Mors, vi ska renovera vårt lilla badrum (3,8 m2) och skall bl.a. sätta in ett nytt fönster i ytterväggen. Betongbjälklag har jag insett inte lämpar sig för golvvärme då slingan kommer värma upp hela bjälklaget, blir inte så effektivt. Uppvärmningen hoppas vi istället kunna klara endast med en badrumsradiator/kraftig handdukstork då badrummet är litet och ligger på andra våningen.
Vad gäller fönstret så ser vi framför oss ett högt och smalt PVC fönster typ 50x200 cm där det inte kommer finnas mycket plats över för ett element under (och ärligt talat så vill jag helst slippa den fula komponenten i nya badrummet). Tänkte försöka hitta med så bra U-värde som möjligt för att minimera kallras.
Tror ni jag klarar det med en handdukstork om jag placerar det ungefär som på bild, bredvid fönstret, eller måste jag klämma in ett element eller göra fönstret väsentligt mindre? Tips på badrumsradiatorer/kraftiga handukstorkar för ändamålet mottages tacksamt!

Skärmavbild 2012-08-20 kl. 21.19.02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Sevve

Har du ingen isolering i plattan?
kan du bygga på höjden? Isåfall skulle du kunna lägga 5-8cm EPScement, lägga golvvärme i spår i eps, och sen flytspackla

Badrummet står på ett solitt betongbjälklag på andra våningen i huset, inte på markplan. EPS cement? Funkar det att gjuta fast en golvbrunn i det? Nog kan man knapra några centimeter på golvhöjden om det skulle krävas.
Edit; förtydligande; huset är eluppvärmt och har ingen vattenburen värme (om det har någon betydelse)

Jag trodde bara att det var när man har dåligt isolerad grund det var olämpligt med golvvärme, eftersom man då värmer upp marken? Om det ligger på andra våningen går ju överskottsvärmen ut på bottenvåningen och gör nytta. Eller har jag missuppfattat något?

Hur som helst, välj inte klinker på golvet utan värme, det blir KALLT om fossingarna även om det är på andra våningen, då är det bättre med ett billigt plastgolv.

Hugaligen, plastgolv är helt otänkbart =)
Ang. värmekabel på solitt betongbjälklag; kabeln lär värma upp en onödigt stor kaka betong som sträcker sig utanför badrummets gränser och även ner till plan 1. Men jag vill ju inte värma upp något annat är badrummet. Betong har en ganska bra ledningsförmåga till skillnad från t.ex cellplast eller trä varpå endast en liten del kommer till gagn för "badrumsluften" där den skall göra nytta. Rätta mig om jag har fel, det händer ganska ofta =)

Varför inte ett fönster som även funkar som element? Har sett hos våran ena grossist att det finns. Googla och se.

Fredrikolsson skrev:
Varför inte ett fönster som även funkar som element? Har sett hos våran ena grossist att det finns. Googla och se.
Intressant, låter dyrt dock. Hittar inget på goggel.

Emmaboda glas heter företaget. Finns inte med på deras hemsida. Men maila dom och fråga.
Dom har ett showrum med massa roliga och intressanta lösningar med glas. Men det e nog som du säger. Dyrt! :)

Hur sitter brunnen idag? är den nersäkt i bjälklaget?

EPScement är cellplastkulor blandat med cement, men man ska gjuta några (kommer inte ihåg exakt) cm + någon cm flytspackel.

Håller med om att g.värme är ett "måste" till klinker.

Kan du höja golvet ca 8cm, färdigt golv, så går det att isolera det en aning iaf.

http://epscement.com/?sid=34
5cm min, epscement och flytspackel, sen tillkommer ju klinker så kanske 6cm är absoluta minimum

Redigerat:
nino skrev:
Hur sitter brunnen idag? är den nersäkt i bjälklaget?

EPScement är cellplastkulor blandat med cement, men man ska gjuta några (kommer inte ihåg exakt) cm + någon cm flytspackel.

Håller med om att g.värme är ett "måste" till klinker.

Kan du höja golvet ca 8cm, färdigt golv, så går det att isolera det en aning iaf.

[länk]
5cm min, epscement och flytspackel, sen tillkommer ju klinker så kanske 6cm är absoluta minimum
Golvbrunnen sitter nedsänkt och fastgjuten i betongbjälklaget, den måste jag dock byta då den är av äldre icke godkänd typ. Konsekvensen av höjt golv, förutom att det blir lägre takhöjd (ca 2,3 m), är väl att det blir ett större steg in i badrummet samt att uppsticket för avloppsrör inte räcker till för att möta dagens våtrumskrav.

Det är nog som ni säger att jag måste få in golvvärme på något smart sätt utan att få konstruktionen att bygga för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.