Mikael_L
Jag har använt billig vit akrylfog från ÖoB, Byggmax och Biltema, även en billig grå utomhusakrylat från ÖoB.
Alla har fungerat bra, jag kan inte riktigt se vad som skulle kunnat fungera bättre med en 3-4ggr dyrare tub. Jag drar ut en sträng, jämnar av, klart. Kan som sagt inte se vad som skulle kunna bli bättre ...
 
Nej det borde inte vara någon större skillnad tycker man ju, men akrylfog o latexfog är väll samma sak eftersom det står på Biltemas sida: "Latexfog på akrylbas".
Byggmax verkar heller inte verkar sälja något längre som heter akrylfog.
Det går visserligen inte söka på latexfog på deras sida med träff, men den finns under kategorin "väv & fog" och den var ju inget överpris på direkt så den får det bli då! :)

Då har man nog koll på spackel, fog o färg nudå, bara försöka hitta lite tid då oxå...
 
Mikael_L skrev:
även en billig grå utomhusakrylat från ÖoB.
Alla har fungerat bra, jag kan inte riktigt se vad som skulle kunnat fungera bättre med en 3-4ggr dyrare tub.
Jag har använt billig målarfog från Byggmax. Det fungerade också jättebra... ett tag. Efter några år hade jag sprickor "överallt" på ett sätt som en "riktig" fog inte ger. :mad:

Om jag hade otur med en dålig batch eller om målarfog från Byggmax är kvalificerat skräp låter jag vara osagt. Jag vet då vad jag aldrig köper igen...
 
Coop bygg har i veckan erbjudande på färg "Color" glans 5 och 10. 10 Liter för 99 kr. Jag har ingen erfarenhet av den.

Jag har försökt fästa byggmax pappremsa med byggmax spackel men gav upp för det lossnade bara, rev bort den och satte självhäftande glasfibernät istället.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Jag har använt billig målarfog från Byggmax. Det fungerade också jättebra... ett tag. Efter några år hade jag sprickor "överallt" på ett sätt som en "riktig" fog inte ger. :mad:

Om jag hade otur med en dålig batch eller om målarfog från Byggmax är kvalificerat skräp låter jag vara osagt. Jag vet då vad jag aldrig köper igen...
Så kan det vara. Det är i så fall en egenskap jag inte märkt ännu, då det äldsta är bara två år gammalt, och det mesta jag hittills fogat mindre än ett år gammalt.

Nu blev jag lite orolig, men jag får väl återkomma här och spy galla över skiten sen, i så fall.

Ska man verkligen veta så måste man väl egentligen testa olika märken i samma rum, typ.
Så man jämför med lika mycket rörelse i byggnaden, storlek på springor, samma temp och fuktförhållanden osv.
Och så ska man väl också vara exakt lika van att foga när man gör den första som den sista fogen och lika stressad typ ... :)

Men har man en hel del erfarenhet, typ är målare, så borde omdömen kunna göras mer med ryggradskänslan och mindre vetenskaplighet och ändå vara bra.
Men det är kanske inte så många målare som använder byggmax fog, så det blir väl svårt att erhålla ett rättvist omdöme från det hållet.
 
Alfredo, det är ju inte så dyrt med 29kr för en tub fog heller, av märket Tremco då på Byggmax, det blir inte så mkt jag kommer använda, blir en sträng mellan tak o vägg runt om, och så kanske man ska ha i hörnen på väggarna oxå?
Vad kör du med för märke numera?

ja73: Det priset var ju inget fel på, konstiga är att ordinarie pris är ju 129kr för 10L, medans Byggmax tar 265kr för 10L, det är ju halva priset och ännu mer nu när den kostar 99kr, låter oxå FÖR billigt :)

Vilken färg som hellst borde dock duga i ett garage!
10L bör räcka till iaf 30kvm om man målar 2ggr o maskinrummet är på 52kvm så 2 hinkar dit ungefär.
Loftet runt 48kvm och sliprum 72kvm om jag nu får det färdigt innan vintern, är osäkert
Det blir isf 173kvm totalt, man kanske skulle passa på o köpa 4-6 hinkar, beror lite på hur länge färgen står sig oxå?
 
