anar katastrof när du avslutar inlägget med "värre än såhär kan det väl knappast bli" hoppas jag har fel!
 
TEN skrev:
Det är dags att ändra på det nu och berätta lite om vad som ibland händer bakom kulisserna.
Klistrar in en liten historia...
Jag måste bara "gilla" det där inlägget!
Har du kommit så långt att du skratta åt händelsen ännu?
 
The Tor skrev:
Jag måste bara "gilla" det där inlägget!
Har du kommit så långt att du skratta åt händelsen ännu?
Jadå, så här efteråt så är det hela rätt komiskt, fast just då i stridens hetta hade jag nog hellre gjort något annat.
 
Ska till grannen för hanpoll & vin ikväll.
Längtar redan hem till tråden.
(y)
 
Ja fanken detta var en trevligttråd, nästan som en trevlig seria på tv!
 
Kul att ni gillar det!

Efter att bajsolyckan så har det mer handlat om normala saker.
Badrum tex

WP_000524.jpg

För mig var det självklart med plastmatta, då jag tänkte ta lite semester från allt vad renoveringar heter i några år framöver.

WP_000629.jpg

Den gamla tretexen i taket blev jättefin när man fick spackla och slipa skadorna.
De flesta hål har jag nog gjort själv :surprised:

Farsgubben i målartagen, har man glömt kepsen hemma så tar man vad som finns tillhands.

WP_000725.jpg
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
I badrummet fanns tidigare ett stort infällt skåp, det halverades och planen är att sätta dit en liten ekskiva som lite "piffing". Så säger iallafall CH att det ska vara. Vi får ser hur det blir med det.
DSC_0005.jpg

Köksväggen har fått sig några lager spärr ifall våldsam diskning skulle uppstå.
DSC_0219.jpg

Avsaknaden av tretex där de nedtagna väggarna fanns lagas lämpligen med regel 45x145, lite spackel och taklist.
När allt är målat smälter det ihop rätt ok.
DSC_0204.jpg

Alla väggar i hall och kök har klätts med slät glasfiberväv som målats ett par varv med väggfärg, glans 20, för lätt avtorkning av lera, ketchup och matrester och dylikt.
DSC_0203.jpg

Att klä in fönstren var ett smärre helevete så nu vet jag det.
Jag gillar inte målad MDF men det vara bara att välja på att bli klar någon gång eller inte alls så MDF fick det bli. Dock inte bottenbrädan den gjordes av ek som fick en genomkörare med vitpigmenterad olja.
DSC_0201.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
ida_aker och 3 till
  • Laddar…
Vad fint det "börjar" bli. :)
 
Jag blir så nyfiken, har ni gort mycket själva eller har ni haft entreprenörer som gjort det? Vi tyckte att vi totalrenoverade vårt hus, byggt -76, 1,5-plan, men i jämförelse var det vi gjorde (Bytte all el, bytte alla vattenrör, tilläggsisolerade, skar ner vattenburen golvvärme på nedanvångingen, la vattenburen golvvärme i nya spårade skivor på ovanvåningen, 2 nya badrum, nytt kök, ny tvättstuga, nytt värmesystem med jordvärme och solfångare och så byte av alla ytskikt) ganska fjuttigt! Och jag gillar utvändiga färgen på fönstren, jättesnygg till mexiteglet!
 
Wilfa skrev:
Jag blir så nyfiken, har ni gort mycket själva eller har ni haft entreprenörer som gjort det? Vi tyckte att vi totalrenoverade vårt hus, byggt -76, 1,5-plan, men i jämförelse var det vi gjorde (Bytte all el, bytte alla vattenrör, tilläggsisolerade, skar ner vattenburen golvvärme på nedanvångingen, la vattenburen golvvärme i nya spårade skivor på ovanvåningen, 2 nya badrum, nytt kök, ny tvättstuga, nytt värmesystem med jordvärme och solfångare och så byte av alla ytskikt) ganska fjuttigt! Och jag gillar utvändiga färgen på fönstren, jättesnygg till mexiteglet!
Kul att du gillar färgen. Det är ju någon huggen sten som inte är så vit som många andra "riktiga" mexistenar så det krävdes lite färg så att inte fasaden skulle se skitig ut.
Det verkar som om ni inte direkt legat på latsidan med ert hus.

Ett sånt här projekt drar iväg i kostnad, långt över budget så vi har tvingats göra mesta möjliga själva dvs:

Fasadbyte, Syllbyte, Vatten, Avlopp, Värme, Dränering, Elkopplingar, Tätskikt badrum: Entreprenad

Alla bygg, rivnings och målningsarbeten har vi gjort själva.

Ventilationen har en VVS-firma tagit fram ritningen på så har jag själv byggt systemet. Sen har ventfirman mätt och justerat in den. Och så fick jag äran att isolera rören själv.

Vi har haft tur som har vänner som kunnat komma med tips och råd samt visa hur man gör rent praktiskt.
En pensionerad snickare, en före detta målare, en elektriker och en plåtslagare är inte dumt att ha tillgång till.

All koppling av el har elektrikern gjort i omgångar och visat hur jag ska dra flexrören mellan varven.
 
Då det skett framsteg på boplanet måste vi visa lite omsorg om källaren också.

Vi ville göra ett liten toa och dottern ville ha ett badkar så vi tog det rum som tidigare innehållit en utanpåliggande toa i besittning. Till detta behövs avlopp och golvbrunnar.
Och under 20cm betong, makadam och grus, 70cm ner hittade vi ett passande rör.
Sen var det bara att börja bila sig fram genom golvet.

Så här ser det ut om man bilar och omväxlande kör med diamantkapskiva en stund.
DSC_0159.jpg


I de delar av källaren som inte är uppbilade så går det ju bra att lägga klinker.
60 kvadrat lagt i första fasen, men jäklar vilket jobb det var med fogningen efteråt, mycket värre än jag trodde.
DSC_0199.jpg
 
Nu tror jag vi kommit ifatt till nutid och lite mer finputsgrejer.

Den äckliga källartrappan var allt annat än fräsch och genomgår nu en målningsoperation.
DSC_0364.jpg

Och så ett lappkast ut i trädgården. Vi fixade tidigare till ett schysst lut från huset och längst ut anlades ett dike som vi fyllt med tungt material och sedan ett bärlager. Där blir det en mur så småningom.
DSC_0024.jpg
 
:eek:
Vilket fantastiskt arbete! Lycka till! Jag hoppas ni får klart allt och kan bo i lungt och ro ett tag!
 
Då är det ju bara taket kvar att byta då ? :)

Fantastiskt jobb, att ni bara orkar att hålla ut. Kämpa på ni är snart inflyttade och ligger i soffan och slappar.
 
Redigerat:
Glömde fråga innan, finns det någon anledning till att ni valde fläktradiatorer även till boplanet och inte bara till källaren? Vi hade tur, det fanns tillräckligt med isolering under plattan för att vi skulle kunna lägga golvvärme även på bottenplan, och ovanvåningen var det enkelt på. Numera vet jag dock att man ska räkna ca 1 timmer per kvm för att fräsa spår i betongen, lägga ner slangen och gjuta igen spåren....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.