Jag håller på att måla och kitta om ett par fönsterbågar och har valt att göra detta med Casco linoljekitt och en oljefärg (vilken typ av olja står ej). På produktbladet och burken till kittet står det att den bildar en hinna efter 1 vecka och är övermålningsbar efter 2–4 veckor. Eftersom att det är ett ganska stort spann, så undrar jag om det går att se eller känna på kittet när det är färdigt för målning? Det har gått en vecka i dag och mycket riktigt har det torkat på ytan, men är fortfarande mjukt om man trycker lite lätt på det, men det är väl linoljekitt alltid (eller åtminstone under flera år) å andra sidan?

Hög temperatur och låg fukthalt snabbar på när färg ska torka. Linolja ska oxidera. Hjälper även detta då?

Det brukar bli buckligt och fult om man målar när kittet är mjukt. Om utseendet har betydelse så vänta tills kittet känns hårt, vilket kan ta många månader. För snabbare procedur finns det syntetiskt kitt med kortare torktid.

Jo, syntetiskt kitt har jag använt en gång. Kanske var ett dåligt fabrikat, men upplevde att det torkade väldigt fort och var svårt att få till på ett snyggt sätt.

Kittet ska alltså bli genomhärdat innan målning? Jag har inte målat bågarna alls nu (förutom att jag grundat i falsen), utan tänkte göra det efter att kittet härdat, men då kanske jag ska måla allt utom kittet och låta bågarna torka hängandes i fönstret i stället. Är rädd att fåglarna ska picka sönder kittet bara. Har hört att vitpeppar hjälper mot det dock, men vet inte hur effektivt det är.

Du kan måla nu när det blivit en hinna. Man måste bara vara försiktig och inte trycka hårt i kittet med penslen. Det är bättre att måla allt nu och hänga dit fönstren sen när färgen torkat. Fåglarna kan bli intresserade av kittet även om man målar över men det är bara så länge det är mjukt de brukar ge sig på det. Nu så här års är de inte speciellt intresserade alls, det är mer på hösten när det börjar bli ont om mat och de ska lagra fett inför vintern.

Tack, Sophie. Det var det jag ville höra, så slipper jag vänta så länge. Jag kan ju börja med insidan av bågarna och se hur det går.

Ja det är ganska smart att göra det faktiskt. Ibland när jag har möjlighet (alltså inte behöver hänga i bågen snabbt igen och inte har lagt i tryckkitt) så målar jag insidan klar innan jag glasar och kittar så slipper man vara försiktig med att få färg på glaset.

Jag har aldrig använt Cascos linoljekitt, bara Tremcos, men om det bara innehåller linolja och krita så borde det ju fungera precis likadant som det jag använder. Tänk på att måla nån millimeter ut på glaset sen på kittsidan så att det blir tätt mot kittet för fukt.

Och tänk på att om du ställer bågen upp innan kittet torkat och du har en glipa mellan båge och glas längst ner kommer glaset sjunka ner. Man kan lägga tändsticksbitar mellan glas och båge så stannar glaset där det ska vara.

• Gilla
etxgmg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.