10 247 läst · 24 svar
10k läst
24 svar
platt tak fukt tränger igenom
Sida 1 av 2
Har en lekstuga/förråd med plattak och trots två lager takpapp tränger regnet igenom och det bildas droppar i taket. Vet inte vilken typ av papp maken köpt men mistänker att det enbart är underlagspapp. Skulle önska några råd om den finns ngn kunnig i detta. Hur ska vi göra för att åtgärda?
1. Ta bort pappen och köpa ny underlagspapp samt ytpapp?
2. Lägga på ett lager ytpapp ovanpå befintliga lager?
Pappen är spikad, kan det vara ett problem borde de fogats ihop på annat sätt med ngn form av lim? Vi har spikat papp tidigare utan problem men då har inte taken varit "platta"
På detta tak är tanken att barnen ska ha en veranda senare, vi vill alltså att det ska gå att gå på taket. Jag har fudnerat på om vi ska lägga kanalplast på taket nu och sedan bygga en platta ovanför som barnen kan gå på på något sätt.
Ideer någon?
1. Ta bort pappen och köpa ny underlagspapp samt ytpapp?
2. Lägga på ett lager ytpapp ovanpå befintliga lager?
Pappen är spikad, kan det vara ett problem borde de fogats ihop på annat sätt med ngn form av lim? Vi har spikat papp tidigare utan problem men då har inte taken varit "platta"
På detta tak är tanken att barnen ska ha en veranda senare, vi vill alltså att det ska gå att gå på taket. Jag har fudnerat på om vi ska lägga kanalplast på taket nu och sedan bygga en platta ovanför som barnen kan gå på på något sätt.
Ideer någon?
Var uppe på taket igen och såg att pappen blåst sönder igen hur får jag det att hålla?
Googlade lite och såg en lekstuga med formplyfa som tak, den ska vara vattenbeständig så nu funderar jag på om jag kan lägga den på befintligt tak och takpapp??? Eller ska jag ta bort takpappen först ( eller är jag bara ute och cyklar?) är helt okunnig, vill bara få det klart någongång och en torr lekstuga...
På taket ska jag sen spika upp ett staket, men det är ett senare projekt.
Om jag nu kan lägga formplyfa så måste jag foga två stycken, ngt tips på hur så det blir tätt??
Googlade lite och såg en lekstuga med formplyfa som tak, den ska vara vattenbeständig så nu funderar jag på om jag kan lägga den på befintligt tak och takpapp??? Eller ska jag ta bort takpappen först ( eller är jag bara ute och cyklar?) är helt okunnig, vill bara få det klart någongång och en torr lekstuga...
Om jag nu kan lägga formplyfa så måste jag foga två stycken, ngt tips på hur så det blir tätt??
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Har den alltså blåst sönder trots att du limmat pappen på hela taket?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Man kan inte lägga formplyfa som tak är inte så vattenbeständig att det håller tät det är till för formar till betong gjutning och mer. När tak är riktigt platta måste man nästa ta in proffs som bränner ihop tak pappen kommer vara tätt och inte blåsa av. Sen är all papp väldigt känslig man kan göra håll i den väldigt lätt så ska man kunna gå på det får man lägga trall golv över.mhg_3 skrev:Var uppe på taket igen och såg att pappen blåst sönder igen hur får jag det att hålla?
Redigerat: