til 80dB, Bosch til 86dB (skulle altså være dobbelt så højt larmende), men.... Bosch' en larmer altså *meget* mindre end Robomow' en. Så de dB målinger er til at lukke op at skide i.... ;-)
Jo, det kan jag hålla med om. Som jag skrivit tidigare är ju det intressanta det upplevda ljudet, både styrka och karaktär, och där går meningarna isär bland ägarna av vad jag kan läsa hittills.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Tror jag hittat lite små buggar i menyn som jag vill dela med mig av:

Om man av ngn anledning tagit ut klipparen manuellt ur laddstationen så går det inte att starta klipparen utan den behöver sättas tillbaka igen för att det skall fungera.

Om klipparen hamnat utanför avgränsningsområdet så står det ställ klipparen över tråden och tryck ok för att starta maskinen igen. visst det funkar om du gör detta minst 5gånger eller så frågar den efter pinkod för att kunna starta igen.

Rengjorde maskinen under och stängde av med huvudbrytaren när jag sen skulle starta klipparen igen så gick det inte. Testade med att ta ur nyckeln o sätta dit den igen klipparen fortfarande stendöd inget liv alls, helt svart i menyn. Tog en paus drack lite kaffe o prövade igen efter c,a 30 min då fungerade det, hm kan det finnas ngn tidsspärr inlagd? Har testat flera gånger efter detta och med samma resultat.

Vad har ni andra Indego ägare fått för Intryck/erfarenhet så här långt?
 
Tjena,

ojoj det var många sidor att läsa om denna gräsklippare och jag har redan lärt mig lite saker som kan vara nyttigt!

Jag har beställt en klippare på Bauhause men inte fått den ännu och nu börjar jag tyvärr tveka...
Leveransdatum ja det vet bara han där uppe i himmlen tyvärr:(

Är det någon som har mera bilder på era gräsmattor, skulle var trevligt och se hur kuperade era gräsmattor är, min har flera svåra passager och nåvåer?
Har den en regnsensor, elller hur fungerar den vid regn?
Vad finns det för tillbehör, t.e.x spikhjul för bättre drivning?

Ps ringde Bosch för att få lite mera info om klipparen men jag kan garantera att det finns flera här som kan ta hans jobb, fruktansvärt dåligt mottagande och info om denna klippare!
 
mortimer skrev:
dB-skalan är väl logaritmisk vill jag minnas så skillnaden mellan 60dB och 80dB borde vara enorm.
Ja om 60 dB är ljudnivån från en klippare så är det c:a 120 stycken i drift samtidigt på din gräsplätt för att komma upp i 80 dB.
 
Visst finns det problem allt! När maskinen min dockar med laddstationen slocknar den gröna lampan och börjar blinka var femte sekund " fel på kanttråd" visar dispayen, igen laddning sker. Har fått igång klipparen en gång efter det men nu är jag där igen, lampan blinkar och ingen laddning. Kanttråden är hel (har provar med annan tråd också) så felet måste vara laddstationen.
Ringde Bosch som inte hade en aaning, skickades vidare till inköpsbutiken som skulle återkomma...
Halva gården har den hunnit klippa och det ser faktiskt ganska bra ut! Gillar dom raka fina spåren, dock måste klippbredden justeras lite. Ljudnivån är absolut överkomlig, typ en liten liten form av njutning:rolleyes:
 
Redigerat:
Idag lämnade jag tillbaka min INDEGO till Järnia vilket inte mötes av några konstigheter i butiken, allheder.
Den har aldrig följt tråden mer en 12 m.
När den viker av från tråden åker den omkring helt förvirrad.
Den har klippt en gång, ca 8 m.

Jag tycker det är synd att lämna tillbaka den, gillar när man sicker upp mot storebro HQ, hade kunnat stå ut med ljudet även om det är högt vilket är dåligt från en leverantör som Bosch, men när man har läst på forumet så blev valet inte så svårt.
Det var kul att testa en ny produkt, tidigare i våras testade jag Landroiden men det funkade inte med grannens HQ då slingerna låg för tätt.
Nu får vi se vad det blir till våren en Honda kanske!!
 
peternicklas
Bjutte skrev:
Idag lämnade jag tillbaka min INDEGO till Järnia vilket inte mötes av några konstigheter i butiken, allheder.
Den har aldrig följt tråden mer en 12 m.
När den viker av från tråden åker den omkring helt förvirrad.
Den har klippt en gång, ca 8 m.

Jag tycker det är synd att lämna tillbaka den, gillar när man sicker upp mot storebro HQ, hade kunnat stå ut med ljudet även om det är högt vilket är dåligt från en leverantör som Bosch, men när man har läst på forumet så blev valet inte så svårt.
Det var kul att testa en ny produkt, tidigare i våras testade jag Landroiden men det funkade inte med grannens HQ då slingerna låg för tätt.
Nu får vi se vad det blir till våren en Honda kanske!!
Var detta i närheten av HQ slingan eller var det långt från den?
 
