Ja du menade det. Där har auktoarierna endast statistikfört bad/dusch gällande skadestatistik och premiesättning så där bryr man sig inte om tvättstuga och toalett.pezlin skrev:
Det har som du sa inget med denna diskussion att göra
Jag har redan bestämt mig för att följa GVK, tänkt ha vanlig kartonggips ovanpå OSB skivorna. Det gick alldelles utmärkt i badrummet då jag ska ha matta!kinglolle skrev:Det enklaste är om du börjar bestämma dig för att följa BKR eller GVK och sen läser noga deras anvisningar plus monteringsanvisningar för de material du väljer i slutändan. Det är ganska enkelt och du har bra förutsättningar.
Då du har träbjälklag misstänker jag så bör du välja ett foliebaserat tätskikt. Rören är korrekt att ha dragit i vägg. Att tätskikta bara golv är enkelt med folie och den är rätt tålig att jobba på. Tänk på uppviket och jag brukar välja att köra ett litet uppvik (självklart över minimigräns) och drar upp 1 eller en halv kakelrad på väggen som döljer själva uppviket.
Men hur blir det då med kartonggips om jag kör uppvik på den med någon sorts folie?! Blir väl knas.
Och nej, det är inte träbjälklag, det är gjutna betonggolv med golvvärme i (ovanpå källare så noll fuktvandring underifrån).
Följer du Gvk så är kartonggips godkänt även utan matta bara du använder godkända material (av GVK godkända).
Läs "säkra våtrum 2011" så har du gjort rätt.
Du har med betonggolvet egentligen rätt att sätta rollat skikt men eftersom uppviket på väggarna hamnar inom våtzon 1 och därmed egentligen kräver folie eller matta så hamnar du i en gråzon. Den egentligen korrekta tolkningen (i min mening) är att du kan tillåtas ha rollat på uppviket då det ska anses som en förlängning av golvet. Denna tolkning delas av många och är på sätt och vis den "korrekta" när det har diskuterats inom försäkringsbranschen. Men ändå har jag sett exempel på motsatt tolkning så du får konsultera ditt försäkringsbolag och begär att få skriftligt utlåtande ifall du väljer rollat
Läs "säkra våtrum 2011" så har du gjort rätt.
Du har med betonggolvet egentligen rätt att sätta rollat skikt men eftersom uppviket på väggarna hamnar inom våtzon 1 och därmed egentligen kräver folie eller matta så hamnar du i en gråzon. Den egentligen korrekta tolkningen (i min mening) är att du kan tillåtas ha rollat på uppviket då det ska anses som en förlängning av golvet. Denna tolkning delas av många och är på sätt och vis den "korrekta" när det har diskuterats inom försäkringsbranschen. Men ändå har jag sett exempel på motsatt tolkning så du får konsultera ditt försäkringsbolag och begär att få skriftligt utlåtande ifall du väljer rollat
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur länge skall vi tillåtas bygga kök som inte är våtrumsklassade?
Det är väl ingen större skillnad mellan kök och toalett?
Ur VVS-installationssynpunkt alltså
Det är väl ingen större skillnad mellan kök och toalett?
Ur VVS-installationssynpunkt alltså
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
I så fall har jag cirkulerande vatten och kopplingar i alla rum i vårt hus, i värmeelementen alltså. Borde alla rum vara våtrum?
Jag tycker det är konstigt faktiskt även kopplingar där! Men visst måste man ha liknande plastgrejjer som leder fram vattnet under diskbänken som man har under diskmaskin och kyl/frys numera då man gör om kök? Så eventuella läckage leds fram på golvet!KnockOnWood skrev:
Värmesystem har en begränsad mängd vatten. Tappvatten slutar aldrig rinna!Fred vom Jupiter skrev:
Är det inte bara enklast för mig då att köra med folie och uppvik 5cm på väggarna. Sen någon typ av manchett till toans avloppsrör?kinglolle skrev:Följer du Gvk så är kartonggips godkänt även utan matta bara du använder godkända material (av GVK godkända).
