Hej på er, behöver råd i mitt fortsatta bygge.
I källaren är taken reveterade på vassmatta, jag har rivit ett antal väggar och taket har fått lite skador även om det är ganska milt i omfattning. Det finns även några gamla sprickor. Huset är från -44. Nu håller jag på i ett rum på ca 25 kvm som ska bli två nya rum och frågan är om jag ska hitta ett sätt att laga taken eller riva ner, regla nytt, passa på att dra ny el etc och sätta gips istället. Kommer även att behöva flytta uttag för belysning alternativt fälla in spot:ar. Jag känner inget tvång i att behålla taken i ren byggnadsvård. Någon som har liknande erfarenheter? Blir det hejdlöst mycket material och damm att ta rätt på kanske?
En anledning till är att jag hittat spår av gammal fukt, verkar vara torrt nu men jag skulle ju om man river ner taket kunna inspektera lite när det ändå är nere...
I källaren är taken reveterade på vassmatta, jag har rivit ett antal väggar och taket har fått lite skador även om det är ganska milt i omfattning. Det finns även några gamla sprickor. Huset är från -44. Nu håller jag på i ett rum på ca 25 kvm som ska bli två nya rum och frågan är om jag ska hitta ett sätt att laga taken eller riva ner, regla nytt, passa på att dra ny el etc och sätta gips istället. Kommer även att behöva flytta uttag för belysning alternativt fälla in spot:ar. Jag känner inget tvång i att behålla taken i ren byggnadsvård. Någon som har liknande erfarenheter? Blir det hejdlöst mycket material och damm att ta rätt på kanske?
En anledning till är att jag hittat spår av gammal fukt, verkar vara torrt nu men jag skulle ju om man river ner taket kunna inspektera lite när det ändå är nere...
Jag har gjort ungeför samma i ett rum som jag inte tyckte var lönt att spara för hålkäl och tak var för dåligt. I detta rum har jag satt gips istället. I mina andra rum har jag lagat reverteringen.
I mitt fall var det ett fint brädat undertak, plank ca 150 mm med springor på 10 mm mellan, därefter var det nät/vass och kalkputs.
Det blev en del material men det som är värst är dammet som var olidligt eftersom det var gammal torr kalkbruk.
Jag körde mina gips direkt på befintligt undertak då detta var fint och rakt.
Men som sagt det blir mycket damm.
I mitt fall var det ett fint brädat undertak, plank ca 150 mm med springor på 10 mm mellan, därefter var det nät/vass och kalkputs.
Det blev en del material men det som är värst är dammet som var olidligt eftersom det var gammal torr kalkbruk.
Jag körde mina gips direkt på befintligt undertak då detta var fint och rakt.
Men som sagt det blir mycket damm.
Rapportera gärna hur du gjorde. Jag bor i ett hus från 1936 och ska snart ge mig på att sätta upp en ny vägg. Innertaket är reveterat och sprucket, så vi får se om rubbet trillar ned när jag börjar rota.......
Tips 1: Tejpa dörrspringor på alla dörrar utåt övriga huset för det fina dammet går ut i alla springor kring dörren.Riggen skrev:
Tips 2: Hyr en luftrenare hos tex Cramo, Hyrhuset eldyl och sätt i rummet för den drar upp mycket av dammet i filtret. Typ en sådan här http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/aline.html
Nu är ca 12 kvm tak rivet. Det blev 3 svängar till ÅVC med material. Luftrenare var kanon att ha, den hjälpte verkligen! Men jag kan inte nog trycka på oceanis tips om att täcka alla springor för det letar sig likt sot igenom överallt. Se till att få drag åt rätt håll så att det inte sugs in onödigt mycket i huset.
Nu har jag 12 kvm kvar i det rummet och 25 kvm i nästa rum men det är i nästa steg. Jag måste nog dessvärre riva plankorna som det var putsat på eftersom de är så ojämna. Sen är det dags att börja kika på hur jag ska vända till att bygga upp det här igen
Nu har jag 12 kvm kvar i det rummet och 25 kvm i nästa rum men det är i nästa steg. Jag måste nog dessvärre riva plankorna som det var putsat på eftersom de är så ojämna. Sen är det dags att börja kika på hur jag ska vända till att bygga upp det här igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den satt inte så hårt så jag tog en vanlig trädgårdsspade och hackade lite hål först. Sen kunde jag ställa mig på stege och sticka in spaden under putsen och bända loss det från taket. Jag hade inget hönsnät i mitt tak utan vassen var fastspänd med lösa metalltrådar fastsatta med spik i glespanel som syns på bilden.
Jag lät det bara falla ner på golvet, såg dock till att hålla fönstrena öppna, dels för att få ut dammet men i första hand för att de inte skulle gå sönder. Det händer att putsbitar fastnar i vasstråna så att de svingas ner från taket. På så sätt kan de lätt skada väggar och fönster. Kan man inte ha öppet så är mitt tips att sätta något för ömtåliga delar för att skydda dem. Väggen (reveterad) fick sig nån smäll här och där också men de ska ändå ses över i nästa steg så jag hoppas inte det blir för mycket merjobb.
När man sen rivit står man med skiten upp till anklarna. Då tog jag en skyffel och öste ner i murarbaljor. Jag sorterade hjälpligt ut den mesta vassen från putsen och ståltrådar i en hög. Sen var det bara att bära ut.
Jag lät det bara falla ner på golvet, såg dock till att hålla fönstrena öppna, dels för att få ut dammet men i första hand för att de inte skulle gå sönder. Det händer att putsbitar fastnar i vasstråna så att de svingas ner från taket. På så sätt kan de lätt skada väggar och fönster. Kan man inte ha öppet så är mitt tips att sätta något för ömtåliga delar för att skydda dem. Väggen (reveterad) fick sig nån smäll här och där också men de ska ändå ses över i nästa steg så jag hoppas inte det blir för mycket merjobb.
När man sen rivit står man med skiten upp till anklarna. Då tog jag en skyffel och öste ner i murarbaljor. Jag sorterade hjälpligt ut den mesta vassen från putsen och ståltrådar i en hög. Sen var det bara att bära ut.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Bra jobbat! Jag gillar inte vass med puts på, som tur är har jag ingen av den sorten själv men har fått hjälpa lite vänner som haft det på väggarna. En tjejkompis hade satt upp en hylla i detta med allt sitt finporslin på i köket, en dag fanns inte hyllan kavar på väggen då hennes små pluggar hade släppt. En annan hade satt upp duschhandtaget på väggen i badrummet (istället för att sitta ner i badet) och sen rasade nästan allt kakel ner efter en tids duschande på väggen
Schyssta fönster i rummet, blir allt lite gröngult inne i rummet när solen ligger på?
Schyssta fönster i rummet, blir allt lite gröngult inne i rummet när solen ligger på?