4 458 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Hur fungerar golvvärme?
Jag hoppas att ni som har lite koll på det här med golvvärme på forumet kan reda ut lite frågetäcken jag har om vattenburen golvvärme. Jag kommer att fylla på tråden med frågor lite nu och då vartefter de dyker upp i byggandet.
Jag håller på att renovera ett gammalt hus med en yta på drygt 100 kvm. Det renoveras i etapper, då vi bor i huset samtidigt. Just nu gör vi en tredjedel av huset, vilket är ca 35 kvm. Det blir en krypgrund, med träbjälklag med cc 60 mellan bjälkarna.
Fråga 1: Det blir troligtvis golvspån, som skruvlimmas. Går det bra att köpa ospårad och fräsa ut själv (Krånglig planlösning plus mkt billigare)?
Fråga 2: Vad För slang använder man? 16mm är det normal standard, och som man använder 22 mm spånskivor till? Hur när kommer slangarna varandra?
Fråga 3: 35 kvm, räcker det med en slinga för hela rummet? Eller bör man ha två?
Fråga 4: jag antar att slingan måste vara obruten hela vägen till acktanken? Den ska vara i andra anden av huset, så det är två rum emellan. De bor vi i just nu, och ska göras klart när dessa 35 kvm är klara så vi kan bo dör i stället. Jag tänkte knöla ihop överflödet av slangen i grunden så jag kan göra klart allt, och sen lirka fram den när jag gör nästa rum. Bra idé?
Fråga 5: Något mer som ska in i detta rum, eller sker all styrning osv borta vid acktanken. Jobbigt om man glömmer att få i något i golvet som måste vara där.
Jag håller på att renovera ett gammalt hus med en yta på drygt 100 kvm. Det renoveras i etapper, då vi bor i huset samtidigt. Just nu gör vi en tredjedel av huset, vilket är ca 35 kvm. Det blir en krypgrund, med träbjälklag med cc 60 mellan bjälkarna.
Fråga 1: Det blir troligtvis golvspån, som skruvlimmas. Går det bra att köpa ospårad och fräsa ut själv (Krånglig planlösning plus mkt billigare)?
Fråga 2: Vad För slang använder man? 16mm är det normal standard, och som man använder 22 mm spånskivor till? Hur när kommer slangarna varandra?
Fråga 3: 35 kvm, räcker det med en slinga för hela rummet? Eller bör man ha två?
Fråga 4: jag antar att slingan måste vara obruten hela vägen till acktanken? Den ska vara i andra anden av huset, så det är två rum emellan. De bor vi i just nu, och ska göras klart när dessa 35 kvm är klara så vi kan bo dör i stället. Jag tänkte knöla ihop överflödet av slangen i grunden så jag kan göra klart allt, och sen lirka fram den när jag gör nästa rum. Bra idé?
Fråga 5: Något mer som ska in i detta rum, eller sker all styrning osv borta vid acktanken. Jobbigt om man glömmer att få i något i golvet som måste vara där.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Här står lite matnyttigt: http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...alkar/LK-Varmefordelningsplat-16-i-glespanel/
Ingen som har lust att ge lite konkreta svar på några av mina frågor?
Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
Jag är ingen expert, men har lagt lite golvärme här hemma.
Jag tror att man kan köpa vanlig skiva och fräsa själv. Jag körde med spårad skiva, men fräste vändspåren själv (hittade en lämplig fräs på hornbach). Finns (fanns?) även att köpa på Törnfors golvärme på nätet.
Tänk på att skivan har i princip noll hållfasthet i spårens riktning, blir bara kvar ett par millimeter material. Så de skall lägga på tvären över golvbjälkarna, och du måste korta så det finns stöd under vändspår och andra ställen med "fel" spårriktning.
Jag körde med 16mm från Roth. Och golvärmeplåtar, plåtarnas bredd styr hur nära spåren skall ligga varandra, kommer inte ihåg måttet nu, men tror att det är 25cm.
Det finns tabeller hos tillverkarna över slinglängder, påverkas av diametern på slangen, och ett par faktorer till om jag minns rätt. Jag tror att du kommer att behöva 2 -3 slingor för den ytan, om du kör med 16mm slang.
Ofta drar man ju en matning fram till en fördelare. Fördelaren innehåller justerventiler för att justera in rätt flöde, och kan förses med ventiler som styrs av en reglercentral från rumstermostater. Troligen bör du ha fördelaren nära rummet så du slipper dra så många ledningar genom huset.
