23 180 läst · 7 svar
23k läst
7 svar
Kapa marmor
Jag har fått tag i en gammal bänkskiva till ett kök.
Dessvärre har den helt fel format för det tilltänkta användningsområdet, ett soffbord.
Jag testade idag helt sonika Festool TS55 sågen med originalklingan och det gick väldigt fint att kapa skivan med den. Väldigt lite damm som kom ut också.
Kan alltså rekommenderas
Dessvärre har den helt fel format för det tilltänkta användningsområdet, ett soffbord.
Jag testade idag helt sonika Festool TS55 sågen med originalklingan och det gick väldigt fint att kapa skivan med den. Väldigt lite damm som kom ut också.
Kan alltså rekommenderas
Jag kapade alltså tre hela snitt med en klinga och samtliga med ett drag. Klingan var rätt slö från början så jag offrade den på detta projekt. Jag körde full hastighet med väldigt lite tryck framåt.
inga som helst problem med själva sågen än så länge avseende damm etc i lager.
inga som helst problem med själva sågen än så länge avseende damm etc i lager.
Det är inte ovanligt att bearbeta marmor med vinkelslip, t ex vid skulptering. Vi har en "marmorvinkelslip" i familjen. Dammet har bildat en fast pasta som satt sig överallt i skrymslen på och i maskinen. Jag har inte sett något fritt damm i maskinen. Den blir inte onormalt varm. Jag hade ändå inte valt att använda en bättre sänksåg till sådan bearbetning. Inte för klingans skull, utan för dammets.
Mvh, Erik E
Mvh, Erik E
Liknande trådar
-
Kapa monterad 20mm marmorskiva. Kvalitetsskillnad i kapskiva?
Kök -
Kapa i marmor (eller vad detta nu är för sten)
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapa ett tvättställ av mineralkomposit/gjutmarmor
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapa 30mm marmorskiva
Kök -
Att skapa olika känsla med olika mönsterriktning på marmor
Arkiverade bloggar