Hej Elffors! Vi vet ju inte hur just dina förutsättningar är.Är vedboden välventilerad ? Eller är den tät? Är den tät
så glöm det där med att torka i en hop i en tät vedbod.Torka hellre i en hop ute under tak åtminstone.Den ved
som du då lyckas få torr travar du in i din vedbod.En vedbod fylld med torr ved är ju bättre än en bankbok.
Ett gammalt talesätt:"Alla sätt är bra utom dom dåliga".
Mitt sätt är inte heller optimalt,men åtminstone torkar veden under plåttak.Men visst tar det lång tid att kapa,klyva
och stapla veden.
så glöm det där med att torka i en hop i en tät vedbod.Torka hellre i en hop ute under tak åtminstone.Den ved
som du då lyckas få torr travar du in i din vedbod.En vedbod fylld med torr ved är ju bättre än en bankbok.
Ett gammalt talesätt:"Alla sätt är bra utom dom dåliga".
Mitt sätt är inte heller optimalt,men åtminstone torkar veden under plåttak.Men visst tar det lång tid att kapa,klyva
och stapla veden.
Hej Elffors.Jag hoppas kunna visa dig en bild på min enkla men välfungerande vedhantering.Många
här på forumet har en mycket bättre hantering och jag hoppas att dom svarar dig och visar bilder.
Men intill dess,så hålltillgodo med min bild.Hoppas att det kan föra framåt en lösning som passar dig.
här på forumet har en mycket bättre hantering och jag hoppas att dom svarar dig och visar bilder.
Men intill dess,så hålltillgodo med min bild.Hoppas att det kan föra framåt en lösning som passar dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Örhnlund! Din vedhantering ser jättefin ut!
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag 1"tums springor mellan brädorna i boden både i väggar o i golv samt 5" tums springa runt taket eftersom takstolarna står på hammarbandet.
Dessutom står boden på pålar 30-40cm ovan mark för bästa luftgenomströmmning under vedbon.
Den är nästan i klass med din hantering där veden travas under ett snedtak utomhus, men inte riktigt.
Anledningen till att den slängdes i en hög innan intravning var att jag var lite orolig för tyngden eftersom jag hade betyligt högre andel lövved i år jämfört med tidigare år.
Mellan travningar hit o dit är jag inte intresserad av. Jag travar in min ved i vanliga fall direkt och den har alltid torkat till hösten hittills. Dubbla årsförbrukningar har jag inte plats för.
@ RCA1959 : Min tyska är inte rostig utan obefintlig, men jag lyckades reda ut att en fast meter är 1.67m3 travat. Men inte vad 1m3 travat är i huller om buller mått. Icke oväsentlig faktor är längden som är halvmetersved. Det borde iaf vara minst 1.5m3
Drömmen vore en egenbyggd vedprocessor med kran som tog 3meters stockar på ca 50cm klämmde ut det 4 halvmetersbitar ner i en transportör som dumpar rätt ner i boden. klart o betarr't!
Kan man dessutom få till det med tändkuledrift kunde den lokala PRO-föreningen sköta driften så kunde jag tillhanda hålla kaffe o mandelkubben
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag 1"tums springor mellan brädorna i boden både i väggar o i golv samt 5" tums springa runt taket eftersom takstolarna står på hammarbandet.
Dessutom står boden på pålar 30-40cm ovan mark för bästa luftgenomströmmning under vedbon.
Den är nästan i klass med din hantering där veden travas under ett snedtak utomhus, men inte riktigt.
Anledningen till att den slängdes i en hög innan intravning var att jag var lite orolig för tyngden eftersom jag hade betyligt högre andel lövved i år jämfört med tidigare år.
Mellan travningar hit o dit är jag inte intresserad av. Jag travar in min ved i vanliga fall direkt och den har alltid torkat till hösten hittills. Dubbla årsförbrukningar har jag inte plats för.
@ RCA1959 : Min tyska är inte rostig utan obefintlig, men jag lyckades reda ut att en fast meter är 1.67m3 travat. Men inte vad 1m3 travat är i huller om buller mått. Icke oväsentlig faktor är längden som är halvmetersved. Det borde iaf vara minst 1.5m3
Drömmen vore en egenbyggd vedprocessor med kran som tog 3meters stockar på ca 50cm klämmde ut det 4 halvmetersbitar ner i en transportör som dumpar rätt ner i boden. klart o betarr't!
