Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas skrev:
Har själv en stengång ddär jag har lagt tråden ända ut till stenen. Den klipper helt rent och att hjulen går upp på stenen funkar bra. Stenen måste dock vara i höjd med eller under gräsets höjd. Jag använder 32 cm från stenmuren, 12 cm hög, samt om det är innerhörna så ökar jag avståndet innan den ska svänga. Hitills inga problem. Även om det skulle vara lite för smalt då den ska hem så provar den ett antal gånger innan den ger upp.
32 cm mot hårt hinder är lite i underkant är min erfarenhet om man skall få en problemfri installation. Svåraste fallet är som många skrivit innan när LR kommer i rät vinkel mot slingan och är urladdad. Då brukar den få svårt att ta en sådan snäv kurva. Ofta går det efter några försök men vissa gånger ger den upp och stänger av sig. Vill man undvika det bör man gå upp till minst 40 cm på sådan ställen.
 
Tack för era svar, köpte 150 m tråd på HQ för 750 plus sockerbit för 20:-. Är man medlem i Villaägarna får man 10% rabatt. Frågade om transformatorns placering och han sa att det är meningen att man ska ha den inomhus, att en del av sladden är tunnare så man kan dra den genom ett fönster.har inte öppnat min låda än, men troligtvis är det så med LR också
 
Fixalagom skrev:
Tack för era svar, köpte 150 m tråd på HQ för 750 plus sockerbit för 20:-. Är man medlem i Villaägarna får man 10% rabatt. Frågade om transformatorns placering och han sa att det är meningen att man ska ha den inomhus, att en del av sladden är tunnare så man kan dra den genom ett fönster.har inte öppnat min låda än, men troligtvis är det så med LR också
Tyvärr är sladden på LR tjock hela vägen fram till transformatorn.
 
ThomasC74 skrev:
Tyvärr är sladden på LR tjock hela vägen fram till transformatorn.
Har tvingats ha min utomhus på uteplats (i plastpåse!) i ca 7 veckor och det har funkat hittils.
 
PerGus skrev:
På Granngården betalade jag 259 kr för 250 st.
Jag var på Granngården idag för att köpa fler pinnar till kabeln, men jag hittade inga och personalen hade inte en aning om vad det var för pinnar. Var det metall märlor eller plast pinnar som du köpte? har du ett artikel nummer?.
 
Hej robotvänner,

Har läst igenom det mesta i denna tråd. Tack för att den finns och att så många engagerar sig!

Har två frågeområden som någon kanske har erfarenhet av:

1) Min tomt har massor av sten som sticker upp (säg 600 kvm stor). Tror jag räknade till 27 stycken. De flesta är nog "toppen av isberg"; en del sticker nätt och jämnt upp och en del är bumlingar på säg 30-40 cm och 20 cm höga som sticker upp.

Är det generellt slingor man måste göra runt dessa? Och kan man gå från sten till sten (med 0,5-1cm avstånd mellan trådarna) eller måste varje sten utgå från "den stora slingan" runt tomten? Och hur långt från varje sten måste slingan gå? Om jag har förstått diskussionen rätt, så kan det vara upp till 20-30 cm runt varje sten som inte blir klippt? I sådana fall är det ju nästan meningslöst med roboten för mig, då jag får 27 jätte-öar av oklippt gräs där det ofta bara sticker upp en liten stenbit. Alla tankar kring detta mottages med stor tacksamhet. Och om det är någon som vet att "Robotklippare XYZ är mycket bättre på detta" så vore det tacksam information.

2. Hur klipper Landroiden? Jag håller på att försöka reparera gräsmattan för att robotanpassa den - fick massor av mossa denna höst/vinter. Kanske man inte behöver mossriva/vertikalskära mattan och sedan ny jord och så på nytt - en ständig klippning av mattan med roboten kanske göra att gräset återhämtar sig på bekostnad av mossan?

Och ni som kört ett par månader nu: hur upplever ni kvaliteten på gräsmattan jämfört med innan ni hade Landroiden?
 
Här har ni lite installationsexempel.

Den första bilden visar kullerstensgången på framsidan. Jag har lagt öar runt själva stegen, men klipparen kan fritt korsa gången däremellan.

Den andra visar en liten bergsknalle som delar av framsidan mot baksidan av huset. Jodå, klipparen korsar gången för att sedan ta sig upp på berget och över till nästa gräsmatta.
För att få det att fungera har jag skurit med diamantklinga i berget och lagt ner tråden där.
Gången är ca en meter mellan trådarna och det klarar den fint. Där har tråden lagts mellan stenarna.

Staketet längst ner är för att hindra den att komma ner på gatan. Det har hänt någon gång och är synd när det är trafikerad väg.

Dom små gröna bågarna är en tillfällig barriär för roboten som gör att den vänder där istället för att gå över till framsidan. Har märkt att den gärna klipper på framsidan hellre än baksidan och då är detta ett sätt att styra det. Dom kommer att ersättas av en elektrisk lösning på sikt där slingan kan göras olika stor med en switch.