Golvärme har en max temperatur i slingan, kör du med acktank så antar jag att det är varmare, då behöver du en shuntgrupp. Det är en cikrpump som kör runt vattnet i slingan och via en shuntventil byter ut lite av vattnet på "varje varv". Den kan ofta monteras vid fördelaren.
Tänk också på avluftning. Fördelaren förses med avluftningsventiler, men sitter den inte högst så kan fler ventiler behövas.
Jag tror att man kan köpa vanlig skiva och fräsa själv. Jag körde med spårad skiva, men fräste vändspåren själv (hittade en lämplig fräs på hornbach). Finns (fanns?) även att köpa på Törnfors golvärme på nätet.
Tänk på att skivan har i princip noll hållfasthet i spårens riktning, blir bara kvar ett par millimeter material. Så de skall lägga på tvären över golvbjälkarna, och du måste korta så det finns stöd under vändspår och andra ställen med "fel" spårriktning.
Jag körde med 16mm från Roth. Och golvärmeplåtar, plåtarnas bredd styr hur nära spåren skall ligga varandra, kommer inte ihåg måttet nu, men tror att det är 25cm.
Det finns tabeller hos tillverkarna över slinglängder, påverkas av diametern på slangen, och ett par faktorer till om jag minns rätt. Jag tror att du kommer att behöva 2 -3 slingor för den ytan, om du kör med 16mm slang.
Ofta drar man ju en matning fram till en fördelare. Fördelaren innehåller justerventiler för att justera in rätt flöde, och kan förses med ventiler som styrs av en reglercentral från rumstermostater. Troligen bör du ha fördelaren nära rummet så du slipper dra så många ledningar genom huset.
Golvärme har en max temperatur i slingan, kör du med acktank så antar jag att det är varmare, då behöver du en shuntgrupp. Det är en cikrpump som kör runt vattnet i slingan och via en shuntventil byter ut lite av vattnet på "varje varv". Den kan ofta monteras vid fördelaren.
Tänk också på avluftning. Fördelaren förses med avluftningsventiler, men sitter den inte högst så kan fler ventiler behövas.
Visst kan du fräsa ut själv ur vanlig golvspån men det är tidsödande och det går åt en del frässtål. Det finns ett par trådar här på forumet om detta. De som har gjort det brukar säga i efterhand att det inte var värt det, men har du en jobbig planlösning så kanske det ändå är värt omaket.
Du ska använda så grov slang som möjligt men i spårade golvskivor så blir det i praktiken 16 eller 17 mm system. Du har förresten inte funderat på att lägga slangen i gles i stället och ett självbärande golv ovanpå det? En 16 slang kan läggas med c-c ner till 150 mm. Vilket c-c mått du ska ha beror på vilken effekt ditt hus kräver och vilken framledningstemperatur du önskar. Men generellt så är det klokt att lägga så tätt som möjligt.
Max längd på 16 mm slinga är 90 meter och det motsvarar 15-20 kvm så du behöver alltså två slingor i ditt rum på 35 kvm. Med 20 mm slang så kan lägga längre slinga men 35 kvm är ändå på gränsen så det är klokt att dela
Golvvärmeslingan måste principiellt inte vara obruten hela vägen till ackumulatorranken, men dock i golvet. Men det rekommenderas att inte ha skarvar som inte kan inspekteras. Det kanske skulle underlätta om du sätter golvvärmefördelaren i den delen av huset där rummen är och kör ett rör-i-rör till acken?
Styrningen sker vid golvvärmefördelaren och om du ska ha termostater så bör du förbereda att dra med dig tomslang för styrkablage dit. Termostaterna sitter på väggen så du behöver inte ha ner ngt mer i golvet.
Ett tips är att du tar och läser montageinstruktioner/förläggningsbeskrivningar så får du med dig alla moment och risken för att missa något minskar.
Du ska använda så grov slang som möjligt men i spårade golvskivor så blir det i praktiken 16 eller 17 mm system. Du har förresten inte funderat på att lägga slangen i gles i stället och ett självbärande golv ovanpå det? En 16 slang kan läggas med c-c ner till 150 mm. Vilket c-c mått du ska ha beror på vilken effekt ditt hus kräver och vilken framledningstemperatur du önskar. Men generellt så är det klokt att lägga så tätt som möjligt.
