Ahhh smart lösning :) får fundera på om det skulle passa, ser porrigt ut iaf, tack för tipset!
 
patriklarsson skrev:
Förresten, eftersom det tydligen är svårt att spackla fast pappremsa kanske man skulle testa tapetlim istället. Limma fast pappremsa o sen spackla över, någon som har några invändningar mot den idén då den inte känns speciellt beprövad? :)
När jag skulle göra detta jobbet i höstas tog jag tapetklister och kleta upp med pensel och limma fast pappremsorna, gick hur bra som helst!!
 
lorens det låter ju lovande då jag köpt vävlim på byggmax nu o tänkte göra i stort sett likadant!
 
Det går väldigt segt här...
Fick hjälp av ett snickeri med att såga trappstegen i bandsåg då jag saknar sådan, det blev bra, men det tog en hel kväll sedan att slipa till dom så dom blev skapligt runda med hjälp av rasp o sandpapper.
Innan:
trapp7.jpg

Efter (ej samma trappsteg men iaf):
trapp8.jpg

Ett trappsteg fick jag limma lite på då det spruckit iväg en träflisa som jag ska försöka behålla, sedan har jag lånat slipmaskin av farsan och testat slipa ett trappsteg lite grovt, insåg då att jag behövde ansiktsmask eftersom denna slipmaskin har några år på nacken o saknar utsug, vilket är smidigt att koppla till dammsugare annars.
Så nu har jag köpt masker för att slippa få så mkt skit i näsa o mun men inte haft tid att fortsätta...
 
Var ett jäkla jobb detta med trappen, är eg alldeles för noggrann men det är ju kul när det blir fint samt man lär sig slipa om inte annat :) dock lite halvkass maskin jag fick låna av farsan, men det går.
Har iaf grovslipat alla 12 trappsteg nu o finslipat 2 som är färdiga för lack.
Ska finslipa de andra 10 sedan slipa av sidorna på trappen lite o lacka dom först och sedan trappsteget separat innan montering.
Verkar enklast att börja skruva nerifrån o gå uppåt, 2 skruv på var sida, 4 totalt i varje trappsteg, nackdelen med detta är att man kan inte byta ut endast ett trappsteg mitt på sedan utan att ta dän alla ovanför men det hoppas jag inte behövs...
trapp9.jpg

Farsan kommer i helgen igen, får se vad vi hittar på då!
 
En bild på porten utan foder:
port3.jpg


Foder på sidorna klart, dock ej resten pga regn:
port4.jpg


Börjat bygga foder för fönstren:
fonster.jpg


Satt i första fönstret:
fonster2.jpg


Samt det andra:
fonster3.jpg


Resten av fodren är under målning..


Även gipsat klart de sista två halvskivorna i hörnet:
gips6.jpg


Testat o grundspackla lite:
gips7.jpg


Även fixat med gamla fönstret på friggeboden och plockat bort montageskyddsplast som suttit på tok för länge o fastnat pga solljus, inte kul men det blev skapligt till slut iaf, dock ingen bild på det.
Konstaterat att det börjar bli dags att måla om friggeboden snart igen också.. :doh:
 
OBS! vill varna för färgen på coop för 99kr. målade innertak med den och de blev små sprickor i färgen + att torkar jag med ett blött papper i taket så lossar färgen så de blir som omålade fläckar. har bara testat en hink färg så de kanske finns dom som ä bra också?
 
Nu händer det grejer.Det blir ju riktigt riktigt bra. Nu är du ju snart klar.. Vad ska du göra då ;)
Jag jobbar vidare på mitt garage, fast just nu är jag på övervåningen i garaget och jobbar ser ut så här nu:
lampa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som undrar vad det är så finns det mera bilder på
http://www.biobygget.se
Mvh Niclas
 
daugaard, det låter ju inget vidare, men å andra sidan får man väll räkna med att färgen inte är perfekt för det priset, får se hur det blir när jag målar då.. Nu är färgen inköpt redan så och jag är väll inte jättekräsen vad gäller resultatet med tanke på att det är ett garage, har du använt färgen i en lägenhet? Isf skulle man nog välja någon blankare avtorkningsbar färg dvs med högre glans.

biobygget_se, jag har nog att göra ett tag framöver, när garaget är "klart" ska det självklart börjas mekas med diverse, dock måste jag nog börja lite även innan garaget är klart, men vi får se vad som händer nästa år, nu är det ju snart sådär kallt o träligt igen.. :( Ser fint ut ditt bygge också!
 
Inte fått så mkt mer gjort, men var förbi garaget o hade kameran med mig vid bättre väder så tog några bilder till.


Friggeboden som den ser ut nu, inte så stora förändringar men ganska så färdig:
friggan7.jpg


Garaget från lite håll, ska på lite mer foder kring fönstret som håller på att målas:
garaget5.jpg


Från andra hållet:
garaget6.jpg


Tänkte försöka få lite mer gjort snart om ork o tid infinner sig.. :confused:
 
Spekulrerar lite:
Någon som vet vad det är för regler kring skärmtak? Räknas det som vanlig byggnad o behöver bygglov även om man har öppna väggar o bara stående reglar?
Vad krävs annars, bygganmälan?
Kan ev, bli närmre tomtgräns än 4/4,5m också, då lär grannars tillåtelse behövas vilket bör lösa sig.
Tanken på skärmtaket är isf stående reglar i yttervägg/ena gaveln, liggande svagt lutande reglar i tak allt CC60 och sedan plåt direkt mot reglarna, alternativt lite läkt.
Några plintar ner i backen kanske CC120 kan man lägga en syllregel nertill, mått ca 3x7m = 21kvm, endast för vinterförvaring, får man sätta presenningar som skydd på sidorna?
MVH
 
Hur brett tvåstödstak kan man bygga med 45x120 resp. 45x145 med läkt och räfflad aluminiumplåt om man gör enligt skiss1, samt om inte bredden räcker (måste ha iaf 3m) för all förvaring kan man ha lite extra takutsprång som svart i skiss2 utan att försvaga takkonstruktionen? (hellre flyttar jag ut väggen lite till grön linje):

skarmtak.jpg

Tänkte jag skulle bygga allt i tryckt virke och först skruva en 28x120 bräda liggande på garageväggens översta spikrad med 6x60skruv, sedan skruva balkskor i denna bräda med 5x30mm skruv. Borde hålla tycker jag?
Taklutningen tänkte jag runt 4 grader, dvs 20cm höjdskillnad på 3m längd om det funkar, någon som vet?
 
Hittade följande sida med info:
http://www.boverket.se/Vagledningar...ella-bestammelser-for-en--och-tvabostadshus/#
Det står först att man får anordna en skyddad uteplats med plank max 3,6m från husvägg men det får inte vara högre än 1,8m
Det står sedan att man får anordna skärmtak över en sådan yta på max 15kvm och jag förutsätter då att taket får sitta högre än 1,8m annars lär inte många människor få plats där?

Så om jag tolkar det rätt, får man bygga t.ex. 6x2,5m skärmtakyta sett rakt uppifrån och sedan bygga plank 1,8m upp på sidorna om man har en öppning framåt och inte bygger igen med dörr där, dock kan man ju hänga en presenning vintertid med en bräda nertill som fukt/snöskydd?

Det blir lite trångt för mitt ändamål men vore fint om man slapp söka bygglov också.
 
Länge sedan det såg ut såhär:
garaget7.jpg


Hoppas på att få lite mer tid till garaget snart igen..
 
Du vinner inget på att stressa upp dig. Saker tar tid från varandra hela tiden :) Inget att göra åt. Man får helt enkelt försöka njuta lite mer av det som tar tiden från det andra :p

Dagens visdomsord ;)

Kör så det ryker, när du får tid!


/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.