Hej,

Ni som läst mina tidigare inlägg har väl förstått att vi drabbats av en extremt oseriös entreprenör. Nu har det visat sig att de inte heller (inte otippat) vet hur de skall hantera ROT. Vi har avtalat ROT och gett dem uppgifter på hur mycket ROT vi har kvar. De har dock inte dragit ROT och nu pga viten kommer beloppet på slutet inte bli 2x ROTen.

Vi vill ju inte betala ROTen till dem eftersom vi med säkerhet vet att pengarna inte kommer tillbaka. Tidigare har de fakturerat (och vi betalat) mer än 200,000 kr i arbete utan att dra ROT. Kan vi bara dra av ROTen och kräva att de rättar felet?

Jag har idag pratat med skatteverket som föreslog att de gör om en faktura sedan tidigare om de klantat och då lägger på ROT, drar av mot oss.

Summa som återstår att betala är som exempel 120,000 - viten (-30,000) - ROT (-60,000). Vi vill altså inte betala mer än 30,000 på den sista fakturan.

Är det ok eller MÅSTE vi ta ansvar för att de gjort fel nu?

Redigerat:
Är ni överens så kan ni riva den obetalda fakturan, och kanske komma överens om kortare betalningstid på den nya. Tex förfallo som den obetalda(blir dom nog lite ivrigare på att riva den). Är dom registrerade för att dra av ROT(iofs väldigt enkelt om man skött sig mot staten), låter inte som dom är sugna på att kreditera en redan betald faktura.

med ett seriöst bolag så borde det inte vara några problem att fixa..
egentligen bara att skriva en helt ny korrekt faktura, med alla avdrag och viten, kreditera den förra och göra en delbetalning på den nya och slutbetala men med en oseriös grinig firma kan det vara svårare..

bestrid fakturan och be dom rätta till

har inte läst den andra tråden tror jag, men i det exempel ovan så om det avser endast arbete så vet jag inte om det är 60' i ROT, kanske 45'
har hittils inte behövt betala vite :)

Nino, jag tror att Byggis har anlitat en entrepenör som ligger på den undre halvan av den understa tiondelen på seriositetsskalan. Så det är inte så sannolikt att entrepenören skulle hjälpa till.

Om summan för slutbetalningen överstiger avdrag för rot och viten så ser jag inget problem i att ROT-avdraget görs på sista fakturan för hela jobbet, som ditt exempel. Skatteverkets förslag verkar onödigt komplicerat - men det kräver att det tydligt framgår att fakturorna hänger samman. Kanske kan du blidka dem med att ni kortar ner betalningsvillkoret, kanske tom betalning direkt så ni får det hela ur världen? Men som sagt först när allt är besiktigat och godkänt.

Summan på slutbetalningen skulle ju överstigit ROT OM de nu iinte drabbas av förseningsvite - i nuläget är ROTen på 60,000 och fakturan på mindre än 120,000 (dvs två ggr ROT). och ja, entreprenören är på the low end. Betalningsvillkoret enligt avtal är 10 dagar vilket redan nu är kort. Vi accepterade detta, dåligt i efterhand. Å andra sidan accepterade de ett vite på 30,000kr per vecka i försening...

Men vi har nu kontaktat en Advokat. Vi kommer slutbetala det vi anser är rätt, dvs faktura minus viten minus ROT - sen får de väl stämma oss. Avtalet är tydligt. Vi har en oberoende besiktnignsman. de bara jävlas något fantastiskt.

Jag tycker inte att 10dagar netto är dåligt, vanligtvis så ligger ju hantverkaren ute med ganska mycket pengar... och det är ju ditt material som är på plats

Just i det här fallet så är det kanske inte så bra

Nej, tio dagar har vi accepterat. Entreprenören har ju iofs snart inga pengar kvar att få. Då kan vi nog inte få dem att gå med på någon jämkning........

nino skrev:
Jag tycker inte att 10dagar netto är dåligt, vanligtvis så ligger ju hantverkaren ute med ganska mycket pengar... och det är ju ditt material som är på plats

Just i det här fallet så är det kanske inte så bra
Ja, det här har vi ju diskuterat förr, och det är mest propaganda från er hantverkare tycker jag. För ni har precis samma möjligheter till kredit som alla andra, minst. Dvs 30-45 och upp till nästan 60 dagars kredit beroende på vilken kreditgivaren är. Så det är inte alls frågan om att ligga ute med några pengar för hantverkarna i sådana här fall. När det gäller ersättning för arbete är det ju verkligen inte så. En entreprenör som inte har råd med det har så dålig ekonomi att man nog bör undvika att anlita densamme.

thomasx: jag tänkte mer på större jobb som tar längre tid än 30dagar, då kan det bli så att man ligger ute med pengar åt kunden (om man inte har avtalat att aconto fakturera.

Står ju till och med i kosumentjänstlagen att jobbet ska betalas när det är klart, kommer inte ihåg exakt formulering, men du vet säkert vad jag menar.

Jag provar att bara fakturera när jobben är klara, ibland skickar jag en aconto faktura, får oftast betalt inom 2-5dagar fast jag sätter 15dagar netto.

Jag har ingen leverantör som går med på mer än 30dagar, men det kanske finns.

Som egenföretagare med en timanställd vid behov så har jag inte dålig ekonomi (anser jag och tydligen banken och revisorn också) men det innebär inte att jag kan ligga ute med 2 månaders lön + skatt och arb.avg och material
Men då anser du alltså att jag har dålig ekonomi och är en hantis man ska passa sig för?

nino skrev:
thomasx: jag tänkte mer på större jobb som tar längre tid än 30dagar, då kan det bli så att man ligger ute med pengar åt kunden (om man inte har avtalat att aconto fakturera.