Läs "säkra våtrum 2011" så har du gjort rätt.
Du har med betonggolvet egentligen rätt att sätta rollat skikt men eftersom uppviket på väggarna hamnar inom våtzon 1 och därmed egentligen kräver folie eller matta så hamnar du i en gråzon. Den egentligen korrekta tolkningen (i min mening) är att du kan tillåtas ha rollat på uppviket då det ska anses som en förlängning av golvet. Denna tolkning delas av många och är på sätt och vis den "korrekta" när det har diskuterats inom försäkringsbranschen. Men ändå har jag sett exempel på motsatt tolkning så du får konsultera ditt försäkringsbolag och begär att få skriftligt utlåtande ifall du väljer rollat
Hur gör jag då jag inte vill ha någon tröskel under dörren, och samma klinker som fortsätter ut i entrehallen, måste jag fortsätta med folien ut i hallen då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag stannade vid tröskeln (avfräst till samma nivå som golven). Det är väl dock bra att ha någon fuktspärr under de delar av hallgolvet som kommer ha blöta, snöiga skor stående. Men det räcker väl m rollat el typ primer F.
sänt from my fån
sänt from my fån
Inte om det är betong under i hallen, då mår det säkert bättre av att fukt kan vandra. På toaletten föreskriver ju reglerna tätskikt på golvet, men jag tror det är bättre utan om det även där är betong/golvvärme (obs personlig åsikt som går mot reglerna). Kanske bara täta i skarv golv/vägg samt runt rören ?
Om det är så att man har en gjuten platta som måste andas. Då använder man diffusionsöppna tätskikt, typ Ardex 8+9. Som släpper igenom ånga underifrån men inget vatten ovanifrån.
Detta bör man oftas göra i duschhörn och fram till golvbrunn i äldre källare. Bara som en input.
Detta bör man oftas göra i duschhörn och fram till golvbrunn i äldre källare. Bara som en input.
Känns inte som något jag ska göra då försäkringsbolaget lär inte tycka om det vid en eventuell skada!largab skrev:Inte om det är betong under i hallen, då mår det säkert bättre av att fukt kan vandra. På toaletten föreskriver ju reglerna tätskikt på golvet, men jag tror det är bättre utan om det även där är betong/golvvärme (obs personlig åsikt som går mot reglerna). Kanske bara täta i skarv golv/vägg samt runt rören ?
Fortfarande ingen aning om jag ska fortsätta ut på hallgolvet nå eller ej? Som jag förstår av GVK branschregler så behöver jag inte det?!
Du måste ha en tröskel att ansluta tätskiktet mot.
Sen kan man ju fråga sig om hur effektivt det är att lägga ett tätskikt i en wc där det inte finns någon golvbrunn.
Låt säga att en koppling brister då tar det inte lång tid innan vattnet letat sig ut i hallen och vidare. Oavsett om du har tröskel eller ej. Om tröskeln är 20mm hög och golvet är 3m2 då kan det ligga 17 liter vatten innan det rinner över. En blandare ger ifrån sig mellan 6-12 liter per minut så i bästa fall har man 3 min att stänga av vattnet innan det rinner över.
Däremot kan man förhindra "droppskador" under handfat eller bakom wc.
Eller tänker jag helt galet?
Sen kan man ju fråga sig om hur effektivt det är att lägga ett tätskikt i en wc där det inte finns någon golvbrunn.
Låt säga att en koppling brister då tar det inte lång tid innan vattnet letat sig ut i hallen och vidare. Oavsett om du har tröskel eller ej. Om tröskeln är 20mm hög och golvet är 3m2 då kan det ligga 17 liter vatten innan det rinner över. En blandare ger ifrån sig mellan 6-12 liter per minut så i bästa fall har man 3 min att stänga av vattnet innan det rinner över.
Däremot kan man förhindra "droppskador" under handfat eller bakom wc.
Eller tänker jag helt galet?