sant.

fast på bilden ser den jordad ut.
 
Fast kortslutningen i slingan behöver ju inte vara mot jord utan kan ju vara "inom" slingan, vilket JFB inte märker.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag är fortfarande lite undrande över vad som faktiskt var fel på torken. På bilden ser anslutningen helt oskadd ut. Värmen har varit intensiv någonstans på mitten.

Torken skall vara på 80W. Det borde inte finnas en chans att något börjar brinna av att vara i kontakt med ett 80w värmeelement med såpass stor kylande yta som röret är.

Något måste ha gjort att effektutvecklingen ökat dramatiskt. Och det kan ju inte rimligen ha med anslutningen att göra. Något måste vara fel med elementet.

Till TS, utöver att kontrollera att jfbn verkligen är med här så kanske det vore lämpligt att kolla så att du verkligen har 230V i uttaget, man har ju hört talas som felkopplingar som ger 2 fas 400V i ett uttag. Fast det låter ju mer sannolikt att felet ligger i torken, ex. att kineserna råkat montera element avsedda för USA marknaden.
Lite kompletterande information:

a)
Jag har kollat att torken faktiskt var avstängd med den inbyggda strömbrytaren.
Stickkontakten, som är av jordat utförande, var naturligtvis inkopplad i uttaget.
Jag har mätt med min enkla multimeter. Resistansen är mycket stor med strömbrytaren på 0,
ca 700 Ohm med strömbrytaren på 1. Resistansen är väl temperaturberoende, så någon form av självreglering uppnås.
b)
Jag har kollat jordfelsbrytarens funktion, och kollat att ingen spänning finns i uttaget när jordfelsbrytaren har löst ut.
(I och för sig ovidkommande, då jfb inte hade löst ut under branden.)
c)
Torken har varit i användning under ett och ett halvt år utan problem innan branden.
Den har alltså funkat oklanderligt under lång tid. Har väl då inget med faser och 400V att göra.
d)
Jag tittar på eländet varje dag och kliar mig i huvudet. Jag är inte brandexpert (har inte ens en grill) och förstår inte hur det har gått till.
Men enligt denna bild förefaller överhettningen ha startat i den näst nedersta horisontella delen:
P1010791 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på denna bild syns att kopplingsdelen längst ner har delvis smält:
P1010792 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon forensiker som begriper?

Avrundning:
Har nu fått nya handdukstorkar av fabrikatet LVI. Det är väl elvärmens Rolls Royce.
De är oljefyllda med en 70W elpatron.
Känns rejälare, till fem gånger högre pris. Skall monteras i helgen och försiktigt provköras :)


Till Mycke_nu:
....Vi har en avfuktare i badrummet, handdukarna torkar på ett par timmar...
Jag vet inte, men jag kan tänka mig att även en avfuktare kan få ett elfel och starta en brand.
Vet du? Du köpte den väl inte på Biltema :rolleyes:

För övrigt gillar jag idén med handdukstorkar.
De är det enda i uppvärmningsväg jag har i huset, förutom täljstenskaminen.
De ger lite grundvärme i dusch/toalettrummen.


Stort tack alla för era engagerade frågor, svar och resonemang om detta!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Har du alltså kvar torken?

Om du känner att du har tid och ork så slå en signal till elsäkerhetsverket. Det verkar ju som Biltema har dragit tillbaka den här på eget bevåg utan att blanda in elsäkerhetsverket.

Beroende på vad som verkligen är fel i torken så kanske de borde gås ut med en lite mer seriös varningskampanj.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Har du alltså kvar torken?

Om du känner att du har tid och ork så slå en signal till elsäkerhetsverket.

Beroende på vad som verkligen är fel i torken så kanske de borde gås ut med en lite mer seriös varningskampanj.
Låter fullständigt meningslöst...

Alla hänger väl på BH så det kan ju knappast finnas någon i detta land som inte känner till detta nu. :)
 
Bra synpunkt Hempularen.

Har just fått veta att skadesanerare och hantverkare kommer på tisdag veckan efter midsommar.
De har väl trevligare saker att göra inför helgen, och jag sitter ju inte i sjön.

Skall ringa Elsäkerhetsverket på måndag.

Ha en glad midsommar alla!
 
Nimajneb skrev:
Låter fullständigt meningslöst...

Alla hänger väl på BH så det kan ju knappast finnas någon i detta land som inte känner till detta nu. :)
Kul nimjaneb!
Men det finns nog någon miljon villaägare som ännu inte sett ljuset.
 
Men då finns det väl bara två lösningar kvar.

1 Biltema annonserar om att alla deras kunder ska hänga på BH, där får man reda på ris o ros om deras produkter, ev så måste man visa upp sitt BH nick när man handlar där fortsättningen.