/Jonas
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340909344.541070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340909385.147251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har nu laborerat en del med Landy och slingan mot grannen som har en HQ. Mot grannen har vi en relativt tät häck så nu har jag lagt slingan tätt på den och Landy går då snällt in och stöter i häcken och vänder åt ett annat håll. Vid slingan på väg till och från häcken har jag lagt hinder (tryckta stolpar) fram till gränsen går för att den inte skall bli utstörd minus ett par decimeter. Det sista är viktigt för att Landy skall hitta hem. Om hindret ligger över gränsen för att Landy skall känna slingsignalen så kommer han nämligen att ställa sig där och stampa för att sedan stänga av sig pga hinder. Om han i stället får köra tills signalen försvinner så kommer han att snurra runt lite förvirrat ett par gånger för att sedan tuffa på i en annan riktning för att hitta slingsignalen på ett nytt ställe. Har testat ett par gånger genom att ställa honom mot slingan på väg mor grannen och tryckt på hemknappen. Hittills har det fungerat perfekt.

Ett annat tips för dem med studsmatta. Har lagt ut 2 st nockpannor över stålrören (8 i allt). Landy stöter i och vänder snällt och de är inte speciellt jobbiga att flytta när man skall byta plats på studsmattan.
 
Planerar ni att ta in era laddstationer över vintern? Detta är min plan, det enda är ju att sladden sitter fast i laddaren och denna vill man ju inte ha liggande framme hela vinterhalvåret. Några tips någon? Gräva ner och gräva upp?
 
misselina skrev:
Jag var på Granngården idag för att köpa fler pinnar till kabeln, men jag hittade inga och personalen hade inte en aning om vad det var för pinnar. Var det metall märlor eller plast pinnar som du köpte? har du ett artikel nummer?.
Det är tydligen så att Grangårdarna inte behöver ha samma sortiment i butikerna. Här i Mariestad säljer Granngården två varianter av Stigas robotar. Etiketten på plastpåsen med spik är ganska oansenlig. det står bara
Plastspik
250 st
259:-
(EAN-kod)
*1921824*

Enl GS1 ägs artikelnumret av ett företag i USA

Reckitt Benckiser, Inc.
 
Gudahov skrev:
1) Min tomt har massor av sten som sticker upp (säg 600 kvm stor). Tror jag räknade till 27 stycken. De flesta är nog "toppen av isberg"; en del sticker nätt och jämnt upp och en del är bumlingar på säg 30-40 cm och 20 cm höga som sticker upp.

Är det generellt slingor man måste göra runt dessa? Och kan man gå från sten till sten (med 0,5-1cm avstånd mellan trådarna) eller måste varje sten utgå från "den stora slingan" runt tomten? Och hur långt från varje sten måste slingan gå? Om jag har förstått diskussionen rätt, så kan det vara upp till 20-30 cm runt varje sten som inte blir klippt? I sådana fall är det ju nästan meningslöst med roboten för mig, då jag får 27 jätte-öar av oklippt gräs där det ofta bara sticker upp en liten stenbit. Alla tankar kring detta mottages med stor tacksamhet. Och om det är någon som vet att "Robotklippare XYZ är mycket bättre på detta" så vore det tacksam information.
Jag håller också på att robotanpassa tomten för min Landroid (har alltså inte hunnit starta den än). Gott om sten som sticker upp lite som toppen av ett isberg. Jag tar ett järnspett och knackar på stenen. Om jag känner att det inte är helt stumt så är det bara att börja gräva, bända med spettet och palla upp med t.ex. vedträn tills bumlingen är helt uppe. Sen kan man lägga den på en annan sten som verkar vara för stor för att gräva upp. Då har man tagit hand om två stenar. Sticker de upp väldigt lite kan man annars fylla på med jord ovanpå och göra en liten kulle. Mycket jobb men ser man det som motion istället för en joggingtur så är det inte så illa.
 
Gudahov skrev:
1) Min tomt har massor av sten som sticker upp (säg 600 kvm stor). Tror jag räknade till 27 stycken. De flesta är nog "toppen av isberg"; en del sticker nätt och jämnt upp och en del är bumlingar på säg 30-40 cm och 20 cm höga som sticker upp.
Stenarna som bara sticker upp lite grann kan du enkelt bila bort med en lite större borrhammare. Det har jag gjort framgångsrikt på tomten. Tar 30-60 minuter för att få bort 1-2 liter sten. Först borrar man en 10-20 hål med 10-15 mm borr sen tar man bilmejseln och hugger bort stenen snett i mot de borrade hålen.

Det är ju värt att göra även utan robot då man spar mycket tid på att slippa runda stenar med gräsklipparen.
 
Igår kom en rabattcheck från Jula på 150:- som genererats på köpet av LD:n.
 
peternicklas
Bebbe56 skrev:
Igår kom en rabattcheck från Jula på 150:- som genererats på köpet av LD:n.
Jag går också och väntar på min. Borde vara 300:- på den.
 
Fick på 350:-:cool: , måste handla något...
Bebbe56 skrev:
Igår kom en rabattcheck från Jula på 150:- som genererats på köpet av LD:n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.