lorens skrev:
Tack för tipset, väl värt att titta på, känns lyxigt med 178cm längd... Men nu ska vi väl inte kidnappa Dannes eminenta projekttråd med badkarsdiskussioner? ;)
Helt sant. Rättning i ledet & ordet åter till Danne :)
 
Det är lugnt. Prata på ni :)
Det har varit slutbesiktning här. Det blev en hel del "fel". Det är kanske normalt, men jag kommer bara ihåg slutbesiktningen från husbygget då det inte blev ett enda fel. Detta är ju en mindre entreprenad, men det kanske har med tidspress att göra vad vet jag. Det mesta är dock fel av mindre karaktär som ska åtgärdas på några dagar.

Toaletten är nu uppe och även lite krokar.
 
  • IMAG0396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Stiligt Danne!!
 
Vid din husbesiktning hade man haft en förbesiktning innan slutbesiktningen därav hade du noll fel. Detta är vanligt vid småhus entreprenader.
 
Matti_75 skrev:
Vid din husbesiktning hade man haft en förbesiktning innan slutbesiktningen därav hade du noll fel. Detta är vanligt vid småhus entreprenader.
Ja, så kan det mycket väl vara.
Repor i golv och liknande som blivit anmärkning på. Vad är brukligt att sådant åtgärdas? Att riva upp parketten känns kanske inte riktigt motiverat.
På ett annat ställe tyckte besiktningsmannen att det blev en vattensamling, som dock försvann relativt fort. Entreprenören menade att det är svårt att lägga mosaik på ett golv med två fall. Här var de rätt oense, men det verkar mer vara en kosmetisk grej än att det är en fara för någonting. Fast det enda sättet att åtgärda sånt är ju att riva upp mosaiken och göra om golvet. Hur bör man agera här tycker ni? Stället där det hamnade lite vatten var vid fotändan av handfatet och det var efter att besiktningsmannen stått och spolat en längre tid. Något som vi inte kommer göra direkt.
 
Repor i parkett brukar man använda vax och fylla igen och sedan lacka över vaxet. Om det inte är stora skador då måste man byta. Fallet i badrummet kan vara svårt att åtgärda.
 
Jag testade för skojs skull att spola ut massor av vatten på golvet på nedervåningen. Där samlas det betydligt mer vatten som inte rinner undan i bortre ändan av badrummet. Där nere har vi inte haft några duschväggar och det har skvätts en hel del vatten men aldrig haft några problem med vattenansamlingar där för det. Där nere har det gjorts besiktningar, massor med egenkontrollpapper där lutningen etc står angivet. Så jag tvivlar på att det ens kommer att komma några stora mängder vatten i badrummet där uppe så att detta blir ett problem.
Det jag var ute efter var mer hur man löser det praktiskt. Strunta i det, kräva åtgärd, prisavdrag etc?
 
Du kan alltid försöka få till ett prisavdrag eftersom det står i besiktnings protokollet så måste dom åtgärda det på något sätt.
 
Mikael_L
Det är nämligen så att ifall ni någon gång ska sälja huset så kanske köparen vill göra prisavdrag på huset när dom upptäcker bakfallet.

Jag kan verkligen inte fatta att det ska vara så j**** svårt för hantverkare att få till ett korrekt fall och att kontrollera fallet innan dom går vidare med tätskikt och plattsättning.
Det är ju otroligt basic och grundläggande ...
Egentligen borde aldrig någon kund godkänna felaktigt fall, någonsin.
Utan bara att riva ut allt och göra om och rätt.
Då skulle halvseriösa firmor mycket snabbt lära sig och helt oseriösa försvinna av den ekonomiska smällen efter några omgjorda badrum.
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
Thomas59
Mikael_L skrev:
Det är nämligen så att ifall ni någon gång ska sälja huset så kanske köparen vill göra prisavdrag på huset när dom upptäcker bakfallet.

Jag kan verkligen inte fatta att det ska vara så j**** svårt för hantverkare att få till ett korrekt fall och att kontrollera fallet innan dom går vidare med tätskikt och plattsättning.
Det är ju otroligt basic och grundläggande ...
Egentligen borde aldrig någon kund godkänna felaktigt fall, någonsin.
Utan bara att riva ut allt och göra om och rätt.
Då skulle halvseriösa firmor mycket snabbt lära sig och helt oseriösa försvinna av den ekonomiska smällen efter några omgjorda badrum.
Instämmer. Obegripligt att dom aldrig lär sig.

Mikael_L's kommentar angånde potentiellt prisavdrag vid en framtida försäljning är högst relevant.

Att kräva att golvet görs om eller avdrag motsvarande kostnaden för att göra om golvet är högst rimligt.

