10 317 läst · 3 svar
10k läst
3 svar
Rimligt pris för Klinker i tvättstuga
Hej,
Har en tvättstuga på c:a 4,1 kvm.
Har fått in en offert på att få golvet slipat, primat, flytspacklat, fuktspärrat och klinkerläggning för 12.900:- inkl moms (med rotavdrag hamnar jag på c:a 7.800;-). I priset ingår inte klinker och fog.
Golvet är betong och jag har rivit bort platsmattan som låg där så nu finns lite limrester kvar, därför ska golvet slipas innan det kan primas (dvs. limresterna skall bort).
Det enda som finns på golvet är en golvbrunn, golvbrunnsbyte görs separat och ingår inte i offerten.
Är priset rimligt?
Har en tvättstuga på c:a 4,1 kvm.
Har fått in en offert på att få golvet slipat, primat, flytspacklat, fuktspärrat och klinkerläggning för 12.900:- inkl moms (med rotavdrag hamnar jag på c:a 7.800;-). I priset ingår inte klinker och fog.
Golvet är betong och jag har rivit bort platsmattan som låg där så nu finns lite limrester kvar, därför ska golvet slipas innan det kan primas (dvs. limresterna skall bort).
Det enda som finns på golvet är en golvbrunn, golvbrunnsbyte görs separat och ingår inte i offerten.
Är priset rimligt?
Redigerat:
Om jag har räknat rätt så innebär det att arbetskostnaden är 10200kr före rot. med ett timpris på 400kr så blir det ca 25 timmar. Materialkostnaden på 2700kr (om jag har nu har räknat rätt) ska täcka primer, flytspackel, fuktspärr, förmodligen hyra av slipmaskinen och fix. Är det en fastprisoffert så får man räkna med ett visst riskpåslag. En fullt rimlig offert.
Då är det bara jag som är optimist vad gäller priserna kanske.
Men ska det verkligen ta 25 timmars arbete för att lägga c:a 4,1 kvm klinker på ett golv?
Det blir ju en kostnad på c:a 3000 kr/kvm...
Min gissning var:
Flytspackling och primer skulle kosta c:a 1500-2000:-
Fuktspärr 2000:-
Plattsättning 2000:-
Material (fix, slip, spackel) 2000:-
Slipning 1000:- (Jag vet att detta skulle enligt hantverkaren gå på c:a 2 timmar).
Då tillkommer ju ändå pris för kakel, fog och golvbrunnsbyte....
Men ska det verkligen ta 25 timmars arbete för att lägga c:a 4,1 kvm klinker på ett golv?
Det blir ju en kostnad på c:a 3000 kr/kvm...
Min gissning var:
Flytspackling och primer skulle kosta c:a 1500-2000:-
Fuktspärr 2000:-
Plattsättning 2000:-
Material (fix, slip, spackel) 2000:-
Slipning 1000:- (Jag vet att detta skulle enligt hantverkaren gå på c:a 2 timmar).
Då tillkommer ju ändå pris för kakel, fog och golvbrunnsbyte....
Ytan har inte så stor betydelse, 10kvm hade inte varit mycket dyrare. Det ska slipas (plus tid för hämta och lämna slip från hyrfirma om firman inte har en), sedan ska flytspacklet på (torktid), primer , fuktspärr (torktid), plattsättning (torktid), fogning (torktid) och sedan avsluta jobbet. Nu har jag säkert missat nått moment. Men med så många moment och avbrott så drar tiden snabbt iväg. Det du kanske skulle kunna spara lite pengar på är om du själv köper flytspackel och fix och själv tar hand av byggavfallet.
Liknande trådar
-
Rimligt pris för ny betongtrappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimligt pris alt tidsåtgång för arbete med gjutning av garageplatta?
Grund & Markarbeten