Bifogar en bild på i princip alla kopplingar som du behöver.
Koppel,radiatorer,bockstöd,25&16 slang,fördelare.
10st Lk kpl.set ax 16
10st Lk radiatorkpl. 16xM22
4st Lk kpl.set ax 25
2st conex 28xG20 klämringskpl. Till fördelare
2st conex 28x??(vad du ska ansluta mot i pannrum).
Tror det är allt du behöver, men klockan är 0300 så jag kan ha missat ngt ;)

• ImageUploadedByByggahus.se1344905016.047578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver nog ingen nippel mot radiatorn eftersom du har externt koppel. Mina radiatorer (Planora) hade integrerat koppel och G15. Därför behövdes nippeln. Du har nog M22 på dina externa koppel.

Jag rekommenderar avstängningsventiler på radiatorn. (Mellan koppel och rör).

Krilleman
Da9911 skrev:
Hej igen!

Planen är nu att använda mig av LKs system. Har gjort en lista. dock dök några frågor upp.

Tror ni 25mm Pex räcker som stam?
Finns det bara presskopplingar till 25mm Pex, hittar inte AX25 x G20.
Ja, 25 räcker gott och väl till stam!

25 rör kan man skarva med conex klämringskoppling om man byter ut den befintliga 28 klämringen mot ett LK kopplingsset för 25,
LK:s egna kopplingsset ska man alltid använda Conex-koppling till!
Läs mer här

Kompletta monteringsanvisningar för LK hittar du här. Den översta för LK universal har du nog mest nytta av! Men även den om LK radbockstöd.

Tänk på att du ska vattensäkra fördelarna på något sätt. Säkervatten sid 18:

Fogar på fördelarrör för värmesystem
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon
med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingsskåp
ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta. Se fig. 2.4.2.

I inbyggnader och installationsschakt eller kopplingsskåp
ska väggarna vara vattentäta 50 mm över schaktbotten
och tätt anslutna mot denna. Se fig. 2.4.1c.
Installationsschakt eller kopplingsskåp med utrymme
för fogar till golvvärmesystem eller till radiatorer ska
ha serviceöppning som är tillräckligt stor för kontroll
av fogar, reparation, byte av ställdon, avluftningar eller
andra till värmesystemet tillhörande utrustning. Serviceöppning
får inte placeras i våtzon 1. Se fig. 2.11.1a.

Vägledning
Schaktbotten eller kopplingsskåp bör vara rengjorda
så att indikering för läckage inte riskerar
att sätta igen.

Använder du inte LK:s egna konsoler för fördelarna brukar jag använda mig av skruvstift med ett sk gummisvep. Blir stabilt och billigt!
p23153n.jpg gummi-svep-m8_198.jpg

Redigerat:
Krilleman
piloten skrev:
Jag rekommenderar avstängningsventiler på radiatorn. (Mellan koppel och rör).
Men kopplet i sig har ju avstängning. Vilket då redan gör att du kan stänga av radiatorerna individuellt...
Tycker du inte det blir lite kaka på kaka?

RSK 6606019 är utvecklad av thermopanel och lanserades när deras radiator V4 kom, den har inbyggt koppel utan avstägningsmöjlighet, vilket då lämpar sig att montera dessa...

Redigerat:
Ser inte syftet med att bränna en massa tusen på avstängningsventiler..? Sitter ju i kopplet ifall du måste hänga av en radiator. Men det är ju inte så värst ofta det händer att man behöver ta ner den. Kanske om tio år när det är dax å renovera, å då kan du ju tappa ner systemet..

Krille hann före...

krilleman_215 skrev:
Men kopplet i sig har ju avstängning. Vilket då redan gör att du kan stänga av radiatorerna individuellt...
Tycker du inte det blir lite kaka på kaka?

RSK 6606019 är utvecklad av thermopanel och lanserades när deras radiator V4 kom, den har inbyggt koppel utan avstägningsmöjlighet, vilket då lämpar sig att montera dessa...
Du har säkert rätt. Mitt referensområde är begränsat till min egen installation med radiatorer med integrerade koppel. (Integrerat koppel är i mitt tycke den snyggaste lösningen)

Om man skall lita till avstängningsmöjligheten hos det externa kopplet, begränsas eventuell möjlighet att demontera radiatorn, till att just enbart demontera radiatorn och låta kopplet sitta kvar. Men det låter sig ju givetvis att göra.

Sedan rent psykologiskt är det för oss amatörer, skönt med mycket avstängningsmöjligheter :),

Krilleman
piloten skrev:
Du har säkert rätt. Mitt referensområde är begränsat till min egen installation med radiatorer med integrerade koppel. (Integrerat koppel är i mitt tycke den snyggaste lösningen)

Om man skall lita till avstängningsmöjligheten hos det externa kopplet, begränsas eventuell möjlighet att demontera radiatorn, till att just enbart demontera radiatorn och låta kopplet sitta kvar. Men det låter sig ju givetvis att göra.

Sedan rent psykologiskt är det för oss amatörer, skönt med mycket avstängningsmöjligheter :),
Jag håller absolut med dig att integrerade koppel är snyggare! (y)

Men TS är här väldigt tydlig med att han har tänkt köpa vanliga koppel! Och jag ser inga som helst problem med att "bara" ha den avstängningsmöjligheten. Funkar fint!

krilleman_215 skrev:
Men TS är här väldigt tydlig med att han har tänkt köpa vanliga koppel!
Precis! Det var därför jag skrev det inom parentes.

Sedan har han, i och för sig, både nämnt Purmo och Altech så valet av radiator kanske inte är hugget i sten ? ;)

Vänta nu, intregerat koppel vad innebär det länk? Hur ser prisbilden ut på sådana, mycket dyrare?

Valet av radiatorer är absolut inte hugget i sten. Som vanligt vill jag ha bra grejer för så lite pengar som möjligt.

Redigerat:
Da9911 skrev:
Vänta nu, intregerat koppel vad innebär det länk? Hur ser prisbilden ut på sådana, mycket dyrare?

Valet av radiatorer är absolut inte hugget i sten. Som vanligt vill jag ha bra grejer för så lite pengar som möjligt.
De är något dyrare men du kan ju räkna bort kopplet. Du får en diskret matning underifrån och sedan har du inga synliga rör utan termostaten sitter rakt in genom plåten.

Kolla exempelvis på http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer.html

Purmo Planora är en sådan. Dessutom plan på framsidan vilket var ett krav från min fru.:)

Krilleman
V4
Planora

Vanlig V4 kan tex köpas här

Dock tror jag Purmos köp av Thermopanel hade en anledning... Och den heter V4:ans patenterade integrerade koppel.

Skillnaden mella dom två är att...

V4:an har bara 40cc anslutning botten eller sida, utvändig M22, finns klassiskt "ribbat" utförande. Den vanliga varianten är vändbar i 21+22 utförande!
Ser nu dock att V4:an är vidareutvecklad mer än jag visste...
Även den finns i slät och även ribbad på längden... (Plan & Ramo) Annorlunda!

Planora har 50cc anslutning i botten eller som "vanligt" höger & vänster. invändig R15 anslutning, slät.

Alla har inbyggt dolt koppel

Redigerat:
Planera har 4cc anslutning i botten eller som "vanligt" höger & vänster. R15 anslutning, slät.
5cc;)

Krilleman
Jag såg mitt misstag... korrigerade samtidigt som din smiley kom upp (y)

Och återigen måste jag hålla med, frugan bråkar man inte med... :cool:

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Jag såg mitt misstag... korrigerade samtidigt som din smiley kom upp [bild]

Jag drömde mardrömmar om dessa cc avstånd. Det visade sig också att en viss designradiator hade 40cc på ventilen trots att det var 50cc på radiatorn. Jag monterade givetvis rören efter 50cc.:(

Det blev en sådan här lösning för mig:

DSC01479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.