Tror ochså att det har varit en vattencistern till vänster,då brukar själva spishällen vara breddad med en gjutgärnsdel,även under har du säkert haft ved utrymme,kanske dubbelluckor till och med.Tycker man ska behålla en tegelstensbredd till höger,och putsa till det snyggt.Det är ibland lite trixit att få det snyggt runt omkring ,har på några ställen svetsat en ram av 30x30 vinkeljärn några mm från hällen och runt alla murade ytor,armerat fylt i med finbetong,ca 10mm från ovankanten, och sedan lagt klinkers,senaste projektet blev det skiffer direkt i bruket. P1010027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1344718098.574230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske kan ge lite inspiration även utan cistern. Vi råkar ju ha precis den där gjutjärnsdelen till höger och dubbelluckorna som Lago nämner. Ser ut som att du också har en liknande spis och plats som vi.

Det stämmer att det tillhör en gjutjärnsdel (syns för övrigt på bilderna, ligger ovanför där spisen har suttit) för att bredda hällen, men varför tror du Lago att cisternen satt till vänster? Macarus teori, som låter rimlig, är ju att cisternen satt till höger, mot rummets mitt. Om cisternen satt till vänster blir ju som sagt spisen helt kal på högersidan. Jag tycker mer och mer att det verkar stämma, även måttmässigt, om det satt en cistern på högersidan.

Vår gjutjärnsdel är bara 8 cm bred, men det tillkommer ju utrymme för spisutsticket förstås. Den satt innan renovering, monterad till höger på spisen. Satte man vattencisternen under denna? Murar man in cisternen eller hur monterar man den annars? Går det att göra fast cisternen i spisen?

Redigerat:
Macarus skrev:
[bild]
Kanske kan ge lite inspiration även utan cistern. Vi råkar ju ha precis den där gjutjärnsdelen till höger och dubbelluckorna som Lago nämner. Ser ut som att du också har en liknande spis och plats som vi.
Wow, snyggt! Luckorna gör onekligen sitt till. Ja, spisarna är av samma typ. Även placering, bakugn snett till vänster, är lika, även om ni har mer utrymme. Ser att även er spis är högereldad. Det är, vad jag förstår, inte så vanligt.

dengroth skrev:
Det ser ut som om det har varit ett vedfack under spisen:
Det är inte troligt däremot har det antagligen varit ett varmhållningsskåp med gjutjärnsluckor.

Jag tror inte man hade vedfack under spisen förr. Dels så är det tveksamt ut brandsäkerhetssynpunkt och dels så rymmer det alldeles för lite ved om man verkligen eldar för värme och matlagning. Det har nog funnits en betydligt större vedlår intill eller någon annanstans i köket.

Eld skrev:
Det är inte troligt däremot har det antagligen varit ett varmhållningsskåp med gjutjärnsluckor.

Jag tror inte man hade vedfack under spisen förr. Dels så är det tveksamt ut brandsäkerhetssynpunkt och dels så rymmer det alldeles för lite ved om man verkligen eldar för värme och matlagning. Det har nog funnits en betydligt större vedlår intill eller någon annanstans i köket.
Du har onekligen en poäng där. Utrymmet under spisen är dock bara 3 stenar högt, om man räknar bort första varvet, men det kanske fanns små luckor?

Gissade på att sisternen satt till vänster,såg så ut på murning och spis. kan ha helt fel. Borde väll sitta på den sidan som eldstaden är.Dengrot väldigt snygg installasion på spis och luckor.

Eld skrev:

Har själv funderat lite om utrymmet under vår spis ursprungligen verkligen använts för ved. Det är ju sant att det inte ryms så mycket där. Denna typ av luckor brukar ju dock ofta kallas just vedluckor.

Vi använder det själva för ved nu. Det var dock ganska knöligt att trava in veden där så jag skruvade ihop några vedbärare som är dimensionerade för att ställa in där. Då slipper man ytterligare en omlastning. Funkar rätt bra, men får också ha ett par stående bredvid spisen. Det blir ju varmt innanför luckorna men jag har inte tyckt att det varit så pass att jag är rädd för att det ska bli brandfarligt. Brukar se det som ett sätt att ge veden en sista torkning innan eldning :).

