Hej alla,

Inlägget blir lite som att tänka högt men kanske finns det någon som funderar på samma sak som jag...
Vi flyttade till hus byggt 78 i augusti, då hade vi bytt uppvärmning på det , från direktverkande el till vattenburet+bergvärme. Rätt stor investering.

Vi funderade inte så mycket på ventilation då, men det gör vi nu då lukten på kläderna är unken...(ska göra mögelutredning)!
Den luftvärmepump som satt i huset slog vi inte på eftersom vi inte behöver den för värmen, men däremot satte vi på fläkten som driver ut luft från kök (+vardagsrum pga öppen planlösning), badrum och tvättstuga. I öppna spisen som kanske skapade lite drag är det rel nyligt insatt en braskamin så det är ju ganska tätt. Fönster är treglas utan ventiler någonstans.
Troligen blev det så med den ventilationen att det inte kommer in någon luft (undertryck?) och eventuella dofter i vägger, golv sugs in?

Så nu har jag satt på luftvärmepumpen igen så att vi ska få in någon friskluft! Det hade vi inte räknat med direkt, om vi nu ska ha både luftvärmepump och fläkt på hela tiden kommer väl elräkningen inte att bli särskilt låg?

För att fixa ventilation genom självdrag i huset måste vi kanske 1) vädra konstant 2)byta till fönster med ventiler 3)borra under fönster för ventiler. Fönsterbyten var en investering vi inte riktigt räknat med att göra ännu..

Ser att det finns en del här som pratat om självdrag, dimensionering av fläktar mm, finns det något smart tips kanske?

/Glittra, som inte kan så mycket om hus, men uppenbarligen kommer att lära sig ett och annat...
 
Luftvärmepumpen kan du stänga av, om det är en vanligt luft/luft kommer det ingen friskluft alls från den (bara luft som cirkulerar i den).
Om jag förstått rätt har du en fläkt som suger ut i kök, badrum m.m. ... den skall självklart vara igång.
Sedan måste all luft du suger ut komma in någonstans, vill man inte borra i fönster går det att sätt friskluftsventiler i väggarna (först och främst i sovrum).
 
då har jag inte riktigt förstått luftvärmepumpen. Det sitter ju en stor låda på utsidan av huset, vad tar den in om inte luft utifrån? Ibland blåser den in riktigt kall luft. Jag trode att den när den blåser varmt även då tar in luft utifrån och värmer upp den...

Tack för tipsen om tilluft, vi ska byta fönster med start asap eftersom det regnar in genom en del av dem...

Ha det fint!

/Glittra
 
Om man kör värme med luft/luft-vp, så tar utedelen värme från utomhusluften och värmen någon form av kylmedia som pumpas till innedelen där den blåses ut av en fläkt.
Tvärtom om man kör med kyla, då tar innedelan värme från inomhus och mediet transporterar ut värmen som blåses bort utomhus...
 
Vet att det är gammal tråd men jag har lite samma dilemma nu när jag ska skaffa bergvärme i höst. Ska man hålla luftpumpen igång, fast på låg effekt ?
Jag tycker klimatet inomhus är skönare med luftvärmepump än när jag enbart kör med elementen.
Fråga är hur mycket man kan spara med en luft luft pump och bergvärme. Man skulle ju kunna ha luftpumpen på 20 grader och bergvärmen på 23 grader. Riktigt kalla vinterdagar kan man ju i såna fall stänga av luftvärmepumpen helt, då den inte blir effektiv längre tänkte jag.
Mest för att behålla ett skönt inomhusklimat, värmen sprids ju mycket bättre med en luft luft pump än enbart med element på, eller ska man istället satsa på en fläktkonvektor som går att koppla ihop med bergvärmepumpen ??
 
Under vår och höst har du troligen samma eller kanske till och med bättre effektivitet på din luft/luft pump än på bergvärmen så det är absolut inget fel att köra på den.

Det låter som att du behöver kolla över ventilationen ;)
 
Hade ca 450kw lägre förbrukning i Oktober med bara bergvärmen jämfört med förra året då jag hade luftpumpen, och då har vi haft en kallare Oktober i år. I November ser det ut att bli ca 550kw lägre förbrukning med bara bergvärmen igång. Så på 2 månader har jag sparat ca 1000kw med bergvärme nu under hösten och det har varit en kallare höst än förra året så den effektiva besparingen är säkert större, runt 1500kw skulle jag gissa på.
Ska bli intressant att se nu när kylan kommer hur mycket mer effektiv bergvärmen är då.
 
Sitter själv faktiskt och klurar på bergvärme istället för direktverkande el, har även en luftvärmepump och hade väl förhoppningar om att kunna skrota den helt iom bytet, tankar kring det?

Ventilationen är ju självdrag men måste nog lösas med ventiler då vi ska tilläggs isolera.. i nuläget installerade jag aldrig något kallrasskydd i köksfläkten vilket tydligen gör att det far ut luft därigenom, säker lite förlust men inomhus är luften frisk iaf =)
 
Hej
Om jag vore i era kläder skulle jag fixa någon form av mekanisk ventilation. Antingen vanlig hederlig frånluft med fläkt på taket och tilluftsventiler i alla vistelserum eller en FTX med värmeåtervinning.
Självdrag räcker inte riktigt till med moderna levnadsvanor.
Fredrik
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
En bra fix för självdragshus med för dåligt luftflöde är att sätta in en badrumsfläkt som hela tiden går på lågfart. Det hjälper särskilt på sommaren då självdrag fungerar dåligt.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.