Hej

Vi bor i ett radhus på fem lägenheter med helt friköpta tomter, lägenheterna på ändarna har tomter som sträcker sig runt huset från framsida till baksida dom i mitten måste gå runt hela huset eller genom vardagsrummet för att ta sig till baksidan.

På gaveln sitter en fastmonterad stege monterad tre meter upp (på min friköpta del av huset), det krävs alltså en lös stege för att ta sig upp på taket.

Vill inte på något sätt bråka med någon i huset men det har vid ett flertal tillfällen varit folk inne på min tomt och gått upp på taket utan att säga till första gången trampade dom ner en helt nyplanterad gräsmatta. Är dettta verkligen ok? problemet är ju att jag inte vet vem som springer där och när.

Vem blir ansvarig om dom trillar ner och skadar sig på min tomt ?

Mvh Lindahl

Nanny Fine
Jag vet inte, men ni har kanske någon samfällighet? Kolla med någon i styrelsen, eller kanske rentav om det står i stadgarna? Finns där ingenting borde det väl finnas något servitut som ger dem rätt att nyttja "din" stege?

Nanny Fine skrev:
Jag vet inte, men ni har kanske någon samfällighet? Kolla med någon i styrelsen, eller kanske rentav om det står i stadgarna? Finns där ingenting borde det väl finnas något servitut som ger dem rätt att nyttja "din" stege?
Ingen samfällighet finns, vägen in är kommunens. Allt är friköpt som vårat eget.Exakt som en egen villa fast som radhus.

Är huset och tomten friköpt och det inte finns något servitut/avtal eller krav på brandstege etc så ser jag inga problem med att ta bort stegen. Vill folk upp på sina tak får dom väll skaffa egen stege och gå upp från sin egen tomt.

Nanny Fine
Helt min åsikt. Kolla servitut. Finns inget, så ta bort stegen......

Fast frågan var ju inte om TS kunde ta bort stegen eller inte? Hen kanske vill ha stegen kvar?

Frågan var vems ansvar det var om någon trillar ner. Och så var det en fråga om det var OK att folk använde stegen.

Och så utläser jag en fråga mellan raderna: Vad gör man åt det (om man vill ha stegen kvar)?

Du har 4 hus att knacka p i, berätta vad du heter, var du bor, be dina grannar vänligt men bestämt att meddela dig innan de går upp på taket. Samt att respektera dina odlingar osv.
Förslagsvis kan du ge de en mailadress som de kan maila till så att du vet när ngn ska upp. Att de inte skulle få tillträde till sina tak fungerar ju inte. Sen vet man ju inte heller om det kanske är sotare osv som är uppe där, men det är ju bara för folk att maila o berätta att det o det datumet kommer sotaren.

Jag antar att stegen satt där när du köpte huset så det borde kanske vara underförstått att alla använder den uppgången.

Jag tycker du skall prata med grannarna. Om det av någon anledning inte fungerar utan de anser sig ha full rätt så skicka ett brev till dem, lägg det i deras brevlådor med info att du ber dem om de saker som Magnus ovan skriver. Be dem även informera dig i förväg om någon tredje part skall upp på taket, typ sotare?

MagnusSt skrev:
Du har 4 hus att knacka p i, berätta vad du heter, var du bor, be dina grannar vänligt men bestämt att meddela dig innan de går upp på taket. Samt att respektera dina odlingar osv.
Förslagsvis kan du ge de en mailadress som de kan maila till så att du vet när ngn ska upp. Att de inte skulle få tillträde till sina tak fungerar ju inte. Sen vet man ju inte heller om det kanske är sotare osv som är uppe där, men det är ju bara för folk att maila o berätta att det o det datumet kommer sotaren.

Jag antar att stegen satt där när du köpte huset så det borde kanske vara underförstått att alla använder den uppgången.
Självklart kan jag ju inte hindra någon att gå upp på taket det är heller inte min mening. Men om nu sotaren skulle trilla ner, vems fel är det då? Mitt fel iomed min tomt eller den vars skorsten ska sotas?

Vem är det som är på taket då?

Om sotaren kommer till mitt hus och jag inte har satt upp stegen åker han hem igen, kanske funkar olika på andra ställen iofs.
Samma sak om taksäkerheten inte är ok, då får jag en anmärkning på protokollet. Så jag antar att sotaren till viss del har ett eget ansvar.
Men är det några pipor som ska sotas eller finns där bara ventilationsrör på taket?

MagnusSt skrev:
Vem är det som är på taket då?

Om sotaren kommer till mitt hus och jag inte har satt upp stegen åker han hem igen, kanske funkar olika på andra ställen iofs.
Samma sak om taksäkerheten inte är ok, då får jag en anmärkning på protokollet. Så jag antar att sotaren till viss del har ett eget ansvar.
Men är det några pipor som ska sotas eller finns där bara ventilationsrör på taket?
Vet ej vem som är där, senast hörde jag bara att deta var en mörkhårig med stor mage av dottern.

lindahl skrev:
Självklart kan jag ju inte hindra någon att gå upp på taket det är heller inte min mening. Men om nu sotaren skulle trilla ner, vems fel är det då? Mitt fel iomed min tomt eller den vars skorsten ska sotas?
Det beror på om du varit försumlig eller inte, men eftersom din stege verkar sitta fast så är det rimligtvis inte ditt ansvar. Om du däremot fäst den med 2-tums spik i fästena så har du med största sannolikhet varit försumlig och ansvaret blir ditt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.