Hej, är snart färdig med vår lilla toalett. Det rör sig inte om något våtrum utan bara wc-stol och handfat.
Toaletten är ca 170x95 och dörren in är på mitten av långsidan (wc till vänster och handfat till höger).

Planen är att på höger sida om dörren då man kommer in ha lampknappen. Bredvid (ovan eller under) tänkte vi sätta ett 2v vägguttag för tillfälligt bruk av hårtork etc.
Är detta helt åt skogen?
Vart placerar man uttaget i förhållande till knappen för att det ska bli smidigast/mest praktiskt?
Vår tanke var att ha det likt följande:
ctZeb.jpg

Förslag, tips, annat? Läser gärna vad ni har att säga.

Behöver du två uttag? Annars blir det snyggast att du sätter enkeluttag och strömbrytare i samma ram.
Typ som till vänster i bilden:
Gira_Standard_55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ahh, sån ska vi nog sätta istället.
Är det en eller två dosor bakom en sådan installation? cc mellan hålen?

Edit: Var lite snabb med mitt svar
Anledningen att frågan dyker upp är att vi ska ta hål i gipsen nu innan och förbereda för elektrikern som gör själva installationen. Därav frågan om det ska vara ett eller två hål/dosor bakom och hur man sätter dosorna i förhållande till varandra (cc)

Två dosor, cc 71 eller en dubbeldosa.

Tusen tack för kvicka svar.
Ska hem och göra hål nu... gipsen och spånet går fort... sedan ska det bli hål i kaklet också vilket jag misstänker går lite segare :) tack att Sandvik Coromant finns ;)

Dubbeldosa: Dubbeldosa.jpg

Med dubbeldosan är det enklare att följa kanten med kaklet. Skulle du få till för stor glipa vare sig du kör med två enkla dosor eller dubbeldosa så finns ramarna till apparaterna i bredare utformning också. Tänk även på att om du kör med två dosor så måste du ha stöd för apparaterna i den lilla kilen som blir mellan dosorna i kanten, detta kan vara nog så trixigt när kaklet ska sättas men det finns ju alltid lösningar.

Det lutar åt dubbeldosan. Hade totalt missat den lösningen. Känns som att det kommer bli smidigast, enklast och snyggast lösning.

Vanligt i badrum att de sätter ett enkeluttag vid brösthöjd höger el vänster om spegeln på väggen. Så har det sett ut i de flesta nya badrum jag varit i. Uttaget i armaturen brukar gå på samma spänning som lampan vilket betyder att du alltid måste ha lampan tänd för att kunna nyttja uttaget. Antingen drar man separat fas till uttaget eller sätter man ett separat uttag på väggen.

Man kan aldrig få för mycket uttag...

/Steve

steve5432 skrev:
Uttaget i armaturen brukar gå på samma spänning som lampan vilket betyder att du alltid måste ha lampan tänd för att kunna nyttja uttaget. Antingen drar man separat fas till uttaget eller sätter man ett separat uttag på väggen.
Det är ju en värdelös lösning att ha uttaget kopplat till lampans strömbrytare, allra helst när man ha dimmer. Lösningen med separat fas tycker jag är rätt självklar, och väldigt enkel.

Det löjliga är att om man drar separat fast fast armaturen inte är avsedd för detta så tar man över CE-ansvaret från tillverkaren...

• Gilla
Ramsgard
  • Laddar…
9 av 10 badrumsskåp med armatur + uttag som jag monterat de senaste 10 åren har haft plint för fast fas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.