2. Felet är att BH har för få hangarounds, om det nu finns någon miljon där ute som inte sett ljuset så kan det ju bara vara BH fel. Mao skicka fakturan till BH o inte Biltema.
 
  • Gilla
se38005
  • Laddar…
Det här var intressant. Är det bara handduken som brunnit eller har någon olja eller dylikt läckt ut ur torken och medverkat i branden? Torken verkar vara vikbar - i vilket läge stod den då det brann? Jag tänker på den stora brända fläcken över toalettstolen. Hur hängde handduken?

Tur har du i alla fall haft att inget mer lättantändligt fanns i närheten.

Som brandman då är jag alltid lite nyfiken på bränder och främst deras orsaker.
 
PNO skrev:
Det här var intressant. Är det bara handduken som brunnit eller har någon olja eller dylikt läckt ut ur torken och medverkat i branden? Torken verkar vara vikbar - i vilket läge stod den då det brann? Jag tänker på den stora brända fläcken över toalettstolen. Hur hängde handduken?

Tur har du i alla fall haft att inget mer lättantändligt fanns i närheten.

Som brandman då är jag alltid lite nyfiken på bränder och främst deras orsaker.
PNO, den här elektriska handdukstorken är inte som en oljefylld radiator, den innehåller bara någon slags motståndstråd som ligger inuti stålröret.
Ingen olja som kunde brinna alltså.

Torken stod väl lite snett utåt över WCn. Det är ju därför man har en vikbar, för att den inte skall sitta tryck mot väggen, utan handduken skall hänga luftigt.

Handduken var 100% bomull, kraftig av god kvalité, storlek ca 200x80 cm,
och hängde "normalt" över torken
.
Du som är brandman vet kanske antändningstemperaturen på bomull?

Ja, vi har haft tur! Speciellt att inte taket i träpanel tog eld.
Det har varit ordentligt varmt, vilket man ser på att smält kåda har droppat ner på toalettsitsen och golvet.
Men handduken brann väl av i överkanten och föll ned till golvet så snabbt att det inte hann bli antändningstemperatur i taket.

Ta i trä! :D

//KnockOnWood
 
Nimajneb skrev:
Men då finns det väl bara två lösningar kvar.

1 Biltema annonserar om att alla deras kunder ska hänga på BH, där får man reda på ris o ros om deras produkter, ev så måste man visa upp sitt BH nick när man handlar där fortsättningen.

2. Felet är att BH har för få hangarounds, om det nu finns någon miljon där ute som inte sett ljuset så kan det ju bara vara BH fel. Mao skicka fakturan till BH o inte Biltema.
Nimajneb, nu tycker jag det är dags att du håller igen!

Du är inte rolig längre, bara patetisk och larvig :thumbdown:
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte, men jag kan tänka mig att även en avfuktare kan få ett elfel och starta en brand.
Vet du? Du köpte den väl inte på Biltema :rolleyes:
Näe, jag köpte den på Internet, det måste väl vara bra? :eek:

Givetvis är det så att alla elapparater kan fatta eld. Borde nog köpa en torkvinda i stället..

Ska i alla fall sätta en brandvarnare i badrummet, inte bara med tanke på avfuktaren utan även TM och TT som vi har där.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Näe, jag köpte den på Internet, det måste väl vara bra? :eek:
...
:D :D :D


mycke_nu skrev:
...Ska i alla fall sätta en brandvarnare i badrummet, inte bara med tanke på avfuktaren utan även TM och TT som vi har där.
Det låter mycket förnuftigt!

Livet är fullt av risker, så det gäller att ha rimlig koll på allt.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det här är en ren gissning, jag vet knappt nåt om bränder, men om handduken började brinna så borde väl värmen av branden blivit störst högst upp (eftersom lågorna från hela handduken värmer upptill, medan bara lågorna nedtill värmer nedtill, eftersom värmen stiger), så det är kanske svårt att säga var handduken började brinna?

För övrigt kanske hela torken blivit nära på jämnvarm när den överhettades? Metall leder ju värmen rätt bra.
 
Det är en korrekt slutledning att bränder är varmast i toppen (y) Branden började med andra ord längst ned. Man ser det också på den typiska V-formen.
Kan rekommendera boken Elektricitet och bränder av David Widlund från MSB.

Det skulle innebär att torken antingen haft ett fel längst bort (ned) på armen, eller möjligen i anslutningen som finns ganska nära även om den inte uppvisar några brandskador annat än att den är lite uppsprucken. En analys av torken vore intressant. Biltema skyllde ju på anslutningsfel, och glappande anslutningar och trasig termostat/överhettningsskydd i kombination med en handduk kanske kan skapa tillräcklig hög värme för att antända den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.