Har en lekstuga/förråd med plattak och trots två lager takpapp tränger regnet igenom och det bildas droppar i taket. Vet inte vilken typ av papp maken köpt men mistänker att det enbart är underlagspapp. Skulle önska några råd om den finns ngn kunnig i detta. Hur ska vi göra för att åtgärda?

1. Ta bort pappen och köpa ny underlagspapp samt ytpapp?
2. Lägga på ett lager ytpapp ovanpå befintliga lager?

Pappen är spikad, kan det vara ett problem borde de fogats ihop på annat sätt med ngn form av lim? Vi har spikat papp tidigare utan problem men då har inte taken varit "platta"

På detta tak är tanken att barnen ska ha en veranda senare, vi vill alltså att det ska gå att gå på taket. Jag har fudnerat på om vi ska lägga kanalplast på taket nu och sedan bygga en platta ovanför som barnen kan gå på på något sätt.

Ideer någon? :)

hur länge har det läckt? man ska limma den översta pappen och spika den undre.

tack huggan, får åtgärda pappen och limma. Det har bara läckt i några dagar, i vintras var det torrt och fint.

kolla så det inte är kondens, då ventilation på så små kåkar brukar vara undermålig, kolla även under stugan, så där inte växer gräs där

mhg_3 skrev:
tack huggan, får åtgärda pappen och limma. Det har bara läckt i några dagar, i vintras var det torrt och fint.
Sen på med 2 lager takmassa i 30 gr värme

Var uppe på taket igen och såg att pappen blåst sönder igen :( hur får jag det att hålla?

Googlade lite och såg en lekstuga med formplyfa som tak, den ska vara vattenbeständig så nu funderar jag på om jag kan lägga den på befintligt tak och takpapp??? Eller ska jag ta bort takpappen först ( eller är jag bara ute och cyklar?) är helt okunnig, vill bara få det klart någongång och en torr lekstuga...

På taket ska jag sen spika upp ett staket, men det är ett senare projekt.

Om jag nu kan lägga formplyfa så måste jag foga två stycken, ngt tips på hur så det blir tätt??

Har den alltså blåst sönder trots att du limmat pappen på hela taket?

• Gilla
Anci b
  • Laddar…
mhg_3 skrev:
Var uppe på taket igen och såg att pappen blåst sönder igen :( hur får jag det att hålla?

Googlade lite och såg en lekstuga med formplyfa som tak, den ska vara vattenbeständig så nu funderar jag på om jag kan lägga den på befintligt tak och takpapp??? Eller ska jag ta bort takpappen först ( eller är jag bara ute och cyklar?) är helt okunnig, vill bara få det klart någongång och en torr lekstuga...

På taket ska jag sen spika upp ett staket, men det är ett senare projekt.

Om jag nu kan lägga formplyfa så måste jag foga två stycken, ngt tips på hur så det blir tätt??
Man kan inte lägga formplyfa som tak är inte så vattenbeständig att det håller tät det är till för formar till betong gjutning och mer. När tak är riktigt platta måste man nästa ta in proffs som bränner ihop tak pappen kommer vara tätt och inte blåsa av. Sen är all papp väldigt känslig man kan göra håll i den väldigt lätt så ska man kunna gå på det får man lägga trall golv över.

Redigerat:
Hur platt är taket egentligen? Dvs hur mycket lutar det?

Om du spikat ytpapp kan du investera i ett gäng hinkar. Ytpappen ska svetsas ihop med dold infästnining gör att hålla tätt.

Finns ytpapp som är godkänd att spika.

Det finns ju ytpapp för ner till 3 grader. Om man lägger den enligt instruktionen så blir det tätt. Spikar och överlappar spikningen så blir det tätt.

andersmc skrev:
det finns ju ytpapp för ner till 3 grader. Om man lägger den enligt instruktionen så blir det tätt. Spikar och överlappar spikningen så blir det tätt.
aldrig spika ytpapp

Elkludde skrev:
aldrig spika ytpapp
Fel, olika regler för olika typer och fabrikat. Här är ett exempel där du spikar:

Elkludde skrev:
aldrig spika ytpapp
Var har du fått det ifrån?

Det är bara att följa monteringsanvisningarna som följer med pappen. Vi utgår från att de som tillverkat pappen också har koll på hur den ska monteras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.