Denna planlösning har varit uppe tidigare men jag har vidareutvecklat den.

Ge míg gärna synpunkter och tips på förbättringar.

hade det varit jag som byggt detta hade jag bytt plats på master och bio rummet tror jag, så sku man slippa vakna i grovköket/tvätten/garaget varje morgon... sen är inte jag så förtjust i hörnlösningar av spis och ugn, även ryggåstaket är jätte fint men gud i helvete vad det ekar i sådana rum speciellt kök vardagsrum lösningar... men nu är det Ni som ska bygga inte jag... :);)

Vad jag har förstått (har dock ej någon referens) skall man ha en sluss bestående av två dörrar och mellanliggande utrymme mellan bostadsutrymmen och garage.
Så "master bedroom" och "dusch" faller bort i denna plan.

Och det är ju lite märkligt, som mångstekta påpekar, att lägga föräldrasovrummet inne i tvättstugan, med reservutgång till garaget.

Intressant är att alla sovrum ligger mot söder.
Någon tanke bakom det?

Sluss är tvättstugan,två dörrar måste öppnas för att komma till boyta. Så är det i mitt nuvarande hus.Men kan ha fel.

Prioritet är att maximera avskildhet för sovrummen, att biorum är avskilt från sovrum. Tänkt göra tvättstuga /klk stilrent, men tvättdelen borde man kanske flytta på. Vill ha sovrum, sen klk, sen kök o frukost ...

Sovrum i söder ska inte vara problem med dagens hus ?

Tack för tipsen, tar gärna emot fler.

Kul att se lite "annorlunda" tänk i planlösningen! Det är ju riktigt lätt att sitta som "opponent" och tycka och tänka. Vet själv hur svårt det är att försöka få till en bra lösning med ALLT! Jag har hittat några funderingar runt din plan.

Är personligen väldigt mycket mot att ha garage och verkstad/förråd sammanbyggt med huset med tanke på ljud och lukt (svets, kapning etc). Men det är utifrån hur jag nyttjar mitt garage/verkstad.

Sen skulle jag allvarligt överväga att flytta dörren till bio/kontor så att den INTE ligger i hallen. Det som kommer att hända är att du drar med dig sten och väta runt i huset/rummet. Svär själv varje dag över att ha trappan i hallen då man alltid går i "skiten"!

Badrummet i vänstra delen: förstår inte om det är inritat dusch/badkar där eller om det bara är en toalett. Jag skulle placera dusch/bad längst in så man slipper gå förbi den när man "bara" ska gå på toa vilket faktiskt är det vanligaste besöket i det rummet.

Ang köket så fundera på om du vill ha/behöver mer avställningsyta bredvid spisen med tanke på att du har höjt upp DM.

Ser fram mot att följa detta!

Kul med lite annorlunda lösningar.
Med tanke på uträkningarna av byggarea kontra tomtarea kan man tro att det inte finns nån tilltänkt tomt ännu?
I så fall känns alla funderingar extremt hypotetiska. Jag tycker att man måste utgå från tomten när man funderar på planlösningar. Var finns utsikten, var vill man ha insynsskydd, var kommer man in på tomten etc. Sen kan man börja fundera på var man vill placera de olika rummen.
Generellt tycker jag också att sovrum i söder är en dålig ide.

fifo115 skrev:
Sluss är tvättstugan,två dörrar måste öppnas för att komma till boyta. Så är det i mitt nuvarande hus.Men kan ha fel...
Nu skojar du väl?
"Master bedroom" och badrum med stort kar (barnens favorit) ligger ju vägg i vägg med garaget.

Vad menar du med boyta egentligen?

Ta hjälp av en arkitekt....bara för att man kan rita hus ska man rita hus....
Har varit i alltför många hus där dom haft inställningen att vi ska göra allt......tror inte det gynnar värdet positivt med udda planlösningar....även om huset inte ska säljas så är det bra med ett bra värde...om det inte är så att ni bygger utan lån...isf är det skit samma....;)

- sluss, nej självklart är det ingen sluss, men i mitt 2008-byggda hus har jag ett rum vägg i vägg med garaget, fick aldrig några kommentarer på detta från någon instans. Dock ej dörr direkt till rummet. Detta får jag forska vidare i.

- Dock vet jag att garage tillbyggt till huset är en av dom bästa sakerna med mitt nuvarande hus, speciellt när det är -10 grader ute ... eller spöregnar ...

- kanontips om ändring av dusch ,tack

- ingång till biorum, intressant ... det får jag tänka på, vill man ha riktigt "hemlig" ingång kan den gå genom förråd om man vill kunna öka ljudvolymen i biorummet utan att störa folket i vardagsrummet.

- detta huset påbörjade jag sedan jag blev färdig med mitt nuvarande hus 2008, detta är ett långtidsprojekt, tomt vet jag att jag kommer få, byggstart är dock ett par år till. Har även ritat på ett alternativ, men planlösningen i stort är densamma. Se bifogad fil.

- Självklart ska jag gå igenom huset med arkitekt när det är dags, men sedan tidigare har jag fått många bra tips på denna sidan så det är därför jag la ut detta nu. Jag tycker det är bra att själv ha en lösning som jag tycker är bäst innan jag kontaktar en expert ...

Detta är i nuläget den bästa planlösningen jag kan hitta under 200 kvm, för mina behov, kan någon ge mig en bättre planlösning med avskilda sovrum, avskilt biorum, under 200 kvm, tar jag gärna emot detta.

Mer kritik och fler tips tas gärna emot.

Redigerat:
Tycker att placeringen av rummen är bra men att sovrummet hamnar i tvättstugan känns inte helt genomtänkt. Jag skulle fundera på att ändra om lite så att tvättstugan är mer avskild och att sovrummet känns mer sammanhängande med resten av huset.

Klädkammaren verkar också vara onödigt stor, de flesta skulle klara sig bra med en garderobsvägg i sovrummet och boytan kan då minskas en hel del.

• Namnlösdd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Namnlösf.jpg
    Skapa konto
Mycket bra förslag, Apollonia. Detta har jag funderat över. Jag har idag sovrummet vägg i vägg med vardagsrummet och gillar inte det pga ljudvolym. På något sätt skulle jag vilja avskärma tvättstugan men behålla avskilt sovrum.

Vill också ha utgång från tvättstugan ...

Tvättstugan måsta dock avskärmas på något sätt.

Om du är nöjd med rummens placering skulle det nog ändå vara bra att ha väggar och dörrar till alla rum. Hur bra ordning man än försöker ha i klädkammare och tvättstuga är det inte så kul att behöva se det varje gång man går förbi, eller att gäster kan se det om dörren från vardagsrum/kök är öppen. En dörr mellan sovrum och klädkammare tycker jag också kan behövas.

• 1b.jpg
    Skapa konto
Betydligt snyggare lösning än min nuvarande. Nackdelen är att när man går ut med barnen en vinterdag, genom tvättstugan där vinterkläderna hänger, måste man gå genom 4 dörrar, kontra min lösning 2 dörrar. Det är svårt att få det snyggt och maximalt praktiskt. I min lösning får jag också in naturligt ljus i hallen genom dörrfönster och fönster i klk.

jaa betydligt bättre enligt mig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.