Hej jag har ett golv som jag har rivit upp och ricktat bjälkarna på, och ska nu lägga vattenburen golvvärme + ett klinkergolv där... hur skall jag lägga golvvärmen + vad för matterial skall det vara för att få ett stabilt golv som bygger så lite som möjligt. det är en liten hall som är ca: 2x2m. Huset är ett snett gammalt trähus från 1923 och rummet ligger på bottenvåningen..

Vore tacksam för förslag...

( vet ej om jag skall lägga glespanel eller såga ut i golvspån och gipps på det ....)

Kom med förslag och visdom om hur det skall göras

Hej

Antingen lägger du glespanel dirket på golvrelarna och mellan dessa lägger du golvvärmeplåtar. Därefter golvspånskiva och sedan hellimmas och skruvas (tätt) golvgips. Ovanpå detta kommer klinkern.

Detta bygger ju 28+12+12+fogmassa och klinker.

Alternativet är att lägga kortlingar mellan reglarna som du sedan lägger glespanel, golvspån och golvgips på. Detta minskar höjden med 28 mm (om du använder 28 mm glespanel).

Se wirsbos hemsida för mer info
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...oschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_31_se_020423.pdf

Jag ringde Wirsbo och ställde i stort sett samma fråga till dem och jag fick följande råd/svar.

Lägg vår spånskiva med urfrästa spår för golvvärme direkt på golvreglarna (varannan 45x220 resp 45x120 med 30cc) och därefter en golvgips uppepå. Direkt ovanpå golvgipsen kan du sen lägga flytspackel och klinker. Håller utan problem enligt teknikern på Wirsbo.
Låter ju bra eftersom det då inte blir så tjockt heller.

Kommentarer någon??? Någon som tror att det blir för klent?

//Rob

Robster skrev:
Jag ringde Wirsbo och ställde i stort sett samma fråga till dem och jag fick följande råd/svar.

Lägg vår spånskiva med urfrästa spår för golvvärme direkt på golvreglarna (varannan 45x220 resp 45x120 med 30cc) och därefter en golvgips uppepå. Direkt ovanpå golvgipsen kan du sen lägga flytspackel och klinker. Håller utan problem enligt teknikern på Wirsbo.

Kommentarer någon??? Någon som tror att det blir för klent?

//Rob
Näe det kommer hålla.

Den enda nackdelen med dessa spårade skivor är att dom kostar lika mycket som skjortan och slipsen tillsammans.

MathiasS skrev:
Den enda nackdelen med dessa spårade skivor är att dom kostar lika mycket som skjortan och slipsen tillsammans.
Exakt och då blir det ingen present till far. ;D

MathiasS skrev:
Näe det kommer hålla.

Vad ska man göra istället då? Kan man köpa dylika spårade skivor någonannanstans? Kan man göra dem själv och isf i vad, tjkl mm? Får inte vara för krångligt för mig, då jag inte ids lägga ned tiden. I övrigt så är alla goda råd välkomna! ;D

//R

Ett alternativ kan kanske vara att lägga glespanel, kanske som beskrivits längre upp i tråden.

Ett annat alternativ kan ju vara att gjuta en betongkaka direkt på bjälklaget (fast det bär kanske emot lite...)

Att göra det själv går ju, men det är inte så roligt att fräsa spår (Du använder vanligt golvspån) - räkna med 4meter per kvm om du använder 20mm rör. Tänk bort detta alternativ.

Är inte ytan så stor så kanske spårad spån ändå är det som är smidigast - din egen tid har ju också ett pris (har jag hört).

Ett annat sätt är att göra som vi gjorde

d0628golvvgipssov.jpg

Sen spacklar man hela golvet med betongspackel.
Direkt på det kan man lägga klinkers.

Mycket billigare lösning.

Sweli skrev:
Ett annat sätt är att göra som vi gjorde

[bild]​

Sen spacklar man hela golvet med betongspackel.
Direkt på det kan man lägga klinkers.

Mycket billigare lösning.
Räknade ni på priskillnaden mellan att lägga dubbelgolvgips och att flytspackla?

Robster skrev:
JLägg vår spånskiva med urfrästa spår för golvvärme direkt på golvreglarna (varannan 45x220 resp 45x120 med 30cc) och därefter en golvgips uppepå. Direkt ovanpå golvgipsen kan du sen lägga flytspackel och klinker. Håller utan problem enligt teknikern på Wirsbo.
Humm låter ju bra..

Då borde jag kunna göra som jag tänkt
- spika 30cc kortlingar mellan bjälkarna
- lägga 22mm golvspånskiva
- fräser spår för golvvärme i spånskivan
- lägga golvvärmeplåtar och slang
- lägga ett lager 13 mm golvgips
- flytspackla och klinkra.

Men hur funkar det att hellimma gipsskiva mot spånskiva med golvärmeplåtar på, eller räcker det att skruva gipsskivan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.