Kan man dessutom få till det med tändkuledrift kunde den lokala PRO-föreningen sköta driften så kunde jag tillhanda hålla kaffe o mandelkubben
Ja men då är nog inte ditt upplägg så tokigt som jag trodde från början när du berättade om din vedhop som
möglade.Du har nog fina förutsättningar med din välventilerade vedbod.Många med mig skulle önska oss en
sådan som du har.Beträffande egenbyggd vedprocessor så ger jag mig fan på att du har skisser/ritningar på
en sådan också.
möglade.Du har nog fina förutsättningar med din välventilerade vedbod.Många med mig skulle önska oss en
sådan som du har.Beträffande egenbyggd vedprocessor så ger jag mig fan på att du har skisser/ritningar på
en sådan också.
Jaje men, Men bara löst i huvet.Öhrlund skrev:Ja men då är nog inte ditt upplägg så tokigt som jag trodde från början när du berättade om din vedhop som
en sådan också.
Problemet med processorn är inte att bygga den eftersom jag jobbar med att konstruera o tillverka saker i metall med full maskinpark.
utan att finansiera den, projektet lätt lägger iväg i pris om man bygger kompromisslöst.
Det är Svårt att försvara en hembyggd processor ör 50k när man redan lagt 100k+ på en vedanläggning. Snart kunde man ju kört direkt-el i 30år.
Så nu skulle man behöva snubbla över en kranarm från en större traktorkärra, svärdmotor från ett skördaraggregat med tillhörande ventilpaket samt en rejäl hydralpump. Hydralkolvar från helvetet fick jag som blivit över som testobjekt från en kund samt ett gäng lågväxlade 3-fasmotorer.
Ja jag förstår problemet.Man har en privatekonomi och så har man en massa ideer som kostar att utveckla.
Det är såna som du och likasinnade som driver Sverige framåt.Nya ideer,vardagsrationaliseringar mm,produkt-
utveckling kanske man kan kalla det.Swedish Quality var ett begrepp.Inom hur många områden som helst stod
svensk kvalitet för något i utlandet som skapade exportinkomster.Från min hemtrakt hade vi Alvar Lindmark som
konstruerade ALIMAK-hissen,Bröderna Lundberg som skapade den så kallade baklastaren BM 218 m . fl.Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst,men jag hoppas att vi får stifta bekantskap med "Elfforsaren",vedprocessorn,
made in Sweden och inte en massa Kinaskit.Själv köpte jag en Faxe 700,svensktillverkad,mycket nöjd med den,
grannarna tror inte sina ögon när den utan att protestera gör sitt jobb.
Det är såna som du och likasinnade som driver Sverige framåt.Nya ideer,vardagsrationaliseringar mm,produkt-
utveckling kanske man kan kalla det.Swedish Quality var ett begrepp.Inom hur många områden som helst stod
svensk kvalitet för något i utlandet som skapade exportinkomster.Från min hemtrakt hade vi Alvar Lindmark som
konstruerade ALIMAK-hissen,Bröderna Lundberg som skapade den så kallade baklastaren BM 218 m . fl.Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst,men jag hoppas att vi får stifta bekantskap med "Elfforsaren",vedprocessorn,
made in Sweden och inte en massa Kinaskit.Själv köpte jag en Faxe 700,svensktillverkad,mycket nöjd med den,
grannarna tror inte sina ögon när den utan att protestera gör sitt jobb.
Apropå vedhantering så kolla denna tråd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9573&start=all
Favoriten är han som har en liten järnväg mellan vedboden och huset
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9573&start=all
Favoriten är han som har en liten järnväg mellan vedboden och huset
Den var inte dålig den! Ungefär så jag hade tänkt mig, tänk att det finns forum för alla böjelser. he heKloge skrev:
@örhnlund. Ta det lungt med lovhyllningarna. jag har hittills på detta forum endast presterat en ganska medelmåttig pannanläggning. Efter stordåd tar jag gärna en hyllning eller 2!
Liknande trådar
-
Ugn, häll och micro ger upp samtidigt!
Vitvaror -
Vilka lager när man gör uppfart?
Trädgård allmänt -
Hur bygger jag ett uterum som är öppet upp i nock med sadeltak och sedan bygger på ett burspråk som oxå ska vara öppet upp i nock på långsidan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Snygga till hörnet som samtidigt ligger högre upp?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Hur lägger jag om min gamla grusuppfart?
Grund & Markarbeten