Hej!

Har fått mitt hus stomrest och har noterat att ena takstolen har ett helt annat avstånd än de övriga (se bifogad bild), hur pass allvarligt är detta, något att bry sig om? Man kan även se på samma bild att takpappen lossnat lite vid kanten, finns risk att träet under sväller när det kommer regn?

stomrest2.JPG

Den "extra" takstolen är väl för att det blev för stort avstånd den sista biten.

Ok låter logiskt. Var rädd för att de klantat sig med för långt cc på de övriga till vänster.

Pappen då? Bör jag fixa till den? Alla verkar ha gått på semester nämligen.

Då kan man ju undra hur konstruktörerna under Eksjöhus designat detta om måtten i övrigt är rätt...
Känns ju som det felar måttmässigt någon annanstans?

jonitz skrev:
Ok låter logiskt. Var rädd för att de klantat sig med för långt cc på de övriga till vänster.

Pappen då? Bör jag fixa till den? Alla verkar ha gått på semester nämligen.
Pappen fixar du enkelt, och det bör du göra ASAP

Mikael_L
cust3000 skrev:
Då kan man ju undra hur konstruktörerna under Eksjöhus designat detta om måtten i övrigt är rätt...
Känns ju som det felar måttmässigt någon annanstans?
Nä varför det?
Man ritar väl ett hus utefter behov och ev byggrätt m.m och sen blir det en längd på huset utifrån det.
Och ställer man ut takstolarna med cc1200, och ev differens av mått jämnt delbart med 1200 tar man helt enkelt på sista takstolen. Den sista stolen står med ett cc mellan 45 och 1200 helt enkelt, bara så den kommer vid gaveln.

• Gilla
Fredde O
  • Laddar…
Ja, pratade precis med farsan och fick samma svar.

Mikael_L skrev:
Nä varför det?
Man ritar väl ett hus utefter behov och ev byggrätt m.m och sen blir det en längd på huset utifrån det.
Och ställer man ut takstolarna med cc1200, och ev differens av mått jämnt delbart med 1200 tar man helt enkelt på sista takstolen. Den sista stolen står med ett cc mellan 45 och 1200 helt enkelt, bara så den kommer vid gaveln.
Ok, så är det säkert!

Mikael_L
Jag kan ju också säga att vi ritade huset helt själv, och jag maxade ut utbytet av takstolarna genom att ha exakt 9 st cc1200 takstolsfack. Och yttersta takstolarna på insidan av gavelväggarna.

Skulle jag ritat om huset idag skulle jag ha kortat det 5-10 cm, och alltså fått ett takstolsfack aningens smalare. Det är faktiskt bra att ha ett ställe där man kan sno lite avstånd ifrån, så inte allt material får tendensen att bara nästan räcka till.
Som exempel, glespanelen, 2x5.40 räckte nästan till, det nådde bara halvvägs in på yttersta takstolarna. Jag spikade det så ändå, skråspikade snett in.
Exempel, golvspånet på ÖV, fick exakt samma problem som med glesen.

Mikael_L skrev:
Jag kan ju också säga att vi ritade huset helt själv, och jag maxade ut utbytet av takstolarna genom att ha exakt 9 st cc1200 takstolsfack. Och yttersta takstolarna på insidan av gavelväggarna.

Skulle jag ritat om huset idag skulle jag ha kortat det 5-10 cm, och alltså fått ett takstolsfack aningens smalare. Det är faktiskt bra att ha ett ställe där man kan sno lite avstånd ifrån, så inte allt material får tendensen att bara nästan räcka till.
Som exempel, glespanelen, 2x5.40 räckte nästan till, det nådde bara halvvägs in på yttersta takstolarna. Jag spikade det så ändå, skråspikade snett in.
Exempel, golvspånet på ÖV, fick exakt samma problem som med glesen.
Det är därför det finns fingerskarvad gles och golvspånet som får skarvas utan regel i skarven.;)

Mikael_L
Jodå, det finns lösningar för allt. Och mitt golvspån är tillåtet att skarva utanför regel.(*)

Men det hade inte heller varit speciellt dåligt att kortat huset 5cm heller. :)

(*)Lite kryptiskt anges det i anvisningarna att det inte behöver vara stöd under skarvar "bortsett från ställen där det kan uppstå särskilt stora belastningar." Hur man nu ska tolka det? :)

Får man ställa en plattTV men inte tjockTV där.
Eller är det där mycket trafik passerar
eller är det konstruktiva laster, från vind, fukt osv ..

jaja ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.