Formel1 skrev:
Är det någon som har mera bilder på era gräsmattor, skulle var trevligt och se hur kuperade era gräsmattor är, min har flera svåra passager och nåvåer?
Her kan du se min grundplan, har ca. 1050 m2 grund.
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet med min gamle Robomow var, at den ofte ikke kunne ramme den lille passage bag om huset, og derfor kun slog græsset på den ene halvdel af grunden.

Bosch klarer navigation rundt på grunden uden problemer, og kører straks fra docken til modsatte side af grunden for at klippe dér, uden at følge kanttråden. Den klarer fint at klippe hele plænen, begge halvdele, før den slutter.
 
claust skrev:
Her kan du se min grundplan, har ca. 1050 m2 grund.
[bild]

Problemet med min gamle Robomow var, at den ofte ikke kunne ramme den lille passage bag om huset, og derfor kun slog græsset på den ene halvdel af grunden.

Bosch klarer navigation rundt på grunden uden problemer, og kører straks fra docken til modsatte side af grunden for at klippe dér, uden at følge kanttråden. Den klarer fint at klippe hele plænen, begge halvdele, før den slutter.
Tackar, ok då förstår jag att du hade problem tidigare.
Jag har liknande tomt på ca 1000kvm gräs och ett växthus där det är mindre än 2m så får se hur det går att klippa där...
Det verkar som om flera har haft problem med Indego, vilka problem har du haft och är du riktigt nöjd? Jag blir ännu mera tveksam när jag läste tidigare inlägg igår och där Bosch kundtjänst inte lägger tillräkligt med energi för att hjälpa till, det är precis det jag oxå fick uppleva när jag ringde.
Ne Bosch detta duger inte, jag kommer att ringa till Bauhause idag och begära pengarna tillbaka!
 
Jeg har ingen problemer haft, og kan ikke genkende de problemer der beskrives her i tråden - er meget tilfreds med maskinen. Min Indego har klippet 2 gange, og jeg kan finde nogle små områder hvor den ikke har overlappet helt som den skal, men jeg er sikker på at det er noget jeg kan justere hvis det fortsætter (det er minimalt).

Det skal nævnes at min grund er på jævn flad dansk mark ;-)
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
claust skrev:
Jeg har ingen problemer haft, og kan ikke genkende de problemer der beskrives her i tråden - er meget tilfreds med maskinen. Min Indego har klippet 2 gange, og jeg kan finde nogle små områder hvor den ikke har overlappet helt som den skal, men jeg er sikker på at det er noget jeg kan justere hvis det fortsætter (det er minimalt).

Det skal nævnes at min grund er på jævn flad dansk mark ;-)
Misstänkte att du hade jämn plan mark, tyvärr har jag inte detta så jag kommer säkert att få samma problem som dom andra...
Vad bra att maskinen inte krånglar för dig.
Tycker det är synd bara att Bosch inte kan svara på frågorna man ställer till dom...:thumbdown:
Är det regnsensor på maskinen eller klipper den även vid regn?
 
Ja kundtjänsten hos bosch kunde vara flera klasser bättre, dom var inte alls på hugget när problemet med min klippare beskrevs. Tycker att dom kunde hänvisa mig direkt till närmaste bosch-serviceställe, nu bollas man bara omkring.
Men maskinen vill jag gärna ha, bara de får ordning på laddarstationen!
Är det någon annan som får felsignal på kanttråden, fast ni vet att tråden är hel? Skriv gärna hur ni löser/löst problemet.
 
Bjutte skrev:
Idag lämnade jag tillbaka min INDEGO till Järnia vilket inte mötes av några konstigheter i butiken, allheder.
Den har aldrig följt tråden mer en 12 m.
När den viker av från tråden åker den omkring helt förvirrad.
Den har klippt en gång, ca 8 m.

Jag tycker det är synd att lämna tillbaka den, gillar när man sicker upp mot storebro HQ, hade kunnat stå ut med ljudet även om det är högt vilket är dåligt från en leverantör som Bosch, men när man har läst på forumet så blev valet inte så svårt.
Det var kul att testa en ny produkt, tidigare i våras testade jag Landroiden men det funkade inte med grannens HQ då slingerna låg för tätt.
Nu får vi se vad det blir till våren en Honda kanske!!
Annars kan du ju få en väl beprövad HQ till bra höstpriser :).
 
Formel1 skrev:
Tycker det är synd bara att Bosch inte kan svara på frågorna man ställer till dom...:thumbdown:
Är det regnsensor på maskinen eller klipper den även vid regn?
Det är ingen regnsensor på maskinen, men den verkar klara av blött gräs utan problem.
 
Nu har jag inte järnkoll på alla klippare, men är det bara Landroiden som inte klarar av att klippa i regn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.