Max längd på 16 mm slinga är 90 meter och det motsvarar 15-20 kvm så du behöver alltså två slingor i ditt rum på 35 kvm. Med 20 mm slang så kan lägga längre slinga men 35 kvm är ändå på gränsen så det är klokt att dela
Golvvärmeslingan måste principiellt inte vara obruten hela vägen till ackumulatorranken, men dock i golvet. Men det rekommenderas att inte ha skarvar som inte kan inspekteras. Det kanske skulle underlätta om du sätter golvvärmefördelaren i den delen av huset där rummen är och kör ett rör-i-rör till acken?
Styrningen sker vid golvvärmefördelaren och om du ska ha termostater så bör du förbereda att dra med dig tomslang för styrkablage dit. Termostaterna sitter på väggen så du behöver inte ha ner ngt mer i golvet.
Ett tips är att du tar och läser montageinstruktioner/förläggningsbeskrivningar så får du med dig alla moment och risken för att missa något minskar.
Tack för bra svar. Då är det lite klarare. Har efter att ha läst på lite om golvspån kommit fram till att det kanske inte funkar som jag tänkt. Det är ett gammalt hus, med en grund av stenar som sticker in lite på sina håll. Så isoleringen blir inte fulltjock längst ut. Så därför har jag ingen bärighet längst ut mot vissa väggar, utan tänkte att det skulle ett utstick på golvspånet ta hand om. Sen blir det troligtvis ett massivt självbärande golv så det hade nog inte varit ngt problem. Jag funderar på om jag kan lägga en spånskiva först, för att sen glesa på den som jag lägger i slangen i. Eller ett annat alternativ som blir billigare och som jag tror blir enklare att lägga är 22 mm råspont. Finns det någon nackdel med råspont istället för skivor?
Jag tänkte dra första och kanske andra varvet av slingan runt ytterväggen först för att avhjälpa det, vilket gör att det nog är dumt att ligga på gränsen vad en slinga klarar av. Så det måste bli minst två slingor. Rummet är egentligen två från början, så om jag kör det ena rummet som är på 22 kvm och det andra som är på 13 kvm med 20mm slang bör det väll kunna bli bra?
Det där med en framledningsslang låter intressant. Då skulle jag ha två stycken slangar från acktanken till rummet som ligger i rör, vilket gör att jag kan ha högre temp i de slangarna, som jag sedan fördelar i rummet sen till de två slingorna jag har i rummet, via någon ventil som sitter i någon låda eller dylikt då antar jag som sitter ovan golvet. Eller kan man bygga den lådan under golvet i krypgrunden, blir bökigare att komma åt men slipper ha det i rummet. Sen styrningen sker sen vi acktanken innan framledningsslangarna eller sker det vid ventilen man har i rummet. Tänkte att man vill kanske ha två olika temp i slangarna. Termostaten i rummet reglerar den sen ventilen i rummet eller styr den frammatningsslangen vid acktanken?
Jag tänkte dra första och kanske andra varvet av slingan runt ytterväggen först för att avhjälpa det, vilket gör att det nog är dumt att ligga på gränsen vad en slinga klarar av. Så det måste bli minst två slingor. Rummet är egentligen två från början, så om jag kör det ena rummet som är på 22 kvm och det andra som är på 13 kvm med 20mm slang bör det väll kunna bli bra?
Det där med en framledningsslang låter intressant. Då skulle jag ha två stycken slangar från acktanken till rummet som ligger i rör, vilket gör att jag kan ha högre temp i de slangarna, som jag sedan fördelar i rummet sen till de två slingorna jag har i rummet, via någon ventil som sitter i någon låda eller dylikt då antar jag som sitter ovan golvet. Eller kan man bygga den lådan under golvet i krypgrunden, blir bökigare att komma åt men slipper ha det i rummet. Sen styrningen sker sen vi acktanken innan framledningsslangarna eller sker det vid ventilen man har i rummet. Tänkte att man vill kanske ha två olika temp i slangarna. Termostaten i rummet reglerar den sen ventilen i rummet eller styr den frammatningsslangen vid acktanken?
Du gör nog klokt i att tillse att du får bärighet i hela golvet när du ändå håller på nu.
