Jag har tidigare vänt mig till er för tips då jag är en total nybörjare. Alltid har jag fått bra och kreativa förslag på mina problem och det har lett till att resultatet har blivit bra i slutändan. Jag provar igen, den här gången är det min altan som behöver min hjälp och jag har lite frågetecken att reda ut.

Altanens golv är oljat förra året och regelbundet åren innan. På framsidan är altangolvet av ett mörkare slag, mörkbrunt i färgen, antar att man inte bara oljat här utan använt något speciellt. Vad kan det vara och kan man bara köra träolja ovanpå? Måste man olja varje år? Om ja, vilken olja är bäst?

Altanens räcken är vitmålade men färgen har börjat släppa rätt rejält och behöver en ommålning. Hur går jag tillväga? Är bara slipa lätt med sandpapper och måla som gäller? Vilken färg rekomenderar ni? Biten där färgen har släppt är ofta utsatt för vind, regn och snö.

Oj! Vad tacksam jag vore för hjälp med detta!

Redigerat:
Det regnar rätt rejält ikväll. Hade tänkt börja måla altanräcke och lite staket snart. Hur länge måste jag vänta innan man kan börja? Räcker det att träytan är torr eller ska det vara snustorrt rakt igenom så man inte målar in fukt?

Svårt att säga hur fort det torkar då det beror på hur utsatt virket har varit för väta. Vill du vara på den säkra sidan kollar du fuktkvoten med en fuktkvotmätare. Fuktkvoten bör ej överstiga 16 %.

Ok, ser ut att bli regn i morgon, inte värt jag målar i dag då antar jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.