Står ju till och med i kosumentjänstlagen att jobbet ska betalas när det är klart, kommer inte ihåg exakt formulering, men du vet säkert vad jag menar.

Jag provar att bara fakturera när jobben är klara, ibland skickar jag en aconto faktura, får oftast betalt inom 2-5dagar fast jag sätter 15dagar netto.

Jag har ingen leverantör som går med på mer än 30dagar, men det kanske finns.

Som egenföretagare med en timanställd vid behov så har jag inte dålig ekonomi (anser jag och tydligen banken och revisorn också) men det innebär inte att jag kan ligga ute med 2 månaders lön + skatt och arb.avg och material
Men då anser du alltså att jag har dålig ekonomi och är en hantis man ska passa sig för?
Nu var det ju så att du skrev att du tyckte att 10 dagar inte var en dålig kredittid, när det i praktiken är den sämsta man kan få, undantaget ingen alls. Ahlsell lämnar 30 dagar, bara för att nämna en, många kreditkortsbolag lämnar upp 60 dagar, jag har handelsbankens businesscard och dom bryter runt den 4-5 varje månad med förfallo den sista månaden efter, det blir nästan 60 dagar det. Många leverantörer accepterar kreditkort, särskilt de som säljer styckevaror till hantverkare.

Att du ligger ute med skatt och arb.givar avgifter är ju också sanning med modifikation, de avgifterna baseras på dina tidigare intäkter och din prel.självdeklaration och betalas 1 gång i månaden oavsett, i efterskott, och det räckare att du när du skickade in dina uppgifter vid starten av firman sköt deklartionen en månad, så fick du vips en hel månads kredit extra av skattemyndigheten, men eftersom det är löpande försvinner den upplevda effekten efter ungefär en månad... precis som att du skulle ligga ute med dom pengarna för någon annans räkning. Har du en verksamhet med dåligt cashflow är vi återigen tillbaka på punkten om firmans ekonomiska sundhet. Ett exempel på detta är semestern, du ska betala precis lika mycket egenavgifter både i juli och i augusti som resten av året, trots att du antagligen inte har så mycket intäkter då. Man kan vända på det och se det som att du får en skatterabatt resten av årets månader, så det blir lättare för dig då.
Har man ett AB blir ovanstående lite annorlunda, men i grund och botten samma resultat rent ekonomiskt.

Ja, jag tycker att en egenföretagare som inte klarar av att hantera en tvist om ex.vis ett badrum är att betrakta som ekonomiskt osund, det är ju inte precis något ovanligt och således något man måste ha med i sina kalkyler. Undantaget möjligen den nystartade firman. Jag känner egenföretagare som ger sina kunder 90 dagars kredittid, inte lägger dom sig ner och dör för det. Allt handlar om rimlig och vettig planering.

Jag hade inte för avsikt att starta någon längre diskussion kring detta, jag tycker bara det är så dålig stil när hantverkare här i forumet försöker ge sken av att de har så dåliga krediter att vi konsumenter, som detta forumet är till för, ska vara glada för 10 dagars kredit.

Jag tycker fortfarande att det är helt ok med 10dagar iom att materialet är uppsatt i kundens renovering/nybygge och kanske har suttit där länge.

Det var ett

smart sätt att förlänga kredittiden, tyvär så handlar jag 14mil bort och får materialet skickat så där har jag ingen möjlighet att använda kort men ska tänka på det när det gäller annat!

Så klart har du rätt i mina egen avgifter och skatter, jag syftade på att jag har en som jag tar in som timanställd för vissa större jobb.

Då finns det nog inte många egenföretagare du kan tänka dig att anlita... Peab Skanska Ncc bör ju funka fint
90dagar det var inte dåligt, vilken bransch då?

från konsumenttjänstlagen, ang betalning:
Tid för betalningOm ni inte har kommit överens om något annat ärdu skyldig att betala först när arbetetär klart och näringsidkarenfordrar att få betalt av dig. Du behöveralltså inte betala tidigare. Du behöver heller inte betalaom du inte fått en specificerad räkning, som du begärtinom rimlig tid.

nog då om detta.

Vi har avtalat 10 dgr så det råder ingen strid om.

nino skrev:
Då finns det nog inte många egenföretagare du kan tänka dig att anlita... Peab Skanska Ncc bör ju funka fint
90dagar det var inte dåligt, vilken bransch då?
Han syftar troligen på Ericsson. Ericsson införde för några år sedan 90 dagar ensidigt i redan rullande avtal mot i princip alla konsultfirmor (samtidigt aviserade man att antalet firmor som fick "tillstånd" att erbjuda tjänster skars ned), mot vissa företag infördes det dessutom retroaktivt, de tvingade dem att betala tillbaka redan betalda fakturor.

Sådana påfund kan slå lite snett. Ett företag där jag jobbade för några år sedan sålde utrustning till en större fordonsindustri i västsverige. Inköparen hävdade plötsligt att de nu var tvungna att ha 45 dagar istället för 30 i offerterna. Vår säljare kontrade med att då måste han lägga på för krediten, helt OK säger inköparen, cheferna tvingar mig att begära 45 dagar. OK vi lägger på 7% på priset då (och räknade med att de skulle ta sitt förnuft till fånga). Helt OK för inköparen.

Så 7% för 15 dagars kredit, det blir en ganska skaplig effektiv ränta, inte riktigt i smslåne klass men nära.

• Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.