Skippa råspont/golvspån och lägg värmeplåtarna direkt på gles istället och i ditt fall gör du klokt att lägga två varv med inkommande slang utmed yttervägg. Jag är inte helt säker på hur din konstruktion ansluter mot stenväggen men försök arbeta bort köldbryggor annars kommer golvet bli kallt i allafall och du eldar för kråkorna (nåja, mössen i detta fallet)
Du behöver en shuntgrupp till golvvärmen och en golvvärmefördelare. Shuntgruppen reglerar temperaturen till golvslingorna och golvärmefördelaren fördelar mellan slingorna. Flödet i varje slinga justeras sedan och på så sätt uppnås rätt rumstemperatur.
Shuntgruppen kan du sätta antingen vid acktanken eller om det finns något strategiskt bättre ställe närmare rummen. Likaså med fördelaren. Vad man väljer beror på förutsättningarna. Observera att detta skall vara i våtklassat utrymme.
Termostaten påverkar flödet i slingan. I ditt fall med två slingor påverkar samma termostat båda slingorna.
Skippa råspont/golvspån och lägg värmeplåtarna direkt på gles istället och i ditt fall gör du klokt att lägga två varv med inkommande slang utmed yttervägg. Jag är inte helt säker på hur din konstruktion ansluter mot stenväggen men försök arbeta bort köldbryggor annars kommer golvet bli kallt i allafall och du eldar för kråkorna (nåja, mössen i detta fallet)
Du behöver en shuntgrupp till golvvärmen och en golvvärmefördelare. Shuntgruppen reglerar temperaturen till golvslingorna och golvärmefördelaren fördelar mellan slingorna. Flödet i varje slinga justeras sedan och på så sätt uppnås rätt rumstemperatur.
Shuntgruppen kan du sätta antingen vid acktanken eller om det finns något strategiskt bättre ställe närmare rummen. Likaså med fördelaren. Vad man väljer beror på förutsättningarna. Observera att detta skall vara i våtklassat utrymme.
Termostaten påverkar flödet i slingan. I ditt fall med två slingor påverkar samma termostat båda slingorna.
Anledningen att jag tänkte råspont eller golvspån först med gles på sen, är att det kommer bli svårt att lägga gles för ett par yttre slingor då det inte finns så mkt att lägga på där. Sen skulle jag vilja att riktningen på övrig slinga inte liger tvärs golvreglarna utan längst med, så att jag kan skruva det massiva golvet i dem utan att en slang ligger i vägen.
Det kommer inte finnas något bra strategiskt ställe i rummet att sätta varken fördelare eller shuntgrupp i själva rummet, då det ska bli vardagsrum. Vet inte exakt vad som klassas som våtytrymme men blir nog svårt att få till det i rummet. Så shuntgruppen kanske får sitt vid acktanken, sen framledningsslangar, och sen en fördelare i rummet, eller måste den också sitta i våtutrymme? Att ha det neråt istället, dvs i krypgrunden, det är inget alternativ eller? En sådan fördelare är ju inte vansinnigt stor heller, så den kan man ju ha uppe i rummet, med någon liten låda runt.
Framledningsslangen, är det en likadan PEX slang som ligger i golvet sen, bara att man kan ha högre temp i den då den ska förse två slingor. Eller rinner det bara snabbare/högre tryck men i samma temp eller hur funkar det?
Tanken är att detta rummet ska kunna delas av till två, dvs ett på 22 kvm, och ett på 13 kvm någon gång i framtiden, om man nu avlar av sig mer än beräknat.
Vad kan man beräkna för kostnad på detta tro per kvm pris för just slangar och dylikt? Vad blir billigast, 16 mm slang med 3 slingor, eller 20 mm slang med 2 slingor.
Om någon har någon bra monteringsanvisning osv från någon tillverkare som är pedagogisk får de gärna dela med sig av det.
Det kommer inte finnas något bra strategiskt ställe i rummet att sätta varken fördelare eller shuntgrupp i själva rummet, då det ska bli vardagsrum. Vet inte exakt vad som klassas som våtytrymme men blir nog svårt att få till det i rummet. Så shuntgruppen kanske får sitt vid acktanken, sen framledningsslangar, och sen en fördelare i rummet, eller måste den också sitta i våtutrymme? Att ha det neråt istället, dvs i krypgrunden, det är inget alternativ eller? En sådan fördelare är ju inte vansinnigt stor heller, så den kan man ju ha uppe i rummet, med någon liten låda runt.