Att det skull vara så svårt att få till korrekt fall är bara snack. Fallet ska kontrolleras och dokumenteras INNAN ytskiktet läggs på och bedöms utifrån fallet på TÄTSKIKTET.

Att fallet skulle vara svårare att få till med mosaik är således inte sant och visar bara att hantverkarna är A - okunniga eller B - ljuger för att slippa göra om jobbet.

PS, det får inte vara bakfall på ytskiktet heller DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Jag tror detta är för att vi svenskar är så oerhört konflikträdda i naturen tyvärr! :/ Hantverkarna vet att vi kommer säga "Men oj, måste du göra om allt, nej men inte ska du behöva det, jag kan leva med detta! Så farligt är det inte!" :/
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Svensk eller inte, det är förbannat jobbigt att det blir såhär och jag tror det är få som uppskattar konflikter. Sånt här brukar sällan bli helt smärtfritt. Det har redan varit takkupan som det blev strul med och det är svårt att som ensam kund stå mot ett helt hantverkarlag. De som dessutom ska ha mycket mer kunskaper än jag som kund. Vissa som är väldigt duktiga på att prata och vara övertygande också. Det är svårt att handskas med problem som dessa.
Samtidigt är det påfrestande att ha hantverkare här, det har redan gått snart två veckor mer än avtalat och med barn är vardagen besvärlig nog. Börjar längta efter en vardag utan att ligga och fundera på hantverkar-issues.

Fast jag håller ändå med er :)
 
Thomas59
Danne12345 skrev:
Svensk eller inte, det är förbannat jobbigt att det blir såhär och jag tror det är få som uppskattar konflikter. Sånt här brukar sällan bli helt smärtfritt. Det har redan varit takkupan som det blev strul med och det är svårt att som ensam kund stå mot ett helt hantverkarlag. De som dessutom ska ha mycket mer kunskaper än jag som kund. Vissa som är väldigt duktiga på att prata och vara övertygande också. Det är svårt att handskas med problem som dessa.
Samtidigt är det påfrestande att ha hantverkare här, det har redan gått snart två veckor mer än avtalat och med barn är vardagen besvärlig nog. Börjar längta efter en vardag utan att ligga och fundera på hantverkar-issues.

Fast jag håller ändå med er :)
Så är det och det vet hantverkarna också. Dom vet att det är jobbigt för dig och med en kaxig och överlägsen attityd slipper dom troligen båda backjobb och kompensation. Dom har troligen misslyckats vid ett flertal tillfällen och vet att det funkar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag förstår dillemat.

Men i vilket fall tycker jag inte firman ska helt komma undan. En någorlunda rejäl kompensation är minst på sin plats.
Ni kan ju också resonera som så att ifall ni bor där i typ 10år innan ni säljer har väl ungefär halva ekonomiska livslängden passerat för badrummet. Så den ev prisreducering som en köpare kräver ska ju därför vara ganska långt från vad ett helt badrum kostar. Samtidigt har ni också begagnat det under dessa år och fått ut användbart värde. Ja så länge som felet är ganska lätt att leva med går det ju att resonera såhär.

Men visst, ett annat resonemang är ju att rätt ska vara rätt. Och ville man få något fel och leva med det kunde ni lika gärna gjort det själva.
Enligt det resonemanget är det "gör om, gör rätt" som gäller.

Men det som gör mig så inihe**te förb**** är att det är ju så uruselt enkelt att kolla fallet efter fallspacklingen. Och då är detta typ inget problem alls att fixa till.
Istället kör idioterna på och hoppas att det inte ska vara fel och/eller att kunden inte ska märka något eller inte idas protestera.




Egentligen skulle man aldrig släppa iväg en entreprenör med några som helst pengar i hand förrän badrummet är precis 100% enligt alla normer och fackmässighet.
Men det är ju otroligt jobbigt att bråka för sin rätt också.

Åsa76 har bråkat ordentligt om totalt tre badrum (tror jag det va), kolla trådarna startade av henne om ni vill.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/93395-att-anlita-en-entreprenor-rad-mm.html
Båda badrummen byggda i hennes regi tog lång tid, firmorna fick göra om flera gånger, stora förseningsviten drogs från beloppen osv.
Firmorna tyckte säkert att hon var pinsamt jobbigt. bara för att hon ville få jobbet korrekt gjort!!!.

Det är lite av skandal att det fortfarande fungerar såhär i vissa delar av hantverkarkåren.
(Ni hantverkare som läser detta behöver inte ta åt er dock, det är inte dig jag skriver om. Eller om du verkligen tar åt dig så är det ev dig jag skriver om. ;))
 
  • Gilla
Anders D och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.