Ingen svarede mig på min frågan da jeg publicerede det i färg måla och tapetsere.
Så nu prøver jeg her.
Jeg er ved at renovere en forstue, der har gamle egestokke som ydervæg (från1691).
Ind mod rummet er der lodrette brædder, som er ru eller kun lidt høvlede. Disse er af nyere dato 1930 - 50.
De er rensede for gammelt tapet op til 7 lag og i hundredevis af spik.
Jeg vil gerne male dem, men med hvad? Linoliemaling eller limfarve? De skal være hvide, da ikke er vindue i rummet.
Jeg har på museet på Öland set en forstue, der var malet, men de kunne ikke sige med hvad.
Vedhæftede foto viser væggene.
Så nu prøver jeg her.
Jeg er ved at renovere en forstue, der har gamle egestokke som ydervæg (från1691).
Ind mod rummet er der lodrette brædder, som er ru eller kun lidt høvlede. Disse er af nyere dato 1930 - 50.
De er rensede for gammelt tapet op til 7 lag og i hundredevis af spik.
Jeg vil gerne male dem, men med hvad? Linoliemaling eller limfarve? De skal være hvide, da ikke er vindue i rummet.
Jeg har på museet på Öland set en forstue, der var malet, men de kunne ikke sige med hvad.
Vedhæftede foto viser væggene.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Första frågan jag tycker du ska ställa dig, ska du måla överhuvudtaget? Det är vansinnigt svårt att backa från målade stockväggar (trots det har jag det själv hemma, men det var inte jag som målade första gången).
Både limfärg och linoljefärg borde fungera. Det man kan fundera över är hur en ljus linoljefärg beter sig i ett rum helt utan fönster. Vissa färger kanske kan gulna något av oljan när inget UV-ljus någonsin når ytan. Men det kan vara en fråga om blandning/fabrikat.
Både limfärg och linoljefärg borde fungera. Det man kan fundera över är hur en ljus linoljefärg beter sig i ett rum helt utan fönster. Vissa färger kanske kan gulna något av oljan när inget UV-ljus någonsin når ytan. Men det kan vara en fråga om blandning/fabrikat.
Nja stockarna var väl på yttersidan, inuti var där vertikala brädor som dessutom var ganska nya i förhållande till resten...
Jag tycker gott man kan måla dem, men som norrbottenstorpet säger så kan det nog gulna lite med linoljefärg, om det är mörkt, i vita nyanser. Jag målade en gammal vägg hemma, efter att ha gjort som du, rivit av gamla tapeter och spik, men jag la faktiskt på en lackbets bruten till lite kimrök. Inte byggnadsvårdmässigt, men det blev fint!
Limfärg är fint, men kanske lite känsligt i en farstu? Kör man med benlim å andra sidan så ska den väl inte krita så mycket kanske.
Mvh Peder
Jag tycker gott man kan måla dem, men som norrbottenstorpet säger så kan det nog gulna lite med linoljefärg, om det är mörkt, i vita nyanser. Jag målade en gammal vägg hemma, efter att ha gjort som du, rivit av gamla tapeter och spik, men jag la faktiskt på en lackbets bruten till lite kimrök. Inte byggnadsvårdmässigt, men det blev fint!
Limfärg är fint, men kanske lite känsligt i en farstu? Kör man med benlim å andra sidan så ska den väl inte krita så mycket kanske.
Mvh Peder
De lodräta möjligen hyvlade panelerna i din rustika och fina farstu skulle jag ha målat med en ljusgrå linoljefärg, t.ex. brytning av grön umbra el. grå umbra. Även om det i sverige förekommit t.ex. limfärg+stänkmålning med björkris i förstugor, är det mindre praktiskt. Man vill kunna torka av förstugans väggar då och då med en fuktig trasa, och givet att det åtminstone i högreståndsmiljöer tidigt och allmänt senare varit vanligt med stående linoljefärgad panel i förstugor, från kilsågade handhyvlade till pärlspontsbräder, är det ett bra alternativ.
Tak for svaren.
De lodrette brædder er ikke høvlede men står med en rimelig jævn overflade grundet alder og slid.
jeg regner med at limfarve forstuen, da der er meget mørke ingen vinduer. Linoliemaling vil efter eksperternes udsagn gulne efter bare et år.
Farven bliver bruten hvid med grøn jord.
De lodrette brædder er ikke høvlede men står med en rimelig jævn overflade grundet alder og slid.
jeg regner med at limfarve forstuen, da der er meget mørke ingen vinduer. Linoliemaling vil efter eksperternes udsagn gulne efter bare et år.
Farven bliver bruten hvid med grøn jord.
Linoljefärgen blir gul ganska omgående om du stryper ljustillförseln. Det behövs inget år för det (färgen återgår dock till sin nyans när man tillför ljus igen - inte aktuellt i detta fallet men inte så andra blir rädda att ställa skåp vid en linoljemålad vägg)