Framledningsslangen, är det en likadan PEX slang som ligger i golvet sen, bara att man kan ha högre temp i den då den ska förse två slingor. Eller rinner det bara snabbare/högre tryck men i samma temp eller hur funkar det?
Tanken är att detta rummet ska kunna delas av till två, dvs ett på 22 kvm, och ett på 13 kvm någon gång i framtiden, om man nu avlar av sig mer än beräknat.
Vad kan man beräkna för kostnad på detta tro per kvm pris för just slangar och dylikt? Vad blir billigast, 16 mm slang med 3 slingor, eller 20 mm slang med 2 slingor.
Om någon har någon bra monteringsanvisning osv från någon tillverkare som är pedagogisk får de gärna dela med sig av det.
Till framledningsslangen använder du lämpligen Rör-i-rör, det är väl PEX i dem också. PEX tål upp till 90 grader har jag för mig. Det är samma vatten och samma temperatur på det i hela den shuntgruppen. Värmeavginingen i rummen styrs genom flödesbegränsning i golvvärmefördelaren.
Slangen kostar ungefär samma oavsett diameter men det går åt fler golvvärmeplåtar vid mindre diameter. Lägg ett 20 mm system när du har möjigheten.
Slangen kostar ungefär samma oavsett diameter men det går åt fler golvvärmeplåtar vid mindre diameter. Lägg ett 20 mm system när du har möjigheten.
Ja lade ner 100 m2 golvvärme 2010 och använde LK system till allt. Färdiga spårade golvspån samt även vändskivor.
Plåtarna ligger cc 200 tror jag det var, detta styrs av golvspånen. I köket fick jag fräsa att nytt spår med en fräs och det går men fy vad det rycker. Reglering görs i pannrummet och sedan går rören direkt ut till golven. Gjorde så att jag la alla rör i en 25 mm flexslang, bara för att kunna byta i ett rumm utan att riva andra golv. Har även lagt ner flexslang till badrummet för framtida installation. 1 termostat räcker och det styr din shunt. Rummen justerar du in med flödesventilerna på fördelaren. Köp en fördelare som räcker för all golvvärme som du tänker lägga in i framtiden. 16 m2 är max för 16 mm slang och snåla inte. Kostnaden mellan 1 och 2 slingor i ett rum är slang till och från fördelaren samt extra uttag i fördelaren. Har 7 rum och 9 slingor. Du kan maila LK system så hjälper de dig med flöde och beräkningar som de behöver, de är mycket hjälpsamma.Om du väljer spårade skivor så köp kopparrör och använd dessa som styrning när du lägger spånskivorna. Du ska även tänka på att matningen skall börja vid rummets ytterväggar. Du får bättre spridning om du använder 16 mm. 20 används i regel vid förläggning i betong.
Plåtarna ligger cc 200 tror jag det var, detta styrs av golvspånen. I köket fick jag fräsa att nytt spår med en fräs och det går men fy vad det rycker. Reglering görs i pannrummet och sedan går rören direkt ut till golven. Gjorde så att jag la alla rör i en 25 mm flexslang, bara för att kunna byta i ett rumm utan att riva andra golv. Har även lagt ner flexslang till badrummet för framtida installation. 1 termostat räcker och det styr din shunt. Rummen justerar du in med flödesventilerna på fördelaren. Köp en fördelare som räcker för all golvvärme som du tänker lägga in i framtiden. 16 m2 är max för 16 mm slang och snåla inte. Kostnaden mellan 1 och 2 slingor i ett rum är slang till och från fördelaren samt extra uttag i fördelaren. Har 7 rum och 9 slingor. Du kan maila LK system så hjälper de dig med flöde och beräkningar som de behöver, de är mycket hjälpsamma.Om du väljer spårade skivor så köp kopparrör och använd dessa som styrning när du lägger spånskivorna. Du ska även tänka på att matningen skall börja vid rummets ytterväggar. Du får bättre spridning om du använder 16 mm. 20 används i regel vid förläggning i betong.
Liknande trådar
-
Varför fungerar inte min vattenburna golvvärme?
Värme allmänt -
Golvvärme fungerar inte. Shuntmotor låter illa i manuellt läge.
Värme allmänt -
Varför fungerar inte golvvärmen
Värme allmänt -
Elgolvvärme kök. Vissa delar av golvet fungerar ej
Värme allmänt -
Lufta golvvärme - fungerar ej i ett rum
Värme allmänt