Kommer ev att köpa en villa med tegelfasad ifrån början av 60-talet. I bes. protokollet står:

Fasad emot söder:
Fogspricka i murverket över fönster. Murverket är skadat med sättningssprickor iskorstensmuren och fogsläpp med häng i tegelskift överfönstren. Fogförsegling saknas mellan fönster och murverk vidtvättrummet.

Fasad emot väster:
Fogsläpp. Sättningssprickar i fogar mot norr

Söderfasaden är i akut behov av renovering eftersom man upptäckt fukt i innerväggen vid regn.

Vad kostar det att foga om en fasad, per kvm? Kan man göra något själv? Huset har trästomme och tegelväggen utgör en sk "skalmur". Jag har läst om rasrisk pga sönderrostade "kramlor" och att fogsläppen vid fönster beror på att armeringen rostar och spränger sönder betongen.

Tacksam för alla svar och allmän input på detta!

Har du häng ovan fönstren så är det mycket jobb att plocka ner, det går inte bara foga i och tro att det ska hålla.

Jag har samma problem på vårt hus. Är det nån som vet hur man ska gå till väga när man lagar det då? Att det är en del jobb och inte helt enkelt fattar jag också ;)
Idag ligger inget plattjärn eller annat stöd över fönstret utan teglet vilar inne på karmen men inget mer.
Ska man lägga till nåt sånt och i så fall hur?
Eller kommer det att räcka med nytt bruk ovanpå tegelstenarna som idag hänger?
Eller gör man nåt annat?

Jag bilar ut några centimeter fog och lägger dit ny, Har funkat än så länge. Gjorde en del förra året och en del i år. Tar lite i taget.

• Gilla
Lenlil
  • Laddar…
Utan att ha sett det låter det inte som om det räcker med lilla omfogningen utan snarare stora nedrivningen och uppmurningen.

se om du kan få fram en bild!
låter spontant som att det kan vara en del jobb

Hej, för att det ska bli bra är man tvungen att plocka ned teglet ovan fönsterna och börja om från början, för man lägger armeringsjärn i de 3 förste skiftena, och det bygger på att det inte kommer in syre till armeringsjärnet för då börjar det rosta,så man andvänder stenar i första skiftet utan hål och armeringsjärnet ska vara minst 80 cm bredare på varje sida än fönstret och minst 8 mm diameter.När man murar första skiftet så lägger man en planka som man stöttar upp men ett par reglar och lägger stenen på den. Men anlita en murare föra att återställa fasaden.

Jag har använt Murma-prylarna med balk och rostfri armering. Det var inget svårt jobb. Loss med de gamla stenarna (de var redan lösa, då armeringen sprängt loss dem). Sen mura in balk och armering.

Angående fuktskada i innervägg: Vi hade läckage i vår sydfasad. Jag fogade om hela denna och lade dessutom på impregnering då det visade sig att det saknades luftspalt. Rättare sagt, teglet var murat på 70-talet på huset som tidigare var putsat och då hade man slabbat på lite mycket med murbruket så att det inte blev nån luftspalt. Kan det vara avsaknad av luftspalt på villan du tittar på?

Att foga om tar mycket tid, men att anlita en firma kan kosta några tiotals tusen kr. Om man är tålmodig fixar man detta själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.