Daniel78 - det finns mycket att plocka av i ditt hus till denna tråd... Panelen som håller upp takstolen är inte heller att leka med!
 
Pepparkaka skrev:
Daniel78 - det finns mycket att plocka av i ditt hus till denna tråd... Panelen som håller upp takstolen är inte heller att leka med!
Så har det varit överallt.. det är också väggskivorna som hållit stolparna uppe.. eftersom stolparna varit ruttna nedersta decimetern..
 
Denna finns redan i tråden värsta elkopplingen, men den kanske klassar in som raggarlösning också :)
05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jädrar, tidigare ägare borde faktiskt få någon sorts pris som "The King of raggarlösningar"!

Å andra sidan kanske det är bättre att premiera positiva raggarlösningar, tex att samla upp fallfrukt med snöslungan.
 
Glassburkslösningen har jag sett på flera ställen. Känns som att det är en standard box.... ;)

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Lite OT raggarlösning. Men man kan invända är att den är för snygg för en raggarlösning.
Hade bilen inne för montering av solfilm. Ett av de mindre sidofönstrena i dörren sprack, firma tog givetvis på sig fullt ansvar men de får ingen ny ruta förrän nästa vecka.
Får säga att deras "raggarlösning" för att jag skulle slippa vara utan bilen i helgen är bland det snyggaste jag sett.
ImageUploadedByTapatalk1339267252.384218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
greebfighter skrev:
har lagat jeans med silvertejp, funkar väldigt bra så länge man inte tvättar dem
Regnkläder och bävernylonoveraller kan lagas med silvertejp och håller iallafall 3-4 tvättar innan man måste byta tejpen. Och barnen tycker att det är coolt att få "reflexer" på kläderna.
 
Den här båtshaken kan beskådas på färjan över blidösundet. IMG_8407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Daniel78:s hus – eller hela fastigheten – står i en hel klass för sig... arma, arma människa som måste ta över eländet säger jag bara. Som raggarlösningar likaså – i kategorin "sämsta raggarlösningar" i motsats till de bästa som vi hoppas på i den här tråden...
Egentligen borde vi gå ihop och hjälpa Daniel78 med en arbetshelg eller så, så många gånger som vi skrattat och gråtit åt hans arkeologiska upptäckter och suckande kunnat pusta ut med tanken att det finns åtminstone NÅGON som har det värre...
 
En raggarlösning som kanske inte är direkt den bästa:
Någon tidigare ägare hade "rostlagat" torpedväggen/friskluftsintaget på min Suburban med blyplåt och tätsilicon.........
Men nu har jag bytt ut ca 2 m2 plåt på karossen, så snart är det ordning på den igen. :)

Vad gör man inte för att slippa åka ny bil. :D
 
Helt underbar lösning på temat "lite regn ska inte få stoppa grillfesten!"
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341145545.046300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Kanske inte byggrelaterat men garanterat raggarlösningar.

Volvo Amazon kombi 1965, skrotfärdig sommarbil inköpt av mig och min polare för 600 kr. Enda positiva: Besiktigad och skattad till sista aug den sommaren.

- Upprostade framskärmar lagade med bakrutedekaler från videobutiken, sen nödtorftig spraymålade med en hyfsat passande färg. Vet inte riktigt varför vi lagade skärmarna men det kändes viktigt DÅ.
- Avgassystemet ramlade av en vacker sommardag. Kvar fanns endast delen bak till cirka mitt under förarplatsen. Löstes genom att botanisera i avfallskontainern vid närmaste GDS-hall. Ett likaledes avrostat avgassystem, komplett med grenrör som vi inte orkade ta bort, från ett okänt bilmärke vändes bak-och-fram och skarvades ihop med en likledes upphittad rörstump. Enda upphängningen baktill var en snörstump runt dragkroken.Problemet med att grenröret på det "upphittade" avgassystemet nu stack upp bakåt, i höjd med bakrutan löstes genom att helt enkelt vinkla grenröret åt sidan. Inte snyggt men vi slapp såga i alla fall. Problemet med att öppna kombiluckan bak (grenröret var ju i vägen)löstes genom att lossa snörstumpen från dragkroken och trycka ner grenröret med foten.
- Avsaknad av bakelit på delar av ratten löstes genom att bygga upp de saknade rattdelarna med cykelinnerslang och eltejp
- Stor spricka i instrumentbrädan lagades med resterna av dekalerna från skärmlagningen
- Pajjad generator ersattes med en generator från en okänd bil. Generatorfästena passad inte alls men mängder av brickor och spikplåtar med för ändamålet nyborrade hål löste problemet på ett elegant sätt.
- Nedhängande innertak fixades med silvertejp
- Avsaknad av fungerande tändningslås löstes med en fjädrande väggkontakt fasttejpad med silvertejp under instrumentbrädan
- Ljudanläggningen pimpades med pojkrumshögtalarna stånde i skuffen. Långa sladdar säkrade sen musiken vid mängder av grillfester den sommaren. En hög med beggade bilbatterier från skroten säkrade strömmen.
- Kassa bromsar fixades inte alls. Med lite planering, idogt pumpande på bromspedalen och back-up från handbromsen säkrades bromsrörmågan
- Ett förmodat jordfel som gjorde att all el i bilen försvann vid tvära vänstersvägar fixades inte heller. Löstes genom att alltid ta vänstersvängar i hög fart
- En kopiös oljeförbrukning löstes genom att tigga begagnad olja/spillolja av okänt ursprung på den lokala GDS-macken. På 10 liter förbrukad bensin gick det väl ca 1 liter olja. Nåt stod väl inte helt rätt till i motorn får man förmoda.
- Sätena som till stora delar saknade tyg, och stoppning fixades med några baden-baden solstolssittdynor från tippen och stora mängder silvrtejp. Såg riktigt elegant ut och det blommiga tyget piggad upp den annars ganska färglösa inredningen
Vid sommarens slut såldes bilen, i befintligt skick med "runt hörnetgaranti", till en förväntansfull nybliven körkortsägare och hans förmodat bilokunniga pappa för fyndpriset 2000 kr.

Till vårt försvar, för den som tycker att det var ett ockerpris, måste dock sägas att vi fixat den bortrostade reservhjulsbaljan med hönsnät och stålspackel, lagt filtar över de murkna stolarna och sågat bort grenröret som stack upp bakom bilen.

Sommaren efter föll lotten på en WV-bubbla 1964 att tjäna som en sommarbil. Ful-lösningarna på den bilen vet jag inte om jag vågar beskriva. Kan dock som exempel berätta att en vänlig medtrafikant knackade på sidorutan när vi vid ett tillfälle stannat för rött ljus. Han höll upp en bakskärm till en bubbla och undrad om det möjligtvis kunde vara vår? Silvertejpen som höll fast skärmen hade tydligen lossnat när vi bromsade in vid trafikljuset.
 
  • Gilla
Wisentdual och 6 till
  • Laddar…
@Thomas59: Bubblan hade alltså värre fullösningar än Amazonen B-)


Sent from my LT15i using Byggahus
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Jag är framförallt imponerad av detaljrikedomen i ditt minne. För min egen del så har hjärnan förpassat liknande galenskaper långt in i någon slö o avtrubbad hjärncell :)
 
farsan min gjorde en schysst lagning när avgasrörsfästet gick sönder på hans gamla vita opel kadett, han band ett orange spännband runt hela bilen, som om det inte var tillräckligt "snyggt" så var bandet för långt så det såg ut som en rosett på taket =)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.