22 383 läst · 5 svar
22k läst
5 svar
Balksko vs spik / skruv.
Sitter och funderar på hur mycket skruv/spik det krävs för att ersätta en balksko.
Läser JOMA's handbok om beslag.
Där får jag fram att dimensionerande bärförmåga för en "vanlig balksko" 45x137, fullspikad med ankarspik (16 spik i bärlina och 10 spik i bjälke) är 7,34 kN (748kg) (enligt tabell, på 45x220 mm virke).
Som jag tolkar det så är det spräckning av bjälken som är dimensionerande.
Letat lite data på spik och skruv.
en 5" spik (125mm) som är 4mm tjock verkar klassa sig på 1kN, dvs c:a 102 kg.
Detta på tvärkraft, alltså vinkelrätt mot spikens längdriktning.
Alltså för att ersätta en balksko kan man använda 7 st 5" spik för att uppnå ungefär samma "bärförmåga". Men hur skall man fårhålla sig till detta då även en utdragning bör ske vid kraftig nedböjning?
Enligt träguidens tabell om detta gällande skruv så är en 8mm skruv i 45mm trä god för 2,1 (214 kg) eller 3 kN 306 (kg) lite osäker på kraften parallellt med eller längs med fibrerna.
Alltså skulle det räcka med 3 st 8mm skruv för att ersätta en balksko.
En skruv bör även ha mycket högre utdragningskraft än spik och kanske därmed bättre än spik.
Kan detta stämma?
Har jag tänkt rätt?
Om det nu är så, att säg, 6 st 6mm skruv utan problem ersätter en balksko, varför är balkskor så populära? Varför skråskruvar man inte mer?
Läser JOMA's handbok om beslag.
Där får jag fram att dimensionerande bärförmåga för en "vanlig balksko" 45x137, fullspikad med ankarspik (16 spik i bärlina och 10 spik i bjälke) är 7,34 kN (748kg) (enligt tabell, på 45x220 mm virke).
Som jag tolkar det så är det spräckning av bjälken som är dimensionerande.
Letat lite data på spik och skruv.
en 5" spik (125mm) som är 4mm tjock verkar klassa sig på 1kN, dvs c:a 102 kg.
Detta på tvärkraft, alltså vinkelrätt mot spikens längdriktning.
Alltså för att ersätta en balksko kan man använda 7 st 5" spik för att uppnå ungefär samma "bärförmåga". Men hur skall man fårhålla sig till detta då även en utdragning bör ske vid kraftig nedböjning?
Enligt träguidens tabell om detta gällande skruv så är en 8mm skruv i 45mm trä god för 2,1 (214 kg) eller 3 kN 306 (kg) lite osäker på kraften parallellt med eller längs med fibrerna.
Alltså skulle det räcka med 3 st 8mm skruv för att ersätta en balksko.
En skruv bör även ha mycket högre utdragningskraft än spik och kanske därmed bättre än spik.
Kan detta stämma?
Har jag tänkt rätt?
Om det nu är så, att säg, 6 st 6mm skruv utan problem ersätter en balksko, varför är balkskor så populära? Varför skråskruvar man inte mer?
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Oj, inte ens päron....
Vid något tillfälle måste man ju kunna komma upp i samma styrka med skruv/spik som men balksko?
Tanken är ju att enligt den där handboken så är hela förbandet gott för 7,34 kN.
Ett spikförband anges med en 5" spik klara 1kN.
Jag ser inte att det är äpplen och apelsiner, jag ser det mer som röda och gröna äpplen?
Då 7,34kN är med hänsyn till träets egenskaper, inte bara vad balkskon klarar.
Vid något tillfälle måste man ju kunna komma upp i samma styrka med skruv/spik som men balksko?
Tanken är ju att enligt den där handboken så är hela förbandet gott för 7,34 kN.
Ett spikförband anges med en 5" spik klara 1kN.
Jag ser inte att det är äpplen och apelsiner, jag ser det mer som röda och gröna äpplen?
Då 7,34kN är med hänsyn till träets egenskaper, inte bara vad balkskon klarar.
Om du bygger ett ramverk, alltså stående bjälklag med en ytterram som du skruvar från utsidan sedan fäster fast från insidan uppnår du en bättre bärighet än om du använder balkskor, men det krävs att man kan mäta med bra passform för det färdiga ramverket, det måste sitta tight mot ytan det skruvas fast i, i alla riktningar, eller så slår man en falskant under ramverket och sänker ner det, likt att lägga trossbottenskiva fast modell mycket större, sedan kan du skråspika om du känner för det! ^^
Ja, det är ett bjälklag som är ihopmonterat och sedan inlyft i byggnaden.
Det är 45x220mm, 3st 5" spik utifrån ramen och in i kortänden på varje bjälke.
Därefter skruvskråat med 6x100 från insidan. 2 skruv på vardera sida bjälken.
Summa per bjälke och kortsida är alltså 3st 5" spik och 4 st 6x100 skruv.
Ramen är skruvad i ytterväggens stolpar (stolparna på cc60) med 3st 6x120 skruv i varje stolpe.
Det är därför jag försöker jämföra spik och skruv mot balksko, men ville försöka hålla det lite teoretiskt innan man lägger in andra värderingar.
Det är 45x220mm, 3st 5" spik utifrån ramen och in i kortänden på varje bjälke.
Därefter skruvskråat med 6x100 från insidan. 2 skruv på vardera sida bjälken.
Summa per bjälke och kortsida är alltså 3st 5" spik och 4 st 6x100 skruv.
Ramen är skruvad i ytterväggens stolpar (stolparna på cc60) med 3st 6x120 skruv i varje stolpe.
Det är därför jag försöker jämföra spik och skruv mot balksko, men ville försöka hålla det lite teoretiskt innan man lägger in andra värderingar.
Produkter som diskuteras i tråden