Är det detta som är sk billiga lasthållare?

DSC5393.jpg

Nimajneb skrev:
Är det detta som är sk billiga lasthållare?
Du svarade aldrig på hur du fick mina 30 meter 45x95 till ett rejält överlass. Menade du att tre meter regel är allt man kan lasta på taket?

Norrhyttan skrev:
Du svarade aldrig på hur du fick mina 30 meter 45x95 till ett rejält överlass. Menade du att tre meter regel är allt man kan lasta på taket?
Jag kopplade regel med tryckt regel som väger nästan det dubbla.

Nimajneb skrev:
Jag kopplade regel med tryckt regel som väger nästan det dubbla.
Vi har nog olika syn på vad som är ett rejält överlass, då det blir 108 kilo på taket på en stor kombi. Och nu var det inte tryckt virke jag menade.

Jag har precis köpt en begagnad V50 och letar takräcken. Robert-san01, du hade ett par specialräcken till V50 liggande, alltså, jag vet att det var för tre år sedan men saker har en förmåga att kunna ligga och skräpa längre än så :)

• Gilla
Henric S
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Jag tycker att ett par riktiga räcken är ett bra komplement. Klart smidigt att slippa koppla släpet om man bara skall ha en planka eller två.

Vad har du för bil? Har ett par till special räcken i alu Volvo V50 liggande.
Hej Robert,
De där takräckena råkar inte finnas kvar? Köpte precis en V50 och letar räcken.
/CallePson

Tyvärr sålde jag de räckena för snart två år sedan. :)

Har bara haft takräcken från Thule eller Saab original som använder samma profil. Har haft den profilen som benämns som Aerodynamisk. Fördelen med dessa jämfört med fyrkantsprofilerna är att de har en skåra där man kan snabbmontera exempelvis cykelhållare från Thule. Mycket smidigare än att behöva fästa cykelhållarna runt takräcket.

Att lastvikten på taket är 100kg har ju skulle jag säga enbart med bilens köregenskaper att göra. Sedan säger jag inte att man ska överlasta men bilen kommer inte att säcka ihop.

Lastbågar och spännband är överskattat;)[video=youtube;CRA_fUpCxWA]https://www.youtube.com/watch?v=CRA_fUpCxWA[/video]

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.