Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sotaren var här i dag 2 st bilder hur röret ser ut så exakt lika ut i går när ja var och tog av skorstenshuven men det var dammsuget i rökröret och i kanalerna i pannan men inte pipan
Jag fick min skorsten sotad för första gången i mitt "nya" hus för några månader sedan. Det jag anmärkte på var hur lite tid sotaren la på att sota själva skorstenen. Sen stod han en bra stund och dammsög pannan. Känns som att de borde lägga mer krut på att göra rent i skorstenen ordentligt och mindre på att dammsuga pannan. Rengöra pannan gör man ändå själv så det känns lite onödigt att de ska vara där nere och hålla på.
På vårt förra ställe hade vi en Cronspis (ny kakelugn) den godkändes och var anmäld som primär värmekälla man fick bidrag för sådan vid den tiden, efter 3 år ringde jag och undrade varför dom inte kom och sotade, sotaren kom direkt sedan tog det 10 månader så var de där igen, jag undrade varför? svaret blev, det var så mycket sot sist så vi måste göra detta två gånger per år.
Nja, jag vill minnas att föreskrivet sotningsintervall på en vedeldad primär värmekälla är 2 ggr/år.cecar33 skrev:På vårt förra ställe hade vi en Cronspis (ny kakelugn) den godkändes och var anmäld som primär värmekälla man fick bidrag för sådan vid den tiden, efter 3 år ringde jag och undrade varför dom inte kom och sotade, sotaren kom direkt sedan tog det 10 månader så var de där igen, jag undrade varför? svaret blev, det var så mycket sot sist så vi måste göra detta två gånger per år.
Jag förmodar att spisen godkändes av sotaren vid installationen, så dom hade väl glömt att föra in den i registret helt enkelt.
Liknande trådar
-
Tips på duktig arkitekt för gammalt hus i Stockholmsområdet
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Någon som är duktig på fukt och mögel
Miljö & Hälsa -
Nyinflyttad och fått "skum" faktura från sotare
Värme allmänt -
Skorstenen nedslag av sotaren
Bastu -
Montera glidskydd för sotare på tak eller fasad?
Tak & Vind