Jag vet att det ska skydda mot att väta kommer åt polen och därmed att galvanisk korrision uppstår, men är det elektriskt ledande eller elektriskt isolerande? Jag har googlat en hel del utan att hitta ett vettigt svar. Kanske någon här som vet?

Jag försöker sparka liv i en gårdstraktor där jag tycker mig ha lite dålig kontakt på jordflätan bla. Helst vill jag stålborsta kontaktpunkten ren, smörja med ett ledande fett, för att sedan gärna toppa det hela med ett skyddsskikt med isolerande fett. Men vad är vad av polfett, kopparpasta, aluminiumpasta osv?
 
Det är aldrig tal om ledande fett i detta sammanhang, tvärtemot brukar det kallas syrafritt osv, dvs ett extra rent fett. Principen är att göra lufttätt för att undvika korrosion och givetvis även hålla fukt och väta ute. Elektriska förbandet får man genom tillräcklig mekanisk spänning och rena ytor med bra anliggning.
 
Jag har alltid trott som du, men har på senare tid läst flertalet montageinstruktioner för fordonsbatterier och de anger nästan alltid att man ska smörja polerna med polfett innan man trär på batterikabelskon. Det innebär ju att man oundvikligen får fettet mellan metallytorna. Om fettet hade haft en kraftigt isolerande effekt hade det ju varit direkt kontraproduktivt. Förvisso drar man ju samman kabelskorna hårt och pressar metallen mot varandra, men ändå?
 
Det är just så det funkar, fettet trängs undan och hindrar inte elförbindningen, däremot fylls och förseglas alla mikroskopiska utrymmen som ändå inte tillfört något i elektrisk mening. Detta är tex särskilt viktigt vid anslutning av aluminiumledare inom elkraft pga att man där lätt får ett kraftigt dåligt ledande oxidskikt på metallen.
 
Tack för ett bra svar GK100!
 
  • Gilla
ClaudioA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.