Hej!

Jag håller på med renovering av min lägenhet, byggd år 1917, med furugolv, fyra kakelugnar, fina snickerier, gamla och fönster bevarade. Av gamla elledningar att döma installerades el redan tidigt i fastigheten, sannolikt redan från början. Dock har uttag och strömbrytare bytts ut under årens lopp. Jag kommer att beställa nya i gammal stil (direkt från Manufactum - samma som säljs på Nacka byggnadsvård och Gysinge fast billigare).

Det finns tre typer av strömbrytare att välja mellan - vippbrytare, snäppbrytare och vridbrytare. Jag har försökt söka fram vilken typ av strömbrytare som fanns vid tidpunkten då huset byggdes, men inte lyckats hitta något om detta. Är det någon som vet om alla dessa tre typer av brytare fanns vid den här tiden, eller är det någon typ som kom senare och som jag därmed kan utesluta? Vridbrytare tror jag fanns tidigt, redan vid 1800-talets slut. Personligen är jag förtjust i dessa, men om det inte var den typen man satte in då huset sätter jag hellre in den typ som man satte in vid 1917. Om någon är insatt i detta får ni väldigt gärna komma med lite vägledning. Jag bifogar länk till elsidan på Nacka byggnadsvård så kan ni se de olika typerna.

http://www.nackabyggnadsvard.se/c/el-belysning/kontakter-brytare/infallda/

/Fixarfia

Du har helt rätt i att det var brytare av vridtyp som användes vid den tid som ditt hus är från. De var dock av lite annan typ än de du länkar till men de replikerar ju ändå lite bättre än de andra som ligger decennier senare.

Kontrollera när det blev el indraget i ert hus.
Där jag bor i Uppland fick dom elström först på 30-talet, så allting som är äldre är enligt min mening historiskt fel, även om huset är från 1870.

Tack båda för svar. Fastigheten byggdes 1916-1917 och ligger i centrala Stockholm. I början på 1900-talet fanns det el installerat i många privata bostäder i storstäder som Stockholm och Göteborg. Mellan 1900-1910 avtog installeringen en del i landet för att ånyo få fart på 1910-talet. Av den aneldningen och hur de gamla elledningarna i lägenheten är dragna (bl.a. dolda i tak) och ser ut (tygklädda svarta ledningar inuti tak som luktar tjära), får mig att tro att installationen gjordes i samband med att huset byggdes 1917. Jag ska dock kolla upp för säkerhets skull.

Vet någon när snäppbrytare och vippbrytare kom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.