Jag har aldrig hört någon kalla det för vedluckor. Däremot har jag hört det kallas för varmhållingsskåp. Om man eldar kontinuerligt i spisen så blir det faktiskt ganska lagom varmt i det utrymmet för att varmhålla mat. Typ 60-70 grader.

dengroth skrev:
Det stämmer att det tillhör en gjutjärnsdel (syns för övrigt på bilderna, ligger ovanför där spisen har suttit) för att bredda hällen, men varför tror du Lago att cisternen satt till vänster? Macarus teori, som låter rimlig, är ju att cisternen satt till höger, mot rummets mitt. Om cisternen satt till vänster blir ju som sagt spisen helt kal på högersidan. Jag tycker mer och mer att det verkar stämma, även måttmässigt, om det satt en cistern på högersidan.

Vår gjutjärnsdel är bara 8 cm bred, men det tillkommer ju utrymme för spisutsticket förstås. Den satt innan renovering, monterad till höger på spisen. Satte man vattencisternen under denna? Murar man in cisternen eller hur monterar man den annars? Går det att göra fast cisternen i spisen?
Jag tror att man inte gör fast cisternen i spisen, utan att den passas in mot spis på ena sidan och att det muras upp på andra sidan.

Vår vattencistern vilar på en slät stenplatta så att den går att dra ut. En fördel om man t.ex. vill göra rent den.

Eld skrev:
Jag har aldrig hört någon kalla det för vedluckor. Däremot har jag hört det kallas för varmhållingsskåp. Om man eldar kontinuerligt i spisen så blir det faktiskt ganska lagom varmt i det utrymmet för att varmhålla mat. Typ 60-70 grader.
Kallas för vedlucka t.ex. här: http://webshop.gysinge.nu/categories.php?category=Antikt%2C-begagnat/Spisar-%26-kaminer och här: http://www.spisochkamin.se/vedspisar/antika-7554091 . Men om det var vad man sa förr eller inte vet jag inte.

Varmhållning är förstås en rätt intressant teori och stämmer ju kanske bättre med storleken på utrymmet och temepraturen. Vi har det ju dock rätt skitigt där så skulle väl inte direkt få för mig att peta in mat där men det beror ju mest på veden som vi har där men också att det sitter en sotlucka där innanför som man kan behöva tända någon tidning i ibland för att få drag. Utrymmet har också en rätt grov karaktär med grov puts.

The Tor skrev:
Vår vattencistern vilar på en slät stenplatta så att den går att dra ut. En fördel om man t.ex. vill göra rent den.
Låter smart! Känns som att det är lätt hänt att det kommer ner skit däri bredvid spisen och att rengöra genom den lilla påfyllningen kanske inte är någon höjdare. Samtidigt tycker jag det verkar som de flesta är inmurade - eller? Låter som det kan bli ganska snuskigt i dem...

En annan fråga som jag funderat på om man skulle skaffa en cistern: brukar dessa vara förtennade på insidan precis som kaffepannor och kastruller?

bonnier skrev:
Jag tror att man inte gör fast cisternen i spisen, utan att den passas in mot spis på ena sidan och att det muras upp på andra sidan.
Hmmm... nu blev det besvärligt. Om cisternen skall vila mot en mur på icke-spissidan så skulle det alltså ha varit murat på högersidan trots allt (att cisternen skulle ha suttit på vänster sida är väl uteslutet då spisen är högereldad). Med tanke på hur de gamla stenarna sitter så tänkte jag att en cistern skulle vara ytterst - hade nog varit snyggt! Föreställde mig att den gick att göra fast i spisen, eller i den utskjutande gjutjärnsdelen.

Om det är helt tomt bredvid cisternen så behöver man inte ha någon mur där. (Om man inte är rädd för stt bränna sig.) Däremot måste man ha en mur om det finns en fortsättning på bänken med brännbart material, typ köksskåp. Jag tror det blir snyggare med en mur eftersom spis och cistern kanske inte är så snygga att se från sidan.

Cisternen ska för övrigt aldrig vara fastmurad, den ska gå att ta ut för tömning och rengörning. De flesta jag sett var inte förtennade, de var avsedda för disk- och tvättvatten, inte för dricksvatten.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.