Jag ska renovera vår gästtoalett och funderar över om det går att fästa handfat och Inbyggnadcistern i lättbetongväggen som är 10 cm tjock. Baksidan av gästtoalettens väggar är renoverad och fullt synlig så genomgående bult är inte aktuellt.

Eftersom det är en gästtoalett där våtrumsskyddet inte är ett krav så undrar jag om det går att förstärka väggarna på insidan med plywood (med en rotgips ytterst) eller om det finns ett bättre alternativ för att säkert kunna fästa handfat och stativet till den vägghängda toaletten.

Krilleman
Jag har faktiskt hängt några tvättställ på rotningar i lättbetong med GB10 (trekantsplugg) från MEA. Sitter fast fint, men har man barn och andra vildar hemma skulle jag nog (som du redan tänkt på) försöka förstärka väggen på något sätt. Ditt alternativ låter inte alls fel med plywood+gips.

Glöm inte att du ska ha minst 5cm uppvik av fuktspärr på golv i WC!!!

MEA GB10:

• 3539.jpg
Redigerat:
Vi har marmorgolv på betongplatta direkt på mark så jag vill inte stänga inne någon fukt med en fuktspärr.

• Gilla
Dan M
  • Laddar…
Vill man göra det ordentligt, installerar man fixtur till handfatet, som denna från Geberit.
Är det inte så noga, använd hellre ankarmassa än plugg, i dina lättbetongväggar. Den kan du få tag på närmaste byggvaruhus. Sänk sedan en bit gängstång i denna och dra åt med lämplig mutter. På så sätt riskerar du inte att pluggar glider ur med tiden.
Sabba inte med någon organisk skiva. geberit-duofix-waschtisch-traverse-fuer_1_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det alternativet är givetvis mycket enklare, om det håller, men gör det verkligen det? Jag har ett kit liggande hemma så jag behöver inte leta.

Om ankarmassa i lättbetongen håller? Ja då. Installerar man t ex en ytterdörr, och drar åt karmskruven för hårt, så släpper gängan i dörrkarmen. Aldrig att ankarmassan släpper.
Är du orolig kan du bila i väggen, så att två stycken vinkeljärn kan gjutas in. Egentligen samma princip som på bilden ovan. Vertikala vinkeljärn kommer då att ta hand om vridmomentet från handfatet och de belastningar det kommer utsättas för.

Tack för tipset! Då kommer jag att prova med ankarmassa! De trekantiga pluggarna ovan har jag redan använt till vattenradiatorer och är inte helt övertygad om hållfastheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.