Hej:

funderar på att termografera mitt hus nu när vinter är på ingång. Nu är jag dock lite osäker om jag ska anlita något företag eller hyra en värmekamera och termografera själv. Hos Cramo kan man hyra värmekameror men de verkar vara av enklare modell. Jag har kollat runt på nätet vilka företag som erbjuder sådana tjänster och det finns en hel del av välja mellan. Bland dem finns det ir gruppen och vistcom . Är det någon som har erfarenhet av dessa? och vad kostar det ungefär ? vad ska man tänka på om man ska termografera själv?

Termografering är fyllt av fällor, så att anlita ett certifierat företag kan vara en bra idé om man vill ha ett bra resultat och en ordentlig rapport.

Man kan göra det själv, men man får vara beredd på att man kan gå på en del nitar.

1. Hyr en mätande kamera. Svensk/Amerikanska FLIR (fd AGEMA) är klart bäst. Känsligheten MÅSTE vara bättre än 0.1 grad, de flesta kameror är betydligt bättre än så. En kamera som kan lagra bilder för utläsning till dator är klart smidigt för dokumentation av mätningarna. Kolla att lagring av bilder inte kräver några speciella program och/eller att dessa medföljer.

2. Läs instruktionsboken och ställ in kameran för den mätning som skall göras.
Viktiga inställningar är:
- Emissionsfaktor: 0,9 - 0,95 funkar bra på trä och målade ytor.
- Avstånd: 5-10 meter kan vara lagom
- Färgskala: De färgglada är kul, men man svart/vit ger en bättre uppfattning av verkligheten

3. Mätning

Mätningar på trä, tegel, murar etc ger bra resultat.

På metallytor och glas blir det vanligen HELT fel pga dessa verkar som speglar för värmestrålningen från omgivningen. Jämförande mätningar mellan intilliggande fönster kan dock ha ett värde. Stora skillnader kan indikera fel på isoleringsförmågan.

Kalla fläckar på väggar, golv eller papptak kan antingen bero på dålig isolering eller fukt i konstruktionen.

4. Slutligen, för bästa resultat välj att termografera en kall och blåsig dag på vintern, allra helst när det är mulet för att minimera reflexer från himlen och solen. Inspektera såväl insidan som utsidan av huset.

(Full disclosure: Jag har jobbat på AGEMA en gång i tiden, men dom är bäst i alla fall..)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.