Mikael_L skrev:
Nu blev jag lite orolig, men jag får väl återkomma här och spy galla över skiten sen, i så fall.
Sorry. menade inte att skrämma upp dig. Just Byggmaxfogen (alltså innefog) tror jag har varit uppe i några trådar som ett lite avskräckande exempel där flera haft dålig erfarenhet av billighetsprodukter. Sen tror jag inte alls att allt billigt behöver vara dåligt utan många gånger betalar man nog extra i onödan för märket.

Själv är jag exempelvis (ännu så länge...) nöjd med både silikon och fogskum från Byggmax. Vi får väl se om jag ångrar mig om några år...
 
patriklarsson skrev:
Alfredo, det är ju inte så dyrt med 29kr för en tub fog heller, av märket Tremco då på Byggmax, det blir inte så mkt jag kommer använda, blir en sträng mellan tak o vägg runt om, och så kanske man ska ha i hörnen på väggarna oxå?
Vad kör du med för märke numera?
Jag använder inte fog så ofta så jag kan säga att jag har något direkt favoritmärke. Den byggmaxfog jag syftade på var dock inte av märket Tremco utan om jag minns rätt så var det enda märke som fanns "Byggmax". Detta var dock närmare tio år sedan så jag har absolut inga belägg för att säga att de idag skulle sälja dålig fog. Jag fick det dock en gång.
 
Nej de har ju som du säger sitt egna märke, och Tremco är säkert ganska bra, sen vet jag ej vad det finns mer för märken men då får man väll åka till någon annan bygghandel och kika, dock så har ju de rätt bra påslag på sina priser oxå men går ju se om även de säljer Tremco eller vad det nu finns fler för märken, har ingen koll alls :)
Det är ju tråkigt om det skulle bli fult efteråt, då är det ju värt köpa nå bättre märke, sen kan det ju säkert vara så att en tub ligger på hyllan länge o datumet kanske går ut och blir dålig kvalitet därför också så man vet ju aldrig.
 
Ja Tremco klingar i mina öron som ett tryggt val, men jag är egentligen inte kompetent/erfaren nog för att uttala mig. Har jag uppenbart fel så blir jag säkert rättad snart. :D
 
Förresten, eftersom det tydligen är svårt att spackla fast pappremsa kanske man skulle testa tapetlim istället. Limma fast pappremsa o sen spackla över, någon som har några invändningar mot den idén då den inte känns speciellt beprövad? :)
 
Ett par frågor till om gipsning:
1. I sliprummet jag kommer gipsa längre fram måste jag skarva gipsskivorna på längden, ska man då fasa ändarna för att kunna spackla senare, och isåfall varför gör man detta funkar det inte sätta kant i kant (eller med 1mm glipa) o spackla?

2. På långsidorna är ju skivorna fasade ganska långt in, typ 5cm? och inte så djupt, hur blir det om man ska sätta i ett liten gipsbit, t.ex. 7x100cm för att täcka ett ogipsat område, då kan man ju knappast sätta pappremsa på biten man skarvar in om den inte är fasad? (dvs om man inte kapar ur den ifrån långsidan på en gipsskiva). Tar man från kortsidan är den ju ofasad.
Hoppas någon förstår vad jag menar, förstår knappt själv hur jag ska förklara :)
Går det möjligen slipa ner en fas, men då försvinner ju pappen, ska man isåfall klistra på ny papp där först? :S

Det var nog det jag funderade på just nu....
 
Var på Coop o det var ju bara deras tak&väggfärg glans 5 som kostade 99:- för 10L så köpte 5 hinkar sådan, det bör räcka till hela garaget tänkte jag.
Den andra färgen med glans 10 var i 2,5L burk.
Köpte även några små gummiskrapor som skulle vara bra vid fogning, får se hur de fungerar senare då.

Här är en bild på vad jag undrar över ang. gipsningen så kanske fler förstår:
gips3.gif
 
Hej Patrik..
När jag gipsar så fasar jag jag av kanten lite med raspen eller kniven på den ofasade gipsskivan.
Då får du plats med lite spackel och kan få det jämt och fint.
Jag har äntligen gipsat klart mitt nuvarande projekt. Och håller nu på och limmar matta på väggen...
Så här
kioskmatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ni se mer av projektet så finns det på
http://www.biobygget.se/bion.htm
Där bygger jag om ett garage till 2 våningar mm.
Lycka till med ditt fina bygge.
Mvh Niclas
 
Ok, om man kör med raspen, för att få plats med pappremsa, fasar du då flera 2-3 cm in på den ofasade skivan, som på övre